Skip to main content
| author

بهترین راه نگهداری از گل

20 مرداد, 1401

بهترین راه نگهداری از گل، اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که از گل‌ و گیاه خوشتان می‌آید

براه های طبیعی کاهش قند خون با مواد غذایی، دیابت نوعی بیماری شایعی است که معمولا در مراحل پیشرفته قابل تشخیص می باشد. روشهای مختلفی برای کاهش قند خون و انواع دیابت وجود دارد و اگر هم آشنا نیستید زیاد مطالعه کنید تا گل‌ها را به‌خوبی نگهداری و پرورش دهید. همان‌طور که می‌دانید گیاهان به نور خورشید نیاز دارند اما برخی از گیاه‌ها هستند که اگر نور مستقیم خورشید به آنها بتابد از بین می‌روند.
برای حفظ و نگهداری از گل‌ها برخی توصیه‌هایی وجود دارد که ما در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.


اصول صحیح نگهداری از گل‌وگیاه


اگر به گل علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در خانه‌تان گل پرورش دهید باید از نکات مهمی که برای نگهداری از گل وجود دارد اطلاع داشته باشید تا به بهترین شکل گل‌ها را پرورش دهید.


به‌ موقع گیاهان خود را آبیاری کنید.


شما امکان دارد که از چگونگی آبیاری گیاهان اطلاع نداشته باشید در اغلب گیاهان، باید روی خاک را لمس کنید تا متوجه خشکی خاک شوید، این یکی از نشانه‌هایی است که می‌توانید بفهمید گیاه به آب نیاز دارد. یکی از نشانه‌های دیگر هم این است که اگر برگ‌های گیاه خشک یا بی‌رنگ شده، آب بیشتری برای گیاه موردنیاز است. اگر می‌خواهید گل‌های شادابی داشته باشید با آب‌پاش گیاهان را آبیاری کنید و همچنین آب را روی برگ‌های گیاه هم بپاشید.


چه آبی برای آبیاری مناسب است.


برای اینکه از گل‌ها نگهداری کنید نکات زیادی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید یکی از نکات آب برای آبیاری است مثلاً آبی که در آن سبزی خیس شده می‌تواند آب خوبی برای گل‌ها باشد یا آب آکواریوم ماهی را که تعویض می‌کنید سعی کنید دور نریزید؛ چرا که بهترین کود برای گل‌ها است.
به دلیل کلر داشتن آب‌لوله‌کشی سعی کنید بعد از دو ساعت نگه‌داشتن آب که در آن صورت ته‌نشین می‌شود به کار ببرید و آن را مستقیم برای آبیاری گل‌ها استفاده نکنید.


در آب دادن زیاده‌روی نکنید.


نکته دیگر این است که گیاهان مانند همه‌ی موجودات دیگر به میزان مشخصی آب و غذا احتیاج دارند پس آب دادن زیاد به آنها در فاصله زمانی‌های کوتاه و غیرمنظم منجر به خشک‌شدن یا خراب شدنشان خواهد شد.
گیاهان کم آب زود ترمیم می‌شوند ولی باید بدانید که حتماً در زیر گلدان‌ها باید یک یا چند سوراخ ایجاد کنید تا آب از همه نقاط گلدان عبور کرده و به ریشه برسد. این سوراخ‌ها جریان هوا را افزایش داده و در ریشه امکان تنفس ایجاد می‌کند.


به خاک گلدان رسیدگی کنید.

برای اینکه از گلدان‌های خانگی نگهداری کنید باید به خاک آن توجه نشان دهید، بهتر است خاکی را انتخاب کنید که با مقداری ماسه مخلوط شده باشد. به‌هیچ‌وجه نباید خاک گلدان را فشرده کنید؛ چرا که وجود منافذ برای جریان هوا و اکسیژن‌رسانی به خاک برای رشد گیاه لازم و ضروری است.
بعد از حدود شش ماه باید گلدان تعویض شود؛ در واقع هنگامی که ریشه‌ها به سوراخ‌هایی که ته گلدان وجود دارند رسیده باشند، باید حتماً گیاه را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید برای اینکه اگر گیاهان در گلدان کوچک‌تر از اندازه مناسب خودشان داشته باشند سریع‌تر خشک می‌شوند.


نور کافی


نور کافی برای گیاهان آپارتمانی نور غیر مستقیم است. ولی توجه کنید که در تاریکی هیچ گیاهی رشد نمی‌کند. شاید شما هم دیده‌اید که برگ‌ها و ساقه‌های گیاهانی که در پشت پنجره هستند به طرف نور کشیده و سپس خم می‌شوند. برای جلوگیری از این و برای حفظ تعادل و توازن رویش گیاه باید گاهی آن‌ها را به طرفین بچرخانید.
نور مستقیم خورشید برای گیاهان آپارتمانی، به خصوص برای برگ‌هایی که تازه جوانه زده است مضر می‌باشد پس نباید نور آفتاب به طور مستقیم بر آنها بتابد.


هرس گیاهان


همان‌طور که می‌دانید هرس کردن برای رشد گیاهان کمک شایانی می‌کند. زیرا با ازبین‌بردن برگ‌های آسیب‌دیده به گیاهان کمک می‌کند تا از نو رشد کنند. شما باید بعد از زمستان، وقتی که برگ ها تغییر رنگ می‌دهند آن‌ها را هرس کنید.


هوای مورد نیاز گیاهان


باید بدانید که گیاهان به هوا نیز نیاز دارند. برای تعویض هوای خانه پنجره‌ها را باز کنید به این صورت هوای تازه وارد خانه یا اتاق شده و سبب می‌شود اکسیژن مورد نیاز به گیاه برسد. این‌چنین ساقه گیاهان قوی شده و در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌شوند.
اما برخی از گیاهان آپارتمانی وجود دارند که باید آنها را از وزش با سرعت زیاد و مستقیم باد حفظ کنید؛ مثل باد کولر و... همچنین نکته دیگری که باید بدانید این است که تغییر درجه حرارت به طور ناگهانی باعث ریزش برگ‌های تحتانی گیاه می‌شود.


بی توجهی به آفت گیاهان


شته، خستر آردپوش و... آفاتی هستند که مقاوم بوده و رشد سریعی دارند و در یک روز می‌توانند کل گیاه را محاصره کنند. این آفات اگر بیش از اندازه مقاوم باشند گیاه دیگر اصلاً ترمیم نمی‌شود.


قرص آسپرین برای رشد بهتر گل ها


اگر دوست دارید گیاهتان خوب رشد کند یک قرص ld یا آسپرین را در آب حل کرده و به گلدان‌ها بدهید؛ چنین کاری در رشد آنها بسیار مؤثر است.