Skip to main content
| Super User

لجبازی چیست؟ + چرا افراد لجبازی می کنند؟

20 مرداد, 1401

لجبازی چیست؟ + چرا افراد لجبازی می کنند؟ ، یکی از عیوب شخصیتی افراد، لجبازی می باشد. لجبازی رفتاری است که از والدین به ارث می رسد و یا برای جلب توجه انجام می شود. برای آرام کردن فرد لجباز باید نظر و ایده او را مهم جلوه دهید و سعی به تقابل نداشته باشید.

در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با این موضوع آشنا کنیم. با ما همراه باشید.


لجبازی چیست؟


لجبازی یعنی فرد بر روی نظرات، عقیده های خود، مخالفت با نظرات و عقیده های دیگران پافشاری می کند که این مخالفت می تواند آگاهانه و یا نا آگاهانه صورت گیرد. در واقع لجبازی نوعی رفتار و واکنش نا مطلوب می باشد. همچنین از این احساس فرد فکر می کند در حال شکست خوردن از همسرش می باشد نشات می گیرد. به همین دلیل فرد فکر و گمان می کند که باید قدرت خود را به همسرش و حتی اطرافیان نشان دهد. از این رو مدام موضوع مورد بحث را کش می دهد و تا زمانی که فرد مقابل کوتاه نیاید او هم کوتاه نمی آید و سر سازگاری با وی نمی گذارد. معمولا لجبازی به صورت های مختلفی مانند آسیب رساندن به خود و دیگران، ناسزا گفتن، دعوا و فریاد کشیدن در فرد خود را نشان می دهد. همچنین شکستن لوازم خانه یکی دیگر از نشانه های لجبازی می باشد. روانشناسان معتقد هستند که علل اصلی بروز لجبازی پایین بودن اعتماد به نفس، عدم داشتن خود باوری، کمبود های درونی و خانوادگی است. در واقع تنهایی و گوشه نشینی نتیجه بیشتر افراد لجباز می باشد. زیرا همه افراد از فرد لجباز و یک دنده فرار می کنند و حاضر نیستند او را تحمل کنند.

لجبازی چیست؟


خصوصیات و ویژگی های فرد لجباز


افراد لجباز معمولا در بسیاری از امور با همسر و اطرافیان سر ناسازگاری دارند. این افراد نه تنها هرگز اشتباه خود را نمی پذیرند بلکه اصرار زیاد بر این دارند که رفتار و عمل کاملا درستی دارند و فرد مقابل اشتباه کرده است. مقاومت افراد در برابر حرف و اعمال فرد لجباز برای او به این معنی می باشد که فرد مقابل قصد دشمنی با او را دارد. به همین دلیل سعی می کند دشمنی اش را تلافی کرده و فرد مقابل را اذیت کند. فرد لجباز هرگز نمی تواند اشتباهات فرد مقابل را قبول کند و مدام آن ها را به خاطر اشتباهشان سرزنش و تحقیر می کنند.


مهمترین علل ایجاد لجبازی در افراد


1- لجبازی به ژنتیک افراد باز می گردد.


حتی کودکان از بدو تولد در شیر خوردن، خوابیدن و یاد گرفتن مهارت های فردی از خود واکنش نشان می دهند. به این واکنش لجبازی می گویند. در بسیاری از موارد لجبازی رفتاری آموخته شده نیست بلکه گرایش غریزی و نا خود آگاه فرد نا بالغ به عدم تمکین و توجه به خواسته های دیگران در مقابل خواسته های خود می باشد. اینگونه افراد کمتر عصبی می شوند و خیلی زود در نقابل هر موضوع نا خوشایندی تحمل خود را از دست می دهند. حتی اگر از اطرافیان نترسند و وحشتی نداشته باشند با عصیان گری، تهدید و خشونت رفتار می کنند. در غیر این صورت به تلافی آن در زمان و مکانی دیگر می پردازند.

لجبازی به ژنتیک افراد باز می گردد.


2- وجود عقده حقارت در بسیاری از افراد لجباز


افرادی که دائما در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستند و آن ها را در مقامی پایین تر از خود جای می دهند، با آن ها به صورت قضاوت گرانه و خصمانه برخورد و رفتار می کنند. عقده حقارت صدایی در ذهن و زبان فرد لجباز می باشد که جز سرزنش و سر کوفت حرفی برای گفتن ندارند. افراد مبتلا به عقده حقارت در دل و قلب خود چاه سیاه و بی پایانی دارند که با هیچ اندازه از ثروت، محبت و حرمت لبریز نمی شود.

وجود عقده حقارت در بسیاری از افراد لجباز


3- نداشتن عزت نفس بالا


فرد لجباز خود را زخم خورده و توهین شده از رفتار و گفتار دیگران می بیند. این فکر جایی برای گذشت و فراموش کردن پیدا نمی کند. افراد با عزت نفس پایین دنبال هر حرفی را می گیرند و وارد هر بحثی می شوند. مسائل بین فردی برای آن ها ریز، درشت، کم اهمیت و پر اهمیت نمی باشد. مهربانی افراطی و صبوری زیاد در فرد لجباز بسیار شایع می باشد اما گذشتن و فراموش کردن حرف و رفتارهای دیگرن برا آن ها غیر ممکن است.


4- دلیلی برای بروز ندادن دارند.


در بعضی موارد شخصیت ها دلیل محکمی برای انجام کاری که می کنند دارند. به خاطر برخی از مسائل از جمله خجالت و کم رویی ترجیح می دهند که علت رفتار و حرکت خود را پنهان کنند.


5- باور دارند که دیگران قصد تغییر در عقیده و باورهایشان دارند.


فرد لجباز همیشه این حس درونش وجود دارد که مورد پذیرش و توجه دیگران قرار نمی گیرد. به همین دلیل تصمیم می گیرد که با داشتن نظریه های مختلف و متفاوت نسبت به بقیه جلب توجه بیشتری کند. حتی اگر بداند اشتباه می باشد باز هم این کار را انجام می دهد.


نحوه برخورد با فرد لجباز


در رفتار با فرد لجباز باید منعطف باشید و با او لج نکنید. همچنین روی حرف خود تاکید نکنید. زیرا با اصرار بیشتر شما فرد لجباز پای تصمیم خود محکم تر می ایستد. دلیل منطقی رفتار لجبازانه او را کشف کنید و به صورت صادقانه و باز با فرد لجباز صحبت کنید. همچنین تشخیص دهید که چه چیزی باعث این رفتار او می شود. به فرد لجباز حس مهم بودن بدهید. تا لجبازی کمتری از خود نشان دهد. موقعیت و نظرات ان را تاکید کنید و نشان دهید ایده های خوبی دارند. در برخورد با فرد لجباز آرامش خود را حفظ کنید و بر احساسات خود مسلط باشید. سعی کنید آرام، خونسرد و مطمئن به نظر برسید تا فرد لجباز به حرف های شما گوش دهد. زیرا واکنش عصبی شما با شکست در متقاعد کردن او مساوی می باشد. ترفند و برخورد دیگر در متقاعد کردن فرد لجباز این است که در جریان گفتگو با آن ها اجازه دهید تصور کنند که شیوه رفتاری از جانب شما برخاسته از نظر آن ها می باشد. این کار به آن ها احساس غرور می دهد. همچنین هرگر به فرد لجباز نگویید که تو اشتباه می کنی. زیرا این جملات منفی به فرد حالت دفاعی می دهد. پس بهتر می باشد که کمی حوصله و صبر داشته باشید و به او اطمینان دهید که به طور کامل به نظرات او توجه کرده اید.


سخن آخر


فرد لجباز فقط خود را باور دارد و در گفتگو و بحث با فرد مقابل کوتاه نمی آید. همچنین رفتارهای غیر عادی از خود نشان می دهد. در واقع لجبازی امری طبیعی می باشد و برای هر فرد در هر سن و سالی پیش می آید. اما برای افراد متاهل لجبازی بی شاز اندازه مناسب نیست و زندگی آن ها را به میدان جنک تبدیل می کند. زیرا هر شخص تلاش می کند که خود پیروز شود.