Skip to main content
| author

چیلر و نحوه کار آن

20 مرداد, 1401

چیلر و نحوه کار آن ، چیلر وسیله ای است که امروزه به طور گسترده در پروژه های مختلف مسکونی، اداری- تجاری، فرهنگی- تفریحی، ورزشی، صنعتی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه برای تهویه مطبوع و خنک کردن دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و... به کار می رود.


چیلر چیست؟


چیلر که از آن به عنوان ماشین خنک کن هم نام برده می شود، گرما را از مایع می گیرد و با این کار باعث خنک شدن دمای محیطی که در آن قرار گرفته می شود. این امر در طی یک سیکل تبرید تراکمی یا سیکل تبرید جذبی صورت می گیرد.


انواع چیلر

انواع چیلر
1- چیلر تراکمی :

در این چیلر برای تولید سرما از انرژی الکتریکی استفاده می کنند. عملکرد چیلر تراکمی بر طبق سیکل تراکمی- تبخیری می باشد. این دستگاه آب داخل اواپراتور را سرد می کند و سپس آن را به فن کوئل یا هواساز انتقال می دهد. با این کار موجب خنک شدن فضا می شود. این چیلرها با ظرفیت های 2000-2 تن سرمایش طراحی می شوند. چیلر تراکمی قابلیت نصب در هر اقلیم و شرایطی را دارد.


اجزای چیلر تراکمی :


مهم ترین اجزای این چیلر شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، لرزه گیر و تابلو برق می شوند.


2- چیلر جذبی :

این دستگاه برای سرد کردن آب از منابع گرمایی مانند بخار آب و یا شعله مستقیم گاز استفاده می کند. در این نوع چیلر انرژی حرارتی و ژنراتور جایگزین کمپرسور و انرژی الکتریکی شده اند. در سیکل جذبی، آب به عنوان سیال اولیه و لیتیم جامد به عنوان سیال ثانویه (ماده جاذب) به کار می روند.


اجزای چیلر جذبی :


از مهم ترین اجزای این چیلر می توان به جذب کننده، مولد بخار، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، لرزه گیر و تابلو برق اشاره کرد.


3- چیلر سانتریفیوژ(گریز از مرکز) :

کمپرسور این نوع چیلر از نوع سانتریفیوژ یا گریز از مرکز می باشد و دارای دو نوع آب خنک و هواخنک است. هواخنک، یک سیستم بسته است که در آن برج خنک کننده وجود ندارد. در حالی که نوع آب خنک، یک سیستم باز است و دارای برج خنک کننده می باشد. از چیلر سانتریفیوژ بیشتر در ساختمان های تجاری بزرگ، فرودگاه ها، بیمارستان ها و ... استفاده می کنند.


کاربرد چیلر


چیلر در صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمان، در سیستم های سرمایشی مجتمع های تجاری، اداری، مسکونی و تفریحی، داروسازی، صنایع غذایی و بیمارستان ها به کار می رود.

کاربرد چیلر
مهم ترین اجزای تشکیل دهنده چیلر


1- اواپراتور : عملکرد این قسمت موجب سرد شدن آب می شود.
2- ماده جاذب : این ماده می تواند فشار اواپراتور را در حالت خلا حفظ نماید. این کار را با استفاده از جذب بخار انجام می دهد.
3- ژنراتور : وظیفه این بخش، بازگرداندن غلظت لیتیم برومید به غلظت اولیه آن می باشد.
4- کندانسور : بخار آبی که از محلول مبرد آزاد شده پس از اینکه خنک شد، به آب تبدیل می شود.
5- برج خنک کننده : موجب خنک شدن آب خنک کاری می گردد.


مقایسه چیلر تراکمی و جذبی


- چیلرهای تراکمی را می توان در شرایط خشک و مرطوب نصب کرد در حالی که چیلرهای جذبی فقط برای شرایط آب و هوایی خشک با رطوبت نسبی پایین مناسب هستند.
- برای خرید چیلرهای تراکمی هزینه نسبتا پایینی لازم است اما هزینه خرید چیلرهای جذبی نسبتا بالا است.
- قطعات یدکی و تعمیرکار برای چیلرهای تراکمی در دسترس می باشد در حالی که در مورد چیلرهای جذبی این طور نیست.
- چیلرهای تراکمی در ابعاد متنوعی تولید می شوند اما چیلرهای جذبی در اندازه های بزرگ ساخته می شوند.
- میزان مصرف برق در چیلرهای تراکمی بالا و در چیلرهای جذبی پایین است.
- امکان کنترل ظرفیت سرمایشی در چیلرهای تراکمی وجود دارد اما در مورد چیلرهای جذبی این امکان وجود ندارد.
- برای خنک کاری کندانسور در چیلرهای جذبی نیاز به آب است ولی در مورد چیلرهای تراکمی چنین الزامی وجود ندارد.


انتخاب چیلر


در زمان انتخاب چیلر باید به چندین نکته توجه نمود. از جمله این موارد می توان به فضای نصب چیلر، ظرفیت برودتی، بودجه، هزینه تعمیر و نگهداری، میزان دسترسی به تعمیرکار و قطعات یدکی، نوع کاربری، دسترسی به آب جهت خنک کردن کندانسور چیلر، محدودیت فضا، امکان تامین برق و گاز موردنیاز، وجود مولد گرمایی، امکان نصب برج خنک کننده اشاره کرد.


نحوه کار چیلر


همان طور که گفتیم یک فرایند تبرید تراکمی یا جذبی در چیلر اتفاق می افتد و از طریق آن، گرما از سیال(معمولا آب است) گرفته می شود. در ادامه به مبدل تجهیزات تهویه مطبوع تابستانی یا دستگاه های صنعتی منتقل می شود. این امر باعث خنک شدن محیط می گردد.

نحوه کار چیلر
مراحل نصب چیلر


ابتدا یک شاسی مناسب در نظر گرفته می شود تا بتواند وزن چیلر را تحمل کند. برای این شاسی از رنگ ضد زنگ استفاده می شود. با استفاده از نبشی، نقاط جوش شاسی را تقویت می کنند. در ادامه، فضای مناسب را در اطراف دستگاه خالی می گذارند. این فضا امکان انجام تعمیرات را فراهم می کند. برای این منظور، حداقل 1 متر از هر طرف و برای دستگاه های آب خنک به اندازه ی طول دستگاه از جلوی آن خالی گذاشته می شود. برای کنترل وزن و لرزش دستگاه از یک لرزه گیر مناسب استفاده می کنند. شاسی آن را تراز کرده و کابل برق مناسب را تهیه می نمایند. برای رفت و برگشت آب، از لوله های مناسبی استفاده می شود. با هماهنگی واحد فنی می توان از یک سایبان استفاده نمود.


تعمیر و نگهداری از چیلر


سرویس منظم و به موقع چیلر باعث افزایش راندمان و طول عمر مفید آن می شود. با این کار می توان از بروز مشکلات و خسارات مالی جلوگیری نمود. بهتر است در ابتدای فصل، اقدامات لازم را برای راه اندازی چیلر انجام داد. یکی از نکات مهم بعد از راه اندازی، توجه به کارکرد صحیح چیلر می باشد. باید همواره عملکرد چیلر را کنترل کرد. اقدامات پایان فصل هم در تعمیر و نگهداری از چیلر حائز اهمیت می باشند. ضمن اینکه باید قطعات معیوب و آسیب دیده آن را تعمیر یا تعویض نمود. این کار باید در زمان خاموش بودن چیلر انجام شود.