Skip to main content
| author

آیا وزن در ورزش بدنسازی تاثیر گذار است؟

20 مرداد, 1401

آیا وزن در ورزش بدنسازی تاثیر گذار است؟ وزن در شروع ورزش بدنسازی یکی از موارد تاثیرگذار می‌ باشد که در واقع یک اختلاف کوچک زمانی برای رسیدن به هدف خواهد بود. در ورزش بدنسازی تمامی افراد با توجه به برنامه تمرینی و برنامه غذایی که دارند زیر نظر مربی می‌ توانند به هدفی که در ذهن دارند، دست پیدا کنند.


آیا وزن در ورزش بدنسازی تاثیر گذار است؟


وزن برای شروع بدنسازی یکی از موارد تأثیرگذار در این ورزش به شمار می ‌آید. اینکه بگوییم برای تمامی افراد باید وزن در شروع بدنسازی یک اندازه باشد، اشتباه می باشد. زیرا برخی افراد دارای اضافه وزن هستند و برخی دیگر کاهش وزن بیش از اندازه دارند. البته برخی افراد در این میان دارای وزن متعادل می باشند. بنابراین اگر به این افراد یک برنامه تمرینی داده شود نتیجه ای که به دست می ‌آید کاملاً متفاوت خواهد بود. زیرا افرادی که دارای اضافه وزن هستند در ماه های اول به دنبال کاهش چربی و رسیدن به وزن متعادل می باشند. افرادی که دچار کمبود وزن هستند در ماه های اول به دنبال افزایش وزن و رسیدن به وزن متعادل هستند. اما اگر فردی دارای وزن متعادل باشد با در نظر گرفتن برنامه غذایی و برنامه تمرینی در مقایسه با دو گروه قبلی می تواند خیلی سریع به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

آیا وزن در ورزش بدنسازی تاثیر گذار است؟


نکات مهم برای شروع ورزش بدنسازی


در صورتی که شما نیز به تازگی می خواهید ورزش بدنسازی را انجام دهید لازم است که برخی نکات را در نظر بگیرید.


1_ داشتن برنامه بدنسازی


ورزش بدنسازی تنها ورزشی می باشد که در آن باید تمرینات را اصولی و زیر نظر مربی انجام داد. برای شروع ورزش بدنسازی لازم است که شما یک مربی حرفه‌ ای داشته باشید. سپس با در نظر گرفتن برنامه تمرینی مناسب می توانید ورزش را شروع کنید.


2_ تمام عضلات خود را مورد تمرین قرار دهید


برای شروع ورزش بدنسازی باید هدف خود را مشخص کنید. همچنین نباید روی یک نقطه از بدن خود تمرکز کنید. به عنوان مثال فردی که دارای شکم چاق است، فقط حرکت های لازم برای شکم را انجام ندهد و یا اگر فردی دارای باسن کوچک است فقط برای بزرگ کردن باسن حرکات ورزشی انجام ندهد. چون این کار باعث می شود عملکرد بدن کاهش پیدا کند. در هنگام انجام حرکات بدنسازی باید تمامی اعضای بدن مورد ورزش قرار گیرند.


3_ نیازی به ورزش کردن در هفت روز هفته نیست


افرادی که به تازگی شروع به ورزش کرده اند، لازم نیست که هر روز ورزش کنند. زیرا برای افراد مبتدی داشتن تایم استراحت یکی از آیتم های مهم به شمار می آید. تنها چهار روز در هفته ورزش برای افراد مبتدی کافی خواهد بود.


4_ ورزش خود را با وزنه های سنگین شروع نکنید


هنگامی که فردی به تازگی وارد ورزش بدنسازی می شود، ممکن است به دلیل نداشتن آگاهی از ورزش بدنسازی، هفته های اول ورزش با وزنه های سنگین شروع به تمرین کند. این کار فایده ندارد و آسیب های جدی و جبران ناپذیری را به بدن وارد خواهد کرد.


5_ انجام حرکات درست


ورزش کردن را باید با این هدف انجام داد که به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد. برای رسیدن به این نتیجه لازم است حرکات ورزشی به طور صحیح انجام شود. بنابراین به جای انجام ده حرکت اشتباه در یک روز، بهتر است که حرکت درست را با بازدهی بالا انجام داد.


آیا ورزش بدنسازی باعث وزن گیری افراد لاغر می شود؟


کالری سوزی بیش از اندازه باعث لاغری افراد می شود. افراد لاغر درصد سوخت و ساز بدنشان در مقایسه با کالری که دریافت می ‌کند بالا است. بنابراین آنها دارای اندام لاغرتر هستند. افراد لاغر با انجام ورزش بدنسازی و رعایت نکات می ‌توانند به وزن مورد نظر خود دست پیدا کنند. این دسته از افراد در صورتی که وارد ورزش بدنسازی شوند لازم است در مقایسه با دیگر افراد برای وزن گیری تلاش های بیشتری انجام دهند.

آیا ورزش بدنسازی باعث وزن گیری افراد لاغر می شود؟


تاثیر ورزش بدنسازی روی افرادی چاق چیست؟


چون افراد چاق در مقایسه با دیگر افراد دارای میزان چربی بیشتری هستند، بنابراین در مقایسه با دیگر ورزشکاران لازم است که رژیم غذایی و برنامه تمرینی متفاوتی داشته باشند. افراد چاق باید در رژیم غذایی خود نسبت به افراد لاغر از چربی و کربوهیدرات کمتری استفاده کنند. این دسته از افراد بر خلاف افرادی که دارای وزن کم هستند، لازم است بیشتر از ورزش های هوازی استفاده کنند. در افراد چاق مثل دیگر افراد باید تعداد دفعات خوردن مواد غذایی در زمان های کوتاه و با تعداد دفعات بیشتر صورت گیرد. ولی برای برخی از افراد لاغر لازم است که حجم مواد غذایی که استفاده می ‌کنند کمتر باشد. این افراد باید پروتئین بیشتری مصرف کنند. برای انجام ورزش در باشگاه بدنسازی این افراد لازم است که از وزنه‌ های سبک‌ تر و تعداد دفعات بیشتر استفاده کنند.


سخن پایانی


با مطالعه این مقاله در می یابیم برای تمامی افراد با هر وزنی که دارند امکان ورود به ورزش بدنسازی وجود دارد. فقط تنها فرقی که میان این افراد وجود دارد، در زمان نتیجه گیری و رسیدن به هدف آنها می باشد. پس از این که افراد وارد باشگاه بدنسازی شدند، زیر نظر یک مربی متخصص و با تجربه می ‌توانند به هدف مورد نظر خود دست پیدا کنند.