Skip to main content
| author

علائم بارداری و پریود کدامند؟

10 آبان, 1401

سندروم پیش از قاعدگی شامل مجموعه ای از علائم مربوط به چرخه قاعدگی است که با نام  PMS معروف می باشد.

این سندروم ۱ تا ۲ هفته پیش از قاعدگی رخ می دهد و بلافاصله با شروع قاعدگی از بین خواهد رفت. نشانه ‌های این سندروم شباهت زیادی به علائم اولیه بارداری دارند. در این مقاله ما می خواهیم شما را با تفاوت های علائم بارداری و پریودی بیشتر آشنا کنیم. البته این تفاوت ها بسیار نامحسوس بوده و از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است. 

تفاوت علائم پریودی و بارداری

در واقع میان علائم پریودی و بارداری تفاوت چندان زیادی وجود ندارد و پیدا کردن و تشخیص این علائم نیازمند دقت زیادی است. از جمله تفاوتی که علائم پریودی و بارداری دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

1. خونریزی 
در سندروم قبل از پریودی معمولا خانم ها لک بینی یا خونریزی ندارند. هنگامی که قاعدگی رخ می‌دهد به طرز قابل ملاحظه‌ای جریان خون شدت پیدا می ‌کند و معمولا تا یک هفته ادامه خواهد داشت. اما در دوران بارداری، خانم ها نشانه بارداری را با خونریزی های خفیف یا لکه بینی به رنگ قهوه ای کم رنگ و صورتی مشاهده می کنند. معمولاً ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح این اتفاق رخ می دهد. البته این خونریزی آنقدر زیاد نیست که پد یا تامپون را پر کند. در دوران بارداری لکه بینی فقط یک یا دو روز ادامه خواهد داشت. در نتیجه نسبت به دوره پریودی بسیار کوتاه تر است.

خونریزی در بارداری و پریود

2. درد در پستان ها
در زمان سندروم پیش از قاعدگی در پستان ها درد و ورم در نیمه دوم چرخه قاعدگی به وجود می‌ آید. این درد ممکن است در برخی افراد خفیف و در برخی دیگر شدید باشد. شدیدترین حالت این درد تا پیش از شروع قاعدگی است. خانم هایی که در دوره باروری خود قرار دارند، نشانه های دردناک تری احساس می کنند. به طوری که ممکن است احساس کنند بافت پستان به ویژه در نواحی خارجی دارای پستی و بلندی است یا پستان ها پر و سنگین هستند و درد آنها مبهم باشد. هنگامی که سطح پروژسترون کاهش پیدا می کند با شروع قاعدگی یا کمی بعد از آن نیز درد پستان ها بهبود پیدا می کند. در اوایل دوران بارداری در ناحیه پستان ها درد احساس می ‌شود و یا ممکن است نسبت به لمس حساسیت زیادی پیدا کنند. همچنین پستان ها سنگین تر و پر تر از قبل می شوند. تا دو هفته بعد از باردار شدن این علائم بروز پیدا می‌ کنند و تا مدتی همراه خانم ها خواهند بود. چون سطح پروژسترون به علت بارداری بالا می رود. 

درد در پستان ها در بارداری و پریود

3. گرفتگی عضلات و درد شکم
در دوران سندروم قبل از پریودی ممکن است خانم ها قاعدگی دردناک یا دیسمینوره داشته باشند که با گرفتگی هایی همراه است. این گرفتگی ها ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از پریودی اتفاق می‌ افتد. ممکن است در دوران پریودی این درد کمتر شود و تا اواخر خونریزی از بین می رود. معمولاً گرفتگی های قاعدگی با بالا رفتن سن و بعد از یک بارداری از بین می رود. در برخی از خانم ها با نزدیک شدن به یائسگی گرفتگی ها شدیدتر می شود. در دوران بارداری در اوایل دوران امکان دارد خانوم ها گرفتگی های خفیف تا شدید را احساس کنند. این گرفتگی ها احتمال دارد مثل گرفتگی های خفیف باشد که در دوره پریودی تجربه کرده اند. ولی گرفتگی های دوران بارداری معمولاً در زیر شکم یا پایین کمر اتفاق می افتد.  

گرفتگی عضلات و درد شکم

4. احساس خستگی
در سندروم قبل از پریودی احساس خستگی ممکن است به علت افسردگی نیز باشد. در صورتی که خانم ها نگران علائم خود هستند بهتر است که حتماً با پزشک خود مشورت کنند. در دوران بارداری افسردگی بسیار متداول بوده البته قابل درمان است. در دوره قبل از پریودی خستگی و اختلال خواب از جمله علائم بسیار متداول هستند. این نشانه ها با شروع پریودی از بین می روند. برای بهبود خواب و کاهش خستگی می توان فعالیت های ورزشی انجام داد. در دوران بارداری افزایش سطح هورمون پروژسترون ممکن است موجب خستگی شود. در سه ماه اول بارداری خستگی بسیار مشهود خواهد بود. ولی ممکن است همچنان تا آخر بارداری نیز همراه خانم ها باشد. برای مقابله با این خستگی و کمک به بدن، خانم ها می توانند خواب کافی داشته و خوب غذا بخورند.

احساس خستگی

5. تغییرات خلقی
در دوران سندروم قبل از پریودی، خانم ها بسیار بد خلق و زودرنج می شوند. همچنین ممکن است برخی از آنها دچار اضطراب شده یا گریه کنند. معمولا بعد از اینکه پریودی شروع شد این نشانه ها از بین خواهند رفت.  با کمی خواب کافی و تمرین ‌های ورزشی می توان دوران پریودی را به راحتی پشت سر گذاشت. البته اگر خانم ها به مدت دو هفته یا بیشتر از آن احساس ناراحتی، کاهش انرژی، آشفتگی و ناامیدی داشته باشند این نشانه ها ممکن است به علت افسردگی باشد. پس بهتر است که با پزشک خود مشورت کنند. اما در دوران بارداری امکان دارد خانم ها دچار تغییرات خلقی شوند که تا بدنیا آمدن کودک نیز ادامه خواهد داشت. در زمان بارداری به احتمال زیاد خانم ها احساساتی می شوند. همچنین ممکن است احساس غمگین بودن داشته باشد به طوری که خیلی سریع گریه کنند.

تغییرات خلقی

6. حالت تهوع
اگر زمان پریودی خانم ها به تاخیر بیفتد، انتظار تهوع یا استفراغ نباید داشته باشند. ولی ممکن است در این دوران دچار مشکلات گوارشی شوند. با وجودی که یکی از نشانه های واضح بارداری تهوع صبحگاهی است. معمولاً تا یک ماه بعد از آغاز بارداری تهوع ادامه پیدا می کند. ممکن است این حالت تهوع همراه با استفراغ نیز باشد. با وجودی که به آن تهوع صبحگاهی می‌ گویند، ولی امکان دارد برای خانم ها در هر ساعتی از روز اتفاق بیفتد. البته ممکن است تمامی خانم ها این حالت را تجربه نکنند. 

حالت تهوع

7. ویار و بیزاری از غذا
در دوره قبل از قاعدگی ممکن است عادات غذایی برخی از خانم ها تغییر کند. به طوری که آنها هوس خوردن شکلات، قندها، شیرینی ها، کربوهیدرات یا غذای نمکی می‌ کنند. حتی ممکن است اشتهای برخی از خانم‌ ها خیلی زیاد شود. در دوران بارداری این دو این ویارها به این اندازه نیست. در این دوران برای برخی غذاهای خاص خانم ها هوس شدیدی می کنند و ممکن است نسبت به برخی غذاها کاملاً بی‌علاقه باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که برخی از خانم ها نسبت به بو و طعم هایی که در گذشته دوست داشته اند، احساس تنفر کنند. این تاثیرات ممکن است در تمامی دوره بارداری همراه خانم ها باشد. همچنین ممکن است خانم ها مبتلا به پیکا یا هرزه خواری شوند. یعنی به سراغ مواد غذایی بدون ارزش غذایی بروند. از جمله این مواد می توان به خاک، یخ، تکه های فلز و رنگ های خشک شده اشاره کرد. در صورتی که خانمی به این مواد ویار داشته باشد، باید با پزشک خود مشورت کند. 

ویار و بیزاری از غذا

 

سخن پایانی

خانم ها باید به تفاوت علائم پریودی و بارداری توجه داشته باشند. اگر یک خانم باردار باشد، آگاهی از علائم کمک می ‌کند تا بتواند بهتر از خود مراقبت کند. برای تشخیص سندروم قبل از پریودی و علائم اولیه بارداری می توان از تست بارداری کمک گرفت. نشانه های مربوط به تفاوت علائم بارداری و پریودی را می توان یادداشت کرد تا این امکان برای خانم ها فراهم شود که هرگونه تغییر در الگوی خود را متوجه شوند. در صورت داشتن هر سوال یا نگرانی از هر یک از این نشانه ها خانم ها می توانند به دکتر زنان خوب در سعادت آباد مراجعه کنند.