Skip to main content
| author

لوازم یدکی تراکتور

07 مهر, 1401

لوازم یدکی تراکتور به علت کاربردی بودن تراکتور در بین ماشین آلات کشاورزی برای کشاورزان مهم می باشد. ماشین آلات کشاورزی باعث آسانی و سرعت بخشیدن به کار شده است به همین دلیل لوازم یدکی آن ها دارای اهمیت می باشد.

استفاده دائم از تراکتور به مرور باعث نیاز به تعویض قطعات این ماشین خواهد شد.  قطعاتی مانند کاسه نمد، صفحه کلاچ، پمپ هیدرولیک و … که احتمال آسیب دیدگی در آن ها بالاتر است. بنابراین نیاز می باشد که اطلاعات خود را نسبت به تراکتور و لوازم یدکی تراکتور بالا ببرید.


درباره تراکتور 

کاربرد تراکتور بیشتر در فعالیت کشاورزی می باشد. از متداول ترین و قدیمی ترین ماشین های کشاوزی است که به عنوان مولد نیرو مورد استفاده قرار می گیرد. اصول ساخت این ماشین تا حدی مشابه با سایر خودرو ها می باشد. فرق آن با دیگر خودرو ها در استحکام و قدرت بالا و در حین حال ظرافت پایین آن است.
تراکتورها براساس کارکردشان به انواع مختلفی مانند :

-  تراکتورهای عمومی
 -  تراکتورهای باغی
  - تراکتورهای صنعتی 

لوازم یدکی تراکتور

معمولا بسیاری از تراکتورها برای استفاده در چندین دهه ساخته می شوند. قطعات تراکتور نیز همانند سایر تجهیزات به مرور زمان بر اثر استفاده مستعد استهلاک و خرابی است. کارکرد طولانی مدت تراکتورها بمنظور فعالیت دوباره، نیازمند تعمیر یا تعویض قطعات می‌باشند.


مهم ترین لوازم یدکی تراکتور

 مهم ترین لوازم یدکی تراکتور شامل نمد، شمع آب ، کاسه، پمپ هیدرولیک، سوپاپ ها، سرسیلندر، شمع روغن و خود سیلندر می شود. با استفاده مکرر تحت فشار قرار می گیرند و نیاز به تعویض لوازم یدکی تراکتور پیدا می کنیم.


پمپ هیدرولیک فرمان

پمپ هیدرولیک فرمان از جمله مهم ترین لوازم یدکی تراکتور است. نقش بسیار مهم این قطعه در عملکرد تراکتور شما تاثیر فراوانی خواهد داشت. برای حرکت کردن راحت فرمان تراکتور، روغن هیدرولیک را به پمپ هیدرولیک تزریق می کنند. در صورت خرابی  لوازم یدکی تراکتور امکان حرکت دادن چرخ های آن برای راننده فراهم نخواهد شد. نتیجه می گیریم که این قطعه نقش کلیدی در تراکتور دارد.


دیسک کلاچ یا صفحه کلاچ

دیسک کلاچ یا صفحه کلاچ از مهمترین لوازم یدکی تراکتور می باشد. امکان تعویض دنده بدون صفحه کلاچ وجود ندارد. به این علت،  این قطعه از لوازم یدکی تراکتور دارای اهمیت بالایی است. صفحه کلاچ از قطعات مصرفی تراکتور می باشد که پس از مدت زمانی باید آن را تعویض کرد.


شمع آب و روغن

شمع آب و روغن از دیگر لوازم یدکی تراکتور می باشد. وظیفه مهمی که این قطعه برعهده دارد مشتعل کردن سوخت درون سیلندر موتور تراکتور است. در صورتی که این قطعه خراب شود تراکتور به درستی کار نخواهد کرد. هر چند وقت یکبار حتی اگر این قطعه سالم بود آن را تعویض کنید.


دسته دنده 

دسته دنده از دیگر لوازم یدکی تراکتور است که به علت استفاده مداوم از این قطعه بیشتر دچار خرابی می شود. اگر به طور مکرر این قطعه تعویض شود باعث خرابی دنده مرکزی خواهد شد. سعی کنید از دنده با جنس خوب استفاده کنید و در نگهداری این قطعه از لوازم یدکی تراکتور دقت کنید.


باک گازوئیل

باک گازوئیل، مخزنی برای نگهداری سوخت گازوئیل تراکتور می باشد. علت استفاده از این نوع باک نوع سوخت تراکتور است. در صورت سوراخ شدن این قطعه از لوازم یدکی تراکتور ، سوخت رسانی به موتور تراکتور درست انجام نخواهد شد. اگر کشاورزان با این مشکل مواجه شوند، باک گازوئیل را باید تعویض کنند. کار آن ها نه تنها مختل می شود بلکه در صورت ریختن سوخت تراکتور احتمال آتش سوزی در مزرعه وجود دارد.


صندلی

صندلی تراکتور که جزو وسایل نقلیه تک سرنشین است، باعث راحتی راننده می شود.  راننده هنگام نشستن بر روی آن در شرایط مختلف باید احساس راحتی داشته باشد. صندلی جزو مهم ترین لوازم یدکی تراکتور است در صورت خراب شدن باید آن را تعویض کنید. این کار باعث می شود تسلط راننده تراکتور به اندازه کافی باشد. معمولا این قطعه یدکی بر اثر ضربه آسیب می بیند.


کاسه نمد 

کاسه نمد در هر وسیله نقلیه ای جزو حیاتی ترین لوازم است. کاسه نمد باعث عملکرد صحیح موتور می شود. وظیفه کاسه نمد جلوگیری از نشت روغن در قسمت‌های مختلف تراکتور مانند سیستم هیدرولیک فرمان یا موتور است . اگر روغن ریزی موتور تراکتور خود را مشاهده کردید احتمالا کاسه نمد شما خراب شده است. برای رفع مشکل اقدام به تعویض این قطعه از لوازم یدکی تراکتور کنید.


گردگیر 

گردگیر برای ماشینی مثل تراکتور که از شرایط مختلف در جاده عبور می کند مهم می باشد. فنرها حساس هستند و در صورت آسیب، رانندگی را دچار مشکل می کنند. برای محافظت از این قطعات در برابر شرایط محیطی از گردگیرهای لاستیکی استفاده می شود. با این کار می توانیم تا حد زیادی از ورود گل و گرد و غبار به داخل فنرهای تراکتور جلوگیری کنیم. 


دینام 

دینام در تراکتور، شارژ باتری و برق سایر لوازم یدکی تراکتور را تامین می کند. هر وسیله ی نقلیه ای که دارای سیستم برق و باتری باشد، دارای دینام است. نکته مهم اینجاست  که دینام از مهم ترین لوازم یدکی تراکتور محسوب می شود و در صورت خرابی دینام نمی توانیم از تراکتور استفاده کنیم.


سیلندر

 سیلندر محفظه ای است که وظیفه احتراق سوخت در موتور های احتراق داخلی را انجام می دهد. در صورت بروز کوچکترین خرابی در این بخش از لوازم یدکی تراکتور، عملکرد موتور تراکتور دچار مشکل خواهد شد. پس نیاز است که به محض خرابی آن به یک متخصص مراجعه کنید تا سیلندر را تعمیر یا تعویض کند. 


سوپاپ‌ها

سوپاپ ها وظیفه ورود و خروج هوا را به داخل موتور برعهده دارند به همین علت جزو مهم ترین لوازم یدکی تراکتور به شمار می آیند. در صورت خرابی باید به سرعت اقدام به تعویض آن نمایید.


سهولت در تهیه لوازم یدکی تراکتور

سهولت در تهیه لوازم یدکی تراکتور به معنی دردسترس بودن لوازم و تهیه آسان لوازم می باشد. در بسیاری از موارد صاحبان تراکتورها به دنبال تعمیر یا تعویض قطعه ای هستند ولی پیدا نمی کنند. لازم است که در هنگام خرید تراکتور خود به نوع و در دسترس بودن لوازم یدکی تراکتور دقت فرمائید.


نحوه ی پیدا کردن بهترین تامین کنندگان لوازم یدکی تراکتور 

با استفاده از بازارعمده فروشی می توانید به راحتی با تعداد زیادی از تامین کنندگان لوازم یدکی تراکتور درجه یک به صورت مستقیم و بدون واسطه در ارتباط  باشید.