Skip to main content
| author

روش های راه اندازی یک استارت آپ

20 مرداد, 1401

روش های راه اندازی یک استارت آپ ، استارت آپ یک کسب و کار جدید است که در آن تعدادی افراد به صورت تیمی بر روی یک ایده ی جدید کار می کنند. به این شرح که این ایده تا کنون ندید گرفته شده و به آن توجهی نشده است. این تیم معمولاً پیشرفت سریعتی در کار خود دارند.

به عبارت دیگر استارت آپ کسب و کاری ارزش آفرین است که در آن افراد به صورت یک تیم براساس تکنولوژی جدید یک ایده ی نو را اجرایی می کنند.

روش های راه اندازی یک استارت آپ

قوانین استارت آپ


برای این که بتوانید یک استارت آپ موفق راه اندازی کنید باید به یک سری قواعد و قوانین توجه داشته باشید. آگاهی و توجه به این قوانین کمک می کند تا کسب و کار خود را کاملا شناخته و از ضرر و مشکلات حقوقی پیشگیری کنید. برخی از این قوانین به این شرح است:
- هیچ وقت ایده ی خودتان را جایی بازگو نکنید. در صورتی که قرار است فردی به عنوان سرمایه گذار، شریک و... به شما ملحق شود ابتدا قرارداد مکتوب تهیه کنید و سپس درباره ی ایده ی خود توضیح دهید.
- در همان ابتدای کار یک نام تجاری و لوگوی مناسب برای استارت آپ خود تعریف کنید.
- حواستان باشد همان ابتدا حتماً گواهی ثبت اختراع بگیرید.
- ثبت شرکت نیز از نیازمندی های ضروری می باشد. پس از ثبت شرکت هیات مدیره و اعضای آن را مشخص کرده و اساسنامه تنظیم نمایید.
- قوانین مربوط به تجارت الکترونیک را مطالعه کنید و با ایده ی خود بررسی نمایید تا باهم مغایرت نداشته باشند.
- برای واگذاری سهام شرکت خود حتماً قرارداد تنظیم کنید. در این قرارداد مشخص می شود چه میزان سهام به چه فردی واگذار شده است.

قوانین استارت آپ

مراحل راه اندازی یک استارت آپ


برای راه اندازی استارت آپ هم مانند سایر کسب و کارها یک سری مراحل وجود دارد. در صورتی که قصد راه اندازی استارت آپ دارید بهتر است براساس روند درست پیش بروید. به این صورت در راه رسیدن به موفقیت قرار خواهید گرفت.
1. برای یک استارت آپ پیدا کردن یک ایده ی جدید می باشد. بهترین کار برای یافتن ایده ای جدید بررسی نیازهای جامعه ای که در آن زندگی می کنید است. بررسی کمبودهای جامعه و نیازهای مردم می تواند در یافتن ایده به شما کمک کند. بیشتر استارت آپ ها براساس این روش راه اندازی می شوند.
2. بعد از یافتن ایده باید درباره ی آن خوب بررسی کنید. تمام جزئیات را مد نظر قرار داده سپس تصمیم بگیرید.
3. حال که تصمیم خود را گرفتید و بررسی لازم را نیز انجام دادید باید یک نمونه و مدل اولیه از این ایده تهیه کنید.
4. در این مرحله نمونه ای که تدوین کردید را به تعداد کمی از جامعه ی مخاطب خود ارائه می دهید. با این کار می توانید یک برآورد اولیه از نتیجه ی آینده ی کسب و کار خود به دست آورید.
5. پس از گذراندن مراحل قبلی اکنون نوبت ثبت ایده رسیده است. در صورتی که از مراحل قبلی نتیجه ی مثبت گرفتید باید سریع تر ایده ی خود را ثبت کنید.
6. اگر کسب و کار و استارت آپ شما نیاز به سرمایه گذاری دارد در این مرحله باید به دنبال سرمایه گذار بگردید. بیشتر استارت آپ ها برای فعالیت و ورود به عرصه ی رقابت نیاز به سرمایه گذاری دارند.
7. در صورتی که تمام مراحل قبل را درست سپری کردید اکنون می توانید استارت آپ خود را راه اندازی کنید.

مراحل راه اندازی استارت آپ

مهم ترین دلایل شکست استارت آپ ها


خیلی از استارت آپ ها بعد از گذراندن مراحل اولیه و راه اندازی با شکست مواجه می شوند. بسیار اتفاق افتاده که حتی سرمایه گذاری های کلان هم باعث موفقیت استارت آپ نشده باشد. برای این اتفاق دلایل زیادی وجود دارد که برخی از آن ها در ادامه می آید.
- مهم ترین و اصلی ترین دلیل شکست استارت آپ ها نقص در ایده ی اولیه می باشد. در صورتی که ایده ی اولیه نامناسب باشد و بازار خوبی نداشته باشد با شکست مواجه می شود.
- دلیل مهم دیگر نداشتن مهارت و توانایی کافی برای اجرای ایده است. افراد تیم استارت آپی باید توانایی انجام فعالیت های برنامه ریزی شده برای عملی کردن ایده را داشته باشند. در غیر اینصورت استارت آپ با شکست مواجه می شود.
- گاهی پیش می آید که نمونه ها و مدل های اولیه بازخورد خوبی ندارند. یعنی امکان دارد افراد تیم استارت آپی نمونه ای که بازخورد مناسبی نداشته را به کار گرفته و وارد بازار اصلی کنند. در این صورت به دلیل نبود بازخورد کافی و مطلوب به شکست می رسند.
- در میان این دلایل، گاهی نیز نبود سرمایه گذار مناسب باعث شکست استارت آپ می شود. به این صورت که ممکن است سرمایه ای که استارت آپ در مراحل ابتدایی جذب کرده درست برآورد نشده باشد. این سرمایه در مراحل راه اندازی و تولید اولیه صرف شده و استارت آپ به مشکل بر می خورد.
- علاوه بر این موارد، در صورتی که تیم تشکیل دهنده ی استارت آپ ضعیف باشند نمی توانند نتیجه ی مطلوبی به دست بیاورند. وجود افراد متخصص و توانا برای راه اندازی و ادامه ی فعالیت های استارت آپ بسیار ضروری می باشد.
- در صورتی که استارت آپ بتواند خدمات خود را تولید و ارائه کند نیز امکان شکست وجود دارد. این تیم ها باید در کیفیت خدمات خود دقت کافی داشته باشند. ارائه ی محصول و خدمت بی کیفیت باعث شکست در بازار می شود.
- حضور رقبای کار کشته و کار بلد نیز ممکن است سبب شکست استارت آپ شود. امکان دارد استارت آپ پس از راه اندازی و فعالیت به دلایل مختلف اعم از بازاریابی نادرست یا بودجه ی ناکافی به مشکل بر بخورند.
- گاهی نیز ممکن است قیمت گذاری درستی بر روی محصولات و خدمات ارائه شده انجام نگیرد. شیوه ی قیمت گذاری تاثیر زیادی بر جذب مشتری دارد. در صورت عدم رعایت روند درست قیمت گذاری استارت آپ با کاهش تقاضا مواجه می شود. این امر سبب شکست کسب و کار خواهد شد.

مهم ترین دلایل شکست استارت آپ

سخن پایانی


در اینجا شرح مختصری از مراحل راه اندازی استارت آپ را آوردیم. در صورتی که شما هم فردی ایده پرداز هستید می توانید با مطالعه ی این مطلب از شیوه های راه اندازی کسب و کار برای خود آگاه شوید. حتی شاید پس از خواندن این مطلب تصمیم بگیریده ایده های خود را بررسی و به مرحله ی اجرا درآورید.