Skip to main content
| author

حقیقت های جالب درباره ی صنعت هواپیمایی

20 مرداد, 1401

۱۰ حقیقت جالب درباره ی صنعت هواپیمایی ، از جذاب ترین صنعت های جهان که در عین مخاطره آمیز بودن و حساس بودن آن بسیار زیبا می باشد و هیجان دارد، صنعت هواپیمایی است. درباره ی این صنعت حقیقت های جالبی وجود دارد. اما همیشه از بین این ها مواردی

هستند که بیشتر از دیگر حقایق می توانند جالب باشند. در این مطلب ۱۰ حقیقت جالب صنعت هواپیمایی را برای شما بازگو خواهیم کرد.


۱۰ حقیقت جالب درباره ی صنعت هواپیمایی


1) شلوغ ترین فرودگاه تجاری جهان


فرودگاه هارتسفیلد جکسون آمریکا با بیش از ۱۰۰ میلیون نفر مسافر به عنوان شلوغ ترین فرودگاه جهان شناخته شده است. البته این روند شلوغی برای این فرودگاه متعلق به سال های اخیر نیست. از سال ۱۹۹۸ این روند شروع شده است. فرودگاه آتلانتا، بزرگ ترین شرکت هواپیمایی می باشد که در این فرودگاه پرواز دارد. پس از هارتسفیلد، فرودگاه هیترو لندن با ۷۵ میلیون نفر مسافر در رتبه ی بعدی قرار گرفته است.


2) ۱.۵ لیتر آب


یک حقیقت علمی وجود دارد که بدن انسان می تواند در زمانی که در آسمان می باشد ۱.۵ لیتر آب را بدون هیچ مشکلی مصرف کند. به طور میانگین در ۳ ساعت پرواز این مقدار آب را مصرف می کند. البته این امر به خاطر کمبود اکسیژن اتفاق می افتد. این نکته را فراموش نکنید که در هنگام پرواز، آب زیاد بنوشید.


3) طولانی ترین پرواز جهان


اکثر پرواز های مستقیم جهان دارای طولانی ترین مسافت ها هستند. خیلی از شرکت های هواپیمایی علاقه مند به این می باشند که این پرواز ها را به نام خود ثبت کنند. در حال حاضر طولانی ترین پرواز بدون توقف جهان از دوحه ی قطر به اوکلند نیوزیلند می باشد. این سفر ۱۷ ساعت طول کشیده و توسط ۴ خلبان هدایت شد. این سفر را کانتاس ایر ویز انجام داد.

طولانی ترین پرواز جهان


4) چراغ های تیره


شرکت های هواپیما سازی، کابین هواپیما های خود را حاوی چراغ های تیره می کنند یا به زبانی بهتر کابین ها را تاریک می کنند. این کار باعث می شود تا در شرایط اضطراری مسافران و خلبانان، نشانه ها را بهتر ببینند.


5) جوان ترین کاپیتان جهان


جوان ترین کاپیتان جهان دختری به نام آنی دیویای ۱۹ ساله متولد شده در هند می باشد. او اولین پرواز خود را در هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در سال ۲۰۱۷ انجام داد. این کاپیتان جوان و با استعداد با استفاده از یک بورسیه ی تحصیلی به این جایگاه رسیده است. همچنین این دختر جوان از تمامی دختران جهان و هموطن خود خواسته که به دنبال رویاهای خود بروند و هیچ وقت خواسته های خود را رها نکنند.


6) بوئینگ ۷۴۷


مشهور ترین و محبوب ترین هواپیمای تجاری جهان، هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ می باشد. این هواپیما از ۶ میلیون قطعه ی مجزا ساخته شده است. در واقع این هواپیما یک جمبو جت واقعی به حساب می آید. اگر تمامی قطعات این هواپیما را در سراسر جهان بخواهیم پراکنده کنیم و ۲۴ ساعت شبانه روز را در این مدت با گروه های مختلف به صورت گردشی وقت خود را تنظیم کنیم، حدودا ۴ ماه طول خواهد کشید تا این قطعات را پیدا کنیم.

بوئینگ 747


7) بیزینس کلاس


شرکت هواپیمایی کانتاس ایرویز، اولین شرکت هواپیمایی می باشد که اقدام به ارائه ی کلاس پروازی تجاری و یا بیزینس کلاس نمود. این شرکت از سال ۱۹۷۹ بیزینس کلاس را به ناوگان پروازی و هواپیمایی خود اضافه کرد. البته طولی نکشید که اکثر شرکت های هواپیمایی جهان مانند بریتیش ایرویز و آمریکن ایر لاین راه کانتاس ایرویز را پیش گرفتند. امروزه می توان گفت که بیش از ۹۰ درصد شرکت های هواپیمایی دارای کلاس پروازی بیزینس کلاس هستند.


8) ترس از پرواز


افرادی هستند که از پرواز می ترسند و کف دستشان یخ می زند. همچنین عرق سردی بدن و مخصوصا پیشانی آن ها را می پوشاند. حتی ممکن است که دهانشان خشک شود. در واقع از هر 5 مسافر هواپیما به طور آشکار و پنهان از پرواز ترس دارند. ریشه ی ترس از هواپیما به فوبیای ارتفاع بر می گردد. بیشتر افرادی که حتی 1 بار هم سوار سوار هواپیما نشده اند، دارای خاطره ی بد و یا دچار ترس از پرواز هستند. بسیاری از شرکت های هواپیمایی جهان اقدام به مبارزه با ترس افراد از پرواز و هواپیما کرده اند. ایزی جت یکی از شرکت هایی می باشد که اقدام به برگزاری سمینار و کلاس های آموزشی مبارزه با ترس از پرواز را راه انداخته است.

ترس از پرواز


9) سیستم پذیرش


در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار در جهان شرکت هواپیمایی آلاسکا از سیستم پذیرش یا چک این در پرواز های خود استفاده کرد. برای این که مسافران بتوانند به وسیله ی اینترنت و به صورت آنلاین وضعیت بلیط های خود را چک کنند. همچنین از راه دور بدون مراجعه به دفاتر شرکت های هواپیمایی پرواز خود را مدیریت کنند. روال کار چک این به صورت سنتی به گونه ای می باشد که ۲۴ ساعت قبل از پرواز سیستم حساب کاربری شما را برای تغییرات مورد نظر باز کند. البته با گذشت سالیان و پیشرفت این سیستم در جهان، این زمان بیشتر شده اما در اکثر شرکت های هواپیمایی قوانین مختلفی دارد. گوشی و یا لپ تاب شما حکم یک آژانس هواپیمایی را برای شما خواهد داشت.


10) خلبانان در طول پرواز غذاهای متفاوت از مسافران می خورند.


تقریبا تمامی شرکت های هواپیمایی این اصل را برای خلبانان خود اجرا می کنند. شاید در ابتدا کمی برای شما عجیب باشد که سلامت غذای خلبانان بسیار بیشتر از مسافران در نظر گرفته می شود. زیرا سلامت جسمی آن ها، سلامت مسافران را هنگام فرود آمدن تا حدود زیادی تضمین می کند. حتی یک دل درد هم می تواند برای خلبانان و تمرکز آن ها مشکل ساز باشد. به همین خاطر خدمه ی پرواز بسیار مواظب سلامت غذای خلبانان هستند.


سخن آخر


یکی از جذاب ترین صنعت های موجود در جهان، صنعت هواپیمایی می باشد. صنعت هواپیمایی در عین حساس و مخاطره آمیز بودن، بسیار زیبا است. این صنعت دارای حقیقت هایی جالب می باشد که شاید با آن ها آشنا نباشید. جالب است بدانید که جوان ترین کاپیتان جهان دختری 19 ساله متولد شده از هند می باشد. در این مقاله برخی از این حقیقت های جالب را برای شما آوردیم.