Skip to main content
| author

لیزر چه تاثیری بر موهای زیر پوستی دارد؟

08 آبان, 1401

یکی از مشکلات پیش روی خانم ها، زیر پوستی شدن موهای زائد است. در صورتی که موهای زائد موجود در نواحی مختلف پوست بدن مانند صورت، گردن، سینه، کمر، نواحی تناسلی، پاها و ... به جای رشد به بیرون در داخل پوست رشد ‌کنند موجب تغییر رنگ آن قسمت از پوست می شوند.

در این مواقع، فرد در آن ناحیه احساس سوزش، خارش و یا تورم می گردد و باید هر چه سریع تر اقدام به رفع آن ها نمود. به این عارضه موهای زیر پوستی می گویند که یکی از بهترین روش های از بین بردن آن استفاده از لیزر موهای زائد است. اگر شما هم مانند هزاران انسان دیگر به موهای زیر پوستی در نواحی مختلف بدن خود مبتلا هستید برای رفع آن ها تا ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر یک پرتوی نوری است که ویژگی های فیزیکی خاصی دارد و بسیار پر انرژی می باشد. این پرتو نوعی دانش و فناوری است. یعنی با توجه به کاربردی که دارد می توان ویژگی های خاصی در آن لحاظ کرد و آن را برای انجام یک کار خاص بهینه سازی نمود. لیزر موهای زائد به نحوی طراحی شده که بدون اثر گذاشتن روی قسمت ‌های دیگر پوست و بدن باعث حذف موهای زائد می شود. برای این مورد لیزرهای مختلفی مانند الکساندرایت، دایود و Nd:YAG مورد استفاده قرار می گیرد که از نظر کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، الکساندرایت بیشتر برای افرادی که دارای پوست روشن هستند و ان دی یاگ برای پوست های تیره کاربرد دارد. این تفاوت کاربردی به دلیل اختلاف خاصیت‌ های فیزیکی لیزرها مانند فرکانس و طول موج می باشد. لیزر بر روی فولیکول ها اثر می گذارد. این دستگاه طوری طراحی شده که باعث داغ شدن پیاز مو و آسیب دیدن فولیکول ها می شود. فولیکول ها، ارگان کوچکی درون پوست هستند که موهای بدن را می ‌سازند. با آسیب دیدن فولیکول و پیاز مو، رشد مو برای همیشه متوقف می ‌شود. گرمای لیزر باعث آسیب دیدن و از کار افتادن فولیکول‌ ها می‌ گردد اما این آسیب کاملا انتخابی است. یعنی به طور همزمان آسیبی به پوست و بافت ‌های مجاور فولیکول وارد نمی‌ شود. البته گاهی در اثر خطای اپراتور پوست آسیب می‌ بیند. لیزر موهای زائد می تواند بین ۷۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد را برای همیشه از بین ببرد. برای همین از نظر علمی گفته می شود که لیزر باعث کاهش دائمی موهای زائد و نه حذف دائمی آن ها می گردد. زیرا در یک دوره‌ ی درمانی نمی‌ توان ۱۰۰ درصد موهای زائد را از بین برد ولی آن ۷۰ تا ۹۰ درصدی که حذف شده‌ اند، دیگر هیچوقت رشد نخواهند کرد.

لیزر موهای زائد چیست؟

موی زیر پوستی چیست؟

موهایی هستند که کمی به سمت بیرون از پوست رشد می کنند و دوباره به داخل خمیده شده و به پوست فرد می روند. یا از اول از زیر پوست خارج نمی شوند و به صورت خوابیده در یک کانال ظریف در زیر پوست دیده می شوند. به عبارت دیگر، موهای زیر پوستی به جای رشد به بیرون از پوست به سمت داخل رشد می کنند. این موها مانند برآمدگی های برجسته و قرمز ظاهر می شوند و شباهت زیادی به جوش دارند. لمس آن ها نیز اغلب دردناک است. موهای زیرپوستی می توانند سلامت پوست افراد را تحت تاثیر قرار دهند و باعث ایجاد التهاب، ورم، درد، زخم و عفونت شوند.

موی زیر پوستی چیست؟

علت ایجاد موهای زیرپوستی

موهای زائد کمتر به صورت طبیعی زیرپوستی رشد می کنند. این اقدامات افراد است که باعث می شوند موهای زائد نتوانند روال رشد خود را به درستی طی کنند. افرادی که موهای ضخیم و فر دارند بیشتر دچار موی زیرپوستی می شوند. بعضی نیز به صورت ژنتیکی دچار این عارضه هستند. هر چیزی که موها را کوتاه و نوک آن ها را تیز ببرد باعث ایجاد موی زیر پوستی می گردد. عواملی وجود دارند که باعث شده تعداد موهای زیر موستی در بدن زیاد شوند. مهم ترین آن ها عبارتند از:

1.    لایه برداری نامناسب پوست: لایه رویی پوست انسان لایه ای مرده است که با حمام کردن و شستن صورت برداشته شده و پوست جدید جای آن را می گیرد. پوست تازه لطیف تر می باشد. به همین دلیل موی زائد به راحتی از آن خارج می شود. اما در صورتی که در حمام به درستی لایه برداری پوست را انجام ندهید ممکن است موهای زائد راه خارج شدن از پوست را پیدا نکنند. بهتر است در هر بار حمام کردن از لیفی استاندارد برای شستشو استفاده نمایید.

لایه برداری نامناسب پوست

2.    استفاده از موچین: موچین نیز موهای زائد را از ریشه خارج می کند. اما گاه ممکن است موی زائد از ریشه خارج نشود و فقط فر خورده و به داخل پوست باز گردد. در این صورت موی زائد در داخل پوست عفونت کرده و باعث آزار فرد می شود. از مشکلات رایج در این شیوه باقی ماندن مو در لایه های رویی پوست است. در این صورت تنها راه حل برای خارج کردن آن ها، اقدامات دستی و زخمی کردن پوست می باشد. به زبان ساده تر، شما باید با موچین پوست را کمی زخم کنید و مجد مو را با موچین خارج نمایید. این خدشه دار کردن پوست ممکن است در بلند مدت به شکل لکه خود را نشان دهد.

3.    شیو نادرست موهای زائد: شیو کردن موهای زائد با تیغ و ژیلت احتمال رشد آن ها را افزایش می دهد. اصولا افراد برای شیو زیر بغل و بیکینی از ژیلت و تیغ استفاده می کنند. از آنجایی که موهای رشد کرده در این نواحی بسیار ضخیم هستند، اگر به صورت زیر پوستی رشد کنند خطر بسیار زیادی به همراه دارند. گاهی اوقات موهای زیر پوستی عفونت بسیار زیادی ایجاد می کنند که تنها به کمک جراحی قابل درمان هستند. در این موارد باید لایه برداری مناسبی انجام شود و همچنین از لباس مناسب استفاده گردد. 

4.    اپیلاسیون نادرست: ایپلاسیون روشی برای اصلاح موهای زائد است که موها را از ریشه خارج می کند. خارج کردن موهای زائد از ریشه، شاید فرد را مدتی طولانی از شر موهای زائد رها کند. اما موهای زائدی که مجدد رشد می کنند ضخامت کمتری دارند. این موهای زائد در زمان رشد ممکن است نتوانند پوست را پاره کرده و خارج شوند.

اپیلاسیون نادرست
این باعث باقی ماندن مو در زیر پوست و ایجاد عفونت می گردد. 

موهای زیر پوستی بیشتر در چه قسمت هایی ظاهر می شوند؟

موهای زیر پوستی معمولا در نواحی که پوست از ضخامت بیشتری برخوردار بوده، ظاهر می شوند. همین ضخیم بودن پوست باعث عدم خروج ساقه ی این نوع موها از داخل پوست فرد شده و مشکلات آزار دهنده ای را برای او به وجود می آورند. موهای زیر پوستی بیشتر ریش، باسن و خط بیکینی، زیر بغل، ساق پاها، دور سینه، خط ناف و پشت لب ظاهر می شوند. 

موهای زیر پوستی بیشتر در چه قسمت هایی ظاهر می شوند؟

 

نحوه لیزر درمانی موهای زیر پوستی

لیزر درمانی یکی از بهترین شیوه هایی است که می توان از آن برای رفع و از بین بردن دائمی موهای زیر پوستی و زائد بدن استفاده نمود. در این شیوه، امواج و اشعه های لیزر بر روی فولیکول های مو حرارت و گرما ایجاد کرده و باعث تخریب و نابودی آن ها می شوند. در اثر نفوذ اشعه ی لیزر به زیر پوست فرد و تحریک فولیکول های موهای ضخیم زیرپوستی، در چندین جلسه درمانی رشد موهای زائد و زیرپوستی کمتر می شود. بعد از اتمام دوره و جلسات درمانی دیگر آثاری از اینگونه موها در نواحی بدن مشاهده نخواهید کرد. همچنین بهتر است که برای تاثیر گذاری بیشتر و جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی بعد از اصلاح از روغن ها یا کرم های مرطوب و نرم کننده استفاده نمایید. تا از بروز عفونت در فولیکول مو و زیر پوستی شدن آن ها به نحوی پیشگیری شود. دستگاه لیزر انواع مختلفی دارد. بنابر تشخیص فرد متخصص و بر حسب وضعیت پوست و موی هر شخص از دستگاه و شیوه ای مخصوص جهت لیزر موهای زائد برای درمان موهای زیر پوستی کمک گرفته می شود.

لیزر چه تاثیری بر موهای زیر پوستی دارد؟

لیزر موهای زائد، نقش و تاثیر بسزایی برای رهایی دائمی افراد از شر موهای زائد خود داشته و موهای زیر پوستی نیز در این دسته جای می گیرند. اشعه لیزر روی لایه مشخصی از پوست که فولیکول های مو در آن قرار دارند می تابد. این باعث از بین رفتن فولیکول مو می شود. در هر جلسه، تعدادی از فولیکول ها به صورت کامل از بین می روند و به بعضی از فولیکول ها آسیب وارد نمی شود. پس در طول ماه و تا جلسه بعدی لیزر شما شاهد کاهش تعداد موهای زائد در پوست خود هستید. اما موهایی که در اثر لیزر آسیب ندیده اند کاملا عادی رشد می کنند، شاید مقداری رشد آن ها کند شود. در نتیجه، لیزر موهای زائد شرایط رشد موهای زیرپوستی را فراهم نمی کند. 

لیزر چه تاثیری بر موهای زیر پوستی دارد؟
اگر افراد به موقع برای رفع و درمان موهای زیر پوستی اقدام نکنند مشکلاتی نظیر عفونت، تورم، قرمزی، جوش های ریز پوستی دردناک و خروج چرک از آن ها به وجود می آید. پس برای جلوگیری از این موارد از لیزر موهای زائد استفاده نمایید تا برای همیشه از شر موهای زیر پوستی و مشکلات آن رها شوید. 

تعداد جلسات درمان موهای زیر پوستی با لیزر

برای درمان موهای زیر پوستی نمی توان به طور دقیق تعداد جلسات مورد نیاز را مشخص کرد. بر حسب وضعیت پوست و موی فرد و وسعت ناحیه مورد نظر جلسات انجام لیزر موهای زیر پوستی برای هر فرد متغیر می باشد. اما به طور کلی، موهای زائد زیر پوستی نیز مانند دیگر موهای موجود در روی پوست نیاز به 8 جلسه لیزر موهای زائد دارند. موهای زائد زیر پوستی که ضخیم تر هستند زودتر از بین می روند. اما اگر حالت کرکی دارند شاید تا 10 جلسه انجام لیزر موهای زیر پوستی نیز نتوان آن را برای همیشه از بین برد. 

سخن پایانی

بهتر است که در لیزر موهای زائد برای درمان موهای زیر پوستی خود نهایت دقت و توجه را به خرج داده و به مراکز معتبر و شناخته شده در این حوزه مراجعه نمایید. مراکزی که از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا برای درمان افراد استفاده می کنند. هرگز فریب شعارهای دروغین مراکز تازه تاسیس که همراه با هزینه های اندک انجام لیزر بوده را نخورید. کلینیک زیبایی آویژه با داشتن بهترین و جدیدترین دستگاه های لیزر موهای زائد بدن، کلینیک مطمئن برای دریافت خدمات می باشد.