Skip to main content
| author

آشنایی با انواع دستگاه لیزر

15 آبان, 1401

از لیزر برای درمان های مختلف پزشکی استفاده می شود که یکی از کاربردهای موثر آن، از بین بردن موهای زائد است. به کمک اشعه ی لیزر می توان به صورت ریشه ای موهای زائد را سوزاند.

با موفقیت ۸۰ الی ۹۰ درصدی تراکم موهای زائد نواحی مختلف صورت و بدن را از بین برد. یکی از پیشرفته ترین و موثرترین دستگاه های لیزر که با درصد بالایی موهای زائد را از بین می برد، دستگاه لیزر الکساندریت می باشد. این دستگاه با طول موج 755 نانومتر و در محدوده ی نور مرئی با خاصیت قابل تنظیم بودن طول موج آن برای انواع پوست و مو کاربرد دارد .یکی از مهم‌ ترین راه‌ های موثر برای صرفه جویی در هزینه لیزر، شناسایی انواع دستگاه لیزر الکساندرایت است. در ادامه قصد داریم به صورت جامع و کامل به بررسی و آشنایی با انواع دستگاه لیزر الکساندرایت بپردازیم. زیرا هر کدام از این دستگاه‌ ها مزایا و معایب خود را دارند که باید با توجه به پوست فرد انتخاب شود.

انواع دستگاه لیزر الکساندرایت

انواع دستگاه لیزر الکساندرایت

قدرت بالا و از بین بردن موثر موهای زائد در کمترین جلسات درمانی از جمله ویژگی های منحصر به فرد این نوع دستگاه لیزر می باشد. شما می‌توانید برای لیزر الکساندرلایت به بهترین مرکز لیزر الکساندر در تهرانپارس مراجعه نمایید. انواع دستگاه لیزر الکساندرایت عبارتند از:

1.    لیزر آریون: یکی از سریع ترین لیزرهایی است که در سراسر دنیا وجود دارد. طول موج این دستگاه ۷۵۵ نانومتر است که بسیار قوی می باشد. لیزر آریون به نوعی اسکنر بزرگ به اندازه ۶۰ در ۶۰ میلی متر تجهیز شده که می تواند ناحیه های بزرگی را لیزر کند. پالس هایی که در این نوع لیزر وجود دارند از فاصله زمان کوتاهی برخوردار هستند و در این حین عملیات، خنک سازی پوست را هم انجام می دهند.  به همین دلیل عارضه سوختن پوست را ندارد. لیزر آریون هر نوع موی زاید را به خوبی از بین می برد. 

لیزر آریون

2.    لیزر آلما: این دستگاه نیز در دسته بندی لیزر الکساندرایت قرار دارد که دارای قدرت و ویژگی های منحصر به فردی است. لیزر آلما با گرم کردن فولیکول های مو از طریق ارسال تعداد زیادی پالس های کوتاه با سرعت بالا، بدون کمترین درد انواع موهای زائد را در رنگ های مختلف پوست به بهترین شکل از بین می برد. این دستگاه مجهز به سیستم خنک کننده است. به همین دلیل عوارضی مانند سوختگی ندارد. همچنین با اپیلیکاتوری که دارد ناحیه زیادی از پوست را تحت پوشش قرار می دهد.

لیزر آلما

3.    لیزر کوترا: یکی دیگر از انواع دستگاه الکساندرایت است که برای از بین بردن نوهای زائد خانم ها و آقایان مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر کوترا به دلیل سرعت بالایی که دارد، افراد زیادی از آن استفاده می کنند. یکی از بهترین لیزرهایی است که برای تمامی رنگ پوست ها از روشن تا تیره مناسب می باشد. دستگاه لیزر کوترا یکی از لیزرهای ایمن است که سیستم خنک کننده و طول موج بلندی دارد و بر همین اساس، افراد با استفاده از آن دچار سوختگی نخواهند شد. همچنین می تواند طیف بسیار زیادی از سیاهرگ های عنکبوتی را به خوبی از بین ببرد و آن ها را درمان کند. 

لیزر کوترا

4.    لیزر الکساندرایت اندیاگ (ND:YAG): این نوع دستگاه دارای دو طول موج 755 و 1064 نانومتر است و در حال حاضر دارای تنوع بیشتری به نسبت سایر دستگاه های الکس سرد می باشد. علت تمایل بیشتر شرکت ها برای ساختن این دستگاه این است که می تواند علاوه بر لیزر موهای زائد به رفع درمان های پوستی نیز بپردازد. این نوع دستگاه از طریق کوتاه کردن پهنای پالس لیزر به رفع کک و مک، جای زخم، جای جوش، رفع عروق واریسی و سایر پیگمنت های پوستی می پردازد.

لیزر الکساندرایت اندیاگ (ND:YAG)

مزایای دستگاه لیزر الکساندرایت

این دستگاه لیزر برای پوست های روشن بسیار موثر است اما به پوست های تیره نیز صدمه نمی زند. بر خلاف سایر لیزرها، قدرت خوبی در کاهش و رفع موهای نازک و ریز دارد. لیزر الکس توسط ملانین به خوبی جذب می شود. نیاز له جلسات درمانی کمتری دارد و از توانایی خوبی برای درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی برخوردار است. لیزر الکساندرایت به راحتی نواحی بزرگی از پوست را پوشش می دهد و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

معایب دستگاه لیزر الکساندرایت

دستگاه لیزر الکساندرایت برای پوست های تیره کاربرد چندانی ندارد. طول موج استفاده شده در این دستگاه ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در رنگدانه های پوست شود. به علت تعداد بالای تکرار طول موج در این دستگاه، انجام مراحل لیزرمی تواند دردناک تر باشد.

معایب دستگاه لیزر الکساندرایت

کاربرد دستگاه لیزر الکساندرایت

دستگاه الکساندرایت نوعی اشعه لیزر را تولید نموده که اشعه های انرژی اضافی را از طریق کریستال های الکساندرایت حذف می کند و در نهایت اشعه ای با طول موج 755 نانومتر تولید می شود. در واقع این عدد نشان دهنده میزان نفوذ اشعه در پوست فرد است. رنگ اشعه های لیزر الکساندرایت قرمز می باشد. این لیزر می تواند در حالت Q- switch  تنظیم شده تا بتواند اشعه های با توان بالا را در پالس های کوتاه منتشر کند. این همان چیزی است که لیزر الکساندرایت را برای حذف موهای زائد موثر کرده است. علاوه بر حذف موهای زائد، دستگاه الکس کاربردهای زیادی دارد. با این دستگاه می توان اختلالات عروق، ترک های پوستی پس از زایمان، مشکلات رنگدانه ای، لکه های پوستی ناشی از افزایش سن، خال های گوشتی، کک و مک را درمان نمود. همچنین لیزر الکساندرایت برای پاک کردن تاتو طی ۵ الی ۲۰ جلسه، پاکسازی و جوانسازی پوست کاربرد دارد.

عوارض لیزر الکساندرایت

استفاده از لیزر الکساندرایت در حین انجام عملیات با درد همراه است که به این دلیل قبل از اقدام برای لیزر از بی حسی موضعی استفاده می شود. بلافاصله پس از لیزر در محل مورد نظر قرمزی، تورم و خارش به وجود می آید. در صورتی که رنگدانه های پوست پس از لیزر آسیب ببینند، لکه هایی تیره رنگ بر روی پوست های روشن مشاهده می گردد. احتمال بروز عفونت باکتریایی پس از لیزر وجود دارد که پزشکان به منظور پیشگیری از این اتفاق از آنتی بیوتیک استفاده می کنند.

عوارض لیزر الکساندرایت

تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت

  • لیزر دایود نسبت به لیزر الکس تکنولوژی جدیدتری می باشد.
  • طول موج دایود 800 تا 810 نانومتر است. به همین دلیل به عمق زیادی از پوست نفوذ می کند و از این طریق بدون آسیب زدن به اپیدرم مستقیما فولیکول مو را از بین می برد. لیزر دایود برای پوست های تیره گزینه مناسبی می باشد. طول موج لیزر الکساندرایت 755 نانومتر است که طول موجی کوتاه تر نسبت به دایود دارد. به همین دلیل برای رفع موهای زائد به طور دائم به ویژه برای پوست های روشن نوع 1 تا 4 گزینه بسیار مناسبی می باشد.
  • دایود برای موهای ضخیم و تیره به خصوص در مناطق بیکینی بهترین گزینه محسوب می شود.
  • لیزر الکس به دلیل بزرگتر بودن آن نسبت به دایود می تواند نواحی بیشتری را با سرعت بالاتری تحت پوشش قرار دهد. از همین رو بهترین انتخاب برای لیزر، کمر و قفسه سینه می باشد.
  • لیزر دایود درد کمتری نسبت به لیزر الکس دارد. در عوض لیزر الکس نسبت به لیزر دایود دارای عوارض بسیار کمتری است.
  • هر دو لیزر دایود و الکس، در صورتی که برای پوست های طیف رنگی 1 تا 4 استفاده شوند می توانند نتایج خوب مشابهی داشته باشند. هر دو لیزر پس از گذشت 18 ماه تقریبا به طور دائم ماندگاری خواهند داشت

تفاوت لیزر دایود و الکساندرایت

سخن آخر

برای از بین بردن موهای زائد بدن با استفاده از دستگاه لیزر الکساندرایت ممکن است عوارض جانبی موقتی را تجربه کرده باشید که می ‌توان به مواردی مانند سوزش، قرمزی یا تورم اشاره کرد. در مطالب بالا به صورت کامل و جامع به بررسی و معرفی انواع دستگاه الکساندرایت پرداخته ‌ایم. در صورتی که در خصوص هر کدام از دستگاه‌ ها یا فرآیند کار با آن سوالی داشتید می ‌توانید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.