Skip to main content
| author

برای سردرد خود چه کنیم؟

21 مرداد, 1401

برای سردرد خود چه کنیم؟ ، در بیشتر نقاط بدن گیرنده هایی هستند که در صورت تحریک باعث ایجاد احساس ناخوشایند می شوند. این احساس ناخوشایند به صورت درد از قسمت و عضله ی مربوطه به مغز منتقل می شود. مغز این دردها و احساسات ناخوشایند را تفسیر می کند. بنابراین ناچار می شود تا برای حل این مساله راهکار پیدا کند.

با اینکه این دردها ناخوشایند و حتی گاهی بسیار سخت هستند اما بسیاری مواقع جان انسان را نجات می دهند.


انواع سردرد


از شایع ترین و رایج ترین دردهای موجود در بدن انسان، سردرد است. سردردها دو دسته ی اولیه و ثانویه دارند. در نوع اولیه پس از بررسی و انجام معاینات لازم، علت مشخص نمی شود. پزشکان تمام تلاش خود را در نوع اولیه، صرف درمان سردرد با دید بیماری می کنند. اما در نوع ثانویه، سردردها علامتی برای بیماری ها و مشکلات هستند. مثلاً فردی سردرد، احساس سنگینی و تب در قسمت جلو سر و چشم ها دارد. زمانی که این فرد به حالتی مثل سجده قرار می گیرد سردردش بیشتر می شود. اگر روی گونه هایش فشار وارد شود، درد افزایش می یابد. این فرد سینوزیت دارد که سردرد علامتی از این بیماری می باشد. بنابراین پزشک برای مداوای سردرد او به درمان سینوزیت می پردازد. زیرا با درمان سینوزیت سردرد و احساس سنگینی شدید نیز از بین می رود. از نمونه سردردهای نوع اول می توانیم به میگرن، سردرد فشاری، سردرد خوشه ای، سردردهای پس از ضربه ی مغزی و سردرد ناشی از عطسه و سرفه اشاره کنیم. از نمونه سردردهای نوع ثانویه نیز تجمع خون داخل جمجمه، مننژیت، سینوزیت، تورم عصب چشمی، عفونت ویروسی، کم خونی و مانند این ها هستند.

انواع سردرد


تشخیص علت سردرد


برای تشخیص علت سردرد راه های مختلفی از جمله شدت درد، مدت زمان تداوم درد، محل و زمان سردرد و علائم همراه آن وجود دارد. مهم ترین و اصلی ترین کاری که پزشک برای تشخیص دلیل بروز سردرد انجام می دهد، صحبت با بیمار است. به این ترتیب شرح حالی از وی را می پرسد. سپس شخص را معاینه کرده و در صورت لزوم آزمایشات خونی می گیرد.


برای سردرد خود چه کنیم؟


برای درمان سردردهای ثانویه، متخصصان راهکارهایی براساس تشخیص علت انجام می دهند. اما برای درمان سردردهای نوع اولیه می توان از داروهای مسکن استفاده کرد. نکته ی اصلی برای درمان سردرد تشخیص علت آن است. روش های مختلفی برای درمان سردرد وجود دارد. گاهی فقط با استراحت کافی به راحتی می توانیم این درد را از بین ببریم. راه های ساده ی دیگری نیز برای این کار وجود دارد. نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی تاثیر بسیار زیادی در درمان سردرد دارد. زیرا ممکن است کمبود آب بدن باعث ایجاد سردرد شود. در این صورت با نوشیدن مایعات و افزایش مصرف آب، سیستم بدن به حالت نرمال برگشته و سردرد بهبود می یابد.گاهی سردردها با خوردن مواد مغذی و مفید درمان می شوند. در برخی موارد، خواب کافی مانند آبی بر آتش عمل می کند. بسیاری از سردردها به دلیل خستگی و کمبود خواب ایجاد می شوند. بنابراین با جبران این کمبود بهبود می یابند. شاید جالب باشد اگر بدانید گاهی اوقات متخصصان علاوه بر مسکن، شل کننده ی عضلات نیز تجویز می کند. این داروها باعث توقف انقباضات عضلانی می شوند.

درمان سردرد


سخن پایانی


اگر هر کدام از این روش ها را امتحان کردید و به نتیجه مطلوب نرسیدید، از مسکن استفاده کنید. البته بهتر است برای درمان سردرد به پزشک مراجعه کنید. چرا که همیشه نمی توان از داروهای مسکن استفاده کرد. زیرا ممکن است سبب بروز سردرهای مقاوم شوند.