Skip to main content
| author

برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟

20 مرداد, 1401

اعتیاد یک بلای خانمان سوز است، بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد به دنبال راه‌حل هایی هستند که بتوانند با کمک آنها مواد مخدر را کنار بگذارند. برای ترک تریاک و دیگر مواد مخدر، مصرف برخی مواد غذایی بسیار تاثیرگذار است. ما در این مقاله می خواهیم شما را با موادی که می توان با کمک آنها اعتیاد را کنار گذاشت آشنا کنیم‌.


ترک اعتیاد به مواد مخدر


ترک اعتیاد شامل مراحل درمان پزشکی یا درمان روانی برای اعتیاد به مواد مخدر و مواد روانگردان مانند تریاک، کوکائین، الکل و داروهای دیگر است. فردی که قصد دارد اعتیاد خود را ترک کند، ممکن است بدنش دچار مشکلات زیادی ‌شود. بنابراین لازم است از طریق راه‌های درست با این مشکلات مقابله شود. تغییر در رژیم غذایی مکمل های غذایی از جمله مواردی است که برای بازگشت زندگی فرد به مسیر طبیعی باید در نظر گرفته شود. در روند ترک اعتیاد رویکرد هایی مانند رژیم غذایی، مکمل ها و مشاوره فردی موثر خواهد بود.


برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟


اعتیاد نوعی بیماری است که در آن یک رفتار با عوارض بد به طور دائم تکرار می شود. این بیماری از طریق به وجود آوردن اختلال در کنترل سیستم رفتاری موجب تکرار رفتار بد خواهد شد. با مصرف مواد مخدر در فرد یک نوع احساس سرخوشی به وجود می‌آید. البته این سرخوشی کم کم تبدیل به بی‌تفاوتی و کج خلقی خواهد شد. از دیگر تبعات اعتیاد به مواد مخدر می توان به تندی و یا کندی فعالیت روانی و اختلال عملکرد شغلی و اجتماعی اشاره کرد. از آنجایی که در بیشتر مواقع انواع مختلفی از اعتیاد در یک فرد وجود دارد، بنابراین ترک اعتیاد ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار باشد. برای اینکه جلوی عود دوباره اعتیاد گرفته شود، لازم است در شیوه زندگی فرد تغییراتی به وجود آید. تغذیه از موارد تاثیر گذار برای ترک اعتیاد است‌. بسیاری از افراد تصور می ‌کنند برای ترک اعتیاد باید مواد غذایی مانند چربی ها و یا شیرینی جات را به میزان زیاد مصرف کرد. ولی بر اساس مشاهدات نشان داده شده که این مواد غذایی در ترک اعتیاد تاثیری ندارند. حتی ممکن است در برخی مواقع مانع ترک مواد مخدر شوند‌.


مکمل‌های N استیل سیستئین (N-acetylcysteine)(NAC)


این نوع آنتی اکسیدان ها از جمله مواد غذایی تاثیر گذار برای کاهش یا حذف رفتارهای اعتیادآور هستند. بر اساس تحقیقات مشخص شده مکمل های استیل و سیستئین می ‌توانند به میزان زیادی باعث کاهش تمایل به کوکائین و کاهش علاقه به قمار شوند. همچنین این مکمل ها در کاهش میل به الکل موثر هستند. افراد مبتلا به اعتیاد برای ترک اعتیاد می‌ توانند روزانه ۵۰۰ میلی گرم NAC را به میزان یک تا چهار بار در روز بدون غذا مصرف کنند.

مکمل‌های N استیل سیستئین (N-acetylcysteine)(NAC)


مکمل ویتامین C


ویتامین c در ترک اعتیاد تاثیر بسیار زیادی دارد. به طور معمول در مغز میزان غلظت بالایی از ویتامین c وجود دارد که در برابر اثرات سمی محرک ها به خوبی از مغز محافظت می کند. در صورتی که دوز زیادی از مکمل‌های ویتامین c مصرف شود، فعالیت گیرنده های مختلف در مغز دچار تغییر شده، در نتیجه باعث تمایل کمتر به مواد مخدر خواهد شد. برای ترک اعتیاد می توان در دوز های جداگانه روزانه ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم ویتامین c مصرف کرد.

مکمل ویتامین C


مکمل B کمپلکس


ویتامین b کمپلکس تاثیر زیادی در بازگرداندن کارکرد طبیعی کبد و کاهش هوس دارد. ویتامین b۱ یا تیامین و ویتامین b۳ یا نیاسین از جمله ویتامین های بسیار مفید در این زمینه هستند. مصرف یک مکمل b کمپلکس قوی برای دوران نقاهت ترک اعتیاد بسیار کمک کننده خواهد بود.

مکمل B کمپلکس


پروبیوتیک‌ها (Probiotics)


برای ترک اعتیاد افراد مبتلا به مواد مخدر باید مواد غذایی با ارزش بالا مصرف کنند. مکمل‌های پروبیوتیکی و آنزیم های گوارشی باعث التیام دیواره روده و متعادل نگهداشتن باکتری های روده می شوند. با مصرف پروبیوتیک ها عملکرد روده ها به خوبی تنظیم می شود.

پروبیوتیک‌ها (Probiotics)


نوشیدنی های مفید برای ترک اعتیاد


آب مفیدترین نوشیدنی است که میتوان برای ترک اعتیاد مصرف کرد فرد اعتیاد باید به مقدار برای ترک اعتیاد باید به مقدار کافی در روز آب مصرف کند برای ترک اعتیاد نوشیدنی های میوه های طبیعی مانند اسموتی ها نیز مفید هستند.

نوشیدنی های مفید برای ترک اعتیاد


برنامه غذایی در ترک اعتیاد


بر اساس مطالعات تغذیه ای مشخص شده که برای ترک اعتیاد تغذیه فرد باید به صورت وعده های غذایی سبک، به میزان کم و متناوب باشد تا انرژی لازم در بدن فرد معتاد به خوبی حفظ شود. برای بهبود کیفیت ترک اعتیاد توصیه های تغذیه ای شامل موارد زیر است:

برنامه غذایی در ترک اعتیاد

- خوردن میوه و سبزیجات تازه
- خوردن غذاهای تهیه شده از غلات كامل (سبوس دار)
- خوردن 3 وعده اصلی غذا و3 میان وعده در هر روز
- نوشیدن دم كرده‌های گیاهی به جای قهوه برای كاهش دریافت كافئین
- حذف یا كاهش مصرف مواد غذایی حاوی شكر
- خوردن انواع محصولات تهیه شده از غلات، لوبیا و سایر دانه‌های خوراكی به مقدار زیاد و كاهش مصرف گوشت قرمز به دلیل دیرهضم بودن آن
- آگاهی از وجود كافئین در بیشتر داروهای تجویز شده پزشك یا داروهای بدون نسخه
- آگاهی از وجود قند پنهان در كاكائو، چاشنیها و بیشتر داروهای بدون نسخه پزشك


سخن پایانی


با در نظر گرفتن اینکه مصرف مواد مخدر موجب دفع ویتامین ها و املاح معدنی دیگر از بدن می‌ شود، بنابراین خوردن برخی مکمل ها و ویتامین ها برای بدن ضروری خواهد بود. برای جذب بهتر مکمل‌های غذایی و ویتامینی، بهتر است این مکمل ها به همراه غذا مصرف شوند.