Skip to main content
| Super User

فرق مشاوره فردی و مشاوره خانواده

20 مرداد, 1401

فرق مشاوره فردی و مشاوره خانواده ، حضور در جامعه باعث می شود انسانها، شخصیت و هویت خود را درک و کشف کنند. ممکن است گاهی با بازخوردهای منفی جامعه و یا عوامل دیگر با مشکلاتی روبرو شوند. این مشکلات، موانع و چالشها امری کاملا طبیعی هستند. افراد با

 عملکرد منطقی می توانند آنها را حل کرده و خود را به موفقیت، خوشبختی و آرامش برسانند. برای رفع و روبرویی با مشکلات می توان به مشاوره مراجعه کرد و با او درباره ی آنها صحبت کرد. در اینصورت مشاوره به مراجعان خود راه حلی می دهد و آنها را کمک می کند. همچنین مشاوره باعث می شود افراد به خودشناسی کامل برسند و در رسیدن به رشد شخصی به آنها کمک می کند.


مشاوره چیست؟


مشاوره حرفه یا حوزه ای از دانش می باشد که گستره وسیعی دارد. همچنین مشاوره روز به روز در بین جامعه از جایگاه خاص و زیادی برخوردار می شود. در واقع مشاوره مفهومی رایج، پر استفاده و در عین حال پیچیده می باشد. گلاسر می گوید: مشاوره فرآیندی می باشد که طی آن مشاور به مراجعه کننده کمک می کند. همچنین ایگن می گوید: مشاوره به مراجعان کمک کردن است. به مقداری که آنها بتوانند تجربه ها و اعمال درونی خود را بیشتر بشناسند و کنترل کنند. در واقع می توان گفته مشاوره فرآیندی تعاملی و دو جانبه می باشد. مراجعه به مشاوره موجب تغییر در رفتار(مهارت های مقابله ای، تصمیم گیری یا ارتباطی) ، عقاید(شیوه های تفکر درباره ی خود و دیگران) ، سطح درماندگی و نگرانی هیجانی می شود. انواع مشاوره وجود دارد. در این مقاله با مشاوره فردی، خانواده و فرق بین آنها آشنا می شویم.


مشاوره فردی چیست؟


وقتی فرد در شرایطی قرار می گیرد که بنا به دلایلی از پس موقعیت ها بر نمی آید و نمی تواند نقشش را به خوبی ایفا کند، سردرگم می شود. در نتیجه از دوستان و نزدیکانش کمک می خواهد. اما روش و راه حل بهتر این است از کسانی که تخصص و مهارت لازم و کافی برای کمک کردن به شما برخوردار هستند، کمک بخواهید. امروزه با توسعه علم روانشناسی و مشاوره، متخصصانی وجود دارند که می توانند در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، شغلی، رشد فردی و ... به افراد کمک کنند. در واقع مشاوره فردی نوعی مشاوره می باشد که در آن روانشناس یا درمانگر به فرد کمک می کند تا از مشکلات خارج شود و مانند یک فرد عادی زندگی کند. در مشاوره فردی، مشاور تلاش می کند تا با روش های عقلانی و در فضایی آرام، احساسات و رفتارهای فرد را بررسی کند. همچنین در تصمیم گیری ها به او کمک کند. مشاوران معتقد هستند که علت تمام سردرگمی های امروزه، نشناختن استعدادها و مهارت ها می باشد. مشاوره فردی در قدم اول کمک می کند تا فرد خود را بشناسد. پس از شناخت خود، هدف ها را تعیین کرده و در آخر فرد را از لحاظ روحی و روانی آماده می کند. اینگونه فرد می تواند در جهت رسیدن به اهدافش بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

مشاوره فردی چیست


مشاوره فردی به شما کمک می کند تا


در واقع مشاوره فردی بهترین راهنما بعد از پدر و مادر می باشد. با این تفاوت که قطعا با او راحت تر هستید. همچنین بدون هیچ سانسوری می توانید مشکلات خود را با او در میان بگذارید. مشاوره فردی در شناخت استعداد ها و مهارت های خود با شما کمک می کند. همچنین باعث می شود تا هوش خود را بالا ببرید. مشاوره فردی اختلالات روانی را درمان می کند. همچنین باعث دوری از استرس و اضطراب و به آرامش رسیدن می شود. مشاوره فردی به شما کمک می کند تا ناامیدی را از خود دور و وسواس خود را درمان کنید. همچنین در شناخت چالش ها و موانع زندگی و نشان دادن بهترین واکنش در مواجهه با آنها کمک می کند. در رابطه با مشکلات تحصیلی بهترین راهکار را مشاوره فردی می دهد و همچنین باعث می شود بهترین رشته را انتخاب کنید. مشاوره فردی کمک می کند تا در انتخاب همسر بهترین تصمیم را بگیرید.


فواید مشاوره فردی


1- مشاوره فردی خوب باعث افزایش خودآگاهی فرد، تشویق به خودآگاهی، تقویت مهارت های ارتباطی و بهبود استفاده از مهارت های مقابله سالم مفید می باشد. این دلایل باعث تغییر در رفتار فرد می شوند.
2- مشاوره فردی محرمانه بودن را تضمین می کند. در واقع محرمانگی عنصر اساسی مشاوره می باشد. در جلسات مشاوره فردی، اطمینان بیشتری نسبت به مشاور بدست می آید که هر گونه اطلاعات فرد بین آنها باقی می ماند.
3- مشاوره فردی انعطاف پذیر می باشد. مشاوران در جلسات درمانی رویکردهای متفاوتی دارند. در واقع در جلسات فردی مشاوران آزادی بیشتر دارند زیرا تنها نیاز می باشد که با یک نفر صحبت کنند.
4- توجه و تمرکز مشاور در مشاوره فردی تضمین کننده می باشد. توجه کامل مشاور در مدت زمان جلسات درمانی برنامه ریزی شده است.
5- امکان راحت تر بودن در مشاوره فردی وجود دارد.
6- شناسایی باورها، ارزش های خود و شناسایی مواردی که باعث می شود زندگی فرد معنا پیدا کند از مواردی هستند که در جلسات مشاوره فردی و خصوصی به آنها توجه و پرداخته می شود.
7- مشاوره فردی می تواند در بهبود هوش هیجانی، همدلی، گوش دادن فعال، احترام و اعتماد به نفس کمک کند.
بطور کلی مشاوره فردی حرفه ای در ایجاد ارتباطات سالم سودمند می باشد و به عبارتی می توان گفت که مشاوره فردی به رشد فرد کمک بزرگی می کند.


مشاوره خانواده چیست؟


به مشاوره خانواده، زوج درمانی هم گفته می شود. در واقع نوعی روان درمانی می باشد که به تمام زوجین در شناخت، حل اختلافات و بهبود روابطشان کمک می کند. زوجین از طریق زوج درمانی می توانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد بازسازی و بهبود رابطه با همسر یا جدایی از او بگیرند. تنها کار مشاوره خانواده، حل اختلافات زناشویی نیست. کلید حفظ خانواده موفق این می باشد که اعضای خانواده به فهم و تشخیص صحیح و به موقع به نیازهای یکدیگر برسند. همچنین بین نیازهای خود و اعضای خانواده تعادل ایجاد کنند. مشاوره خانواده نگاه خاصی به نیازهای افراد در خانواده دارد و سعی می کند با ترکیب نیازهای اعضای خانواده تعادل مورد نظر را ایجاد کند. بنابراین هر نوع مشکل خانوادگی در چارچوب مشاوره خانواده قرار می گیرد. مشاوره خانواده ممکن است بصورت فردی یعنی یک نفر از اعضای خانواده یا جمعی صورت گیرد. در اغلب موارد مشاوره خانواده کوتاه مدت می باشد. نوع برنامه درمانی این نوع مشاوره به وضعیت خانواده بستگی دارد.

مشاوره خانواده چیست


مزایای مشاوره خانواده


1- پیدا کردن الگوهای رفتاری و ارتباطی بهتر برای برخورد با مشکلات
2- حل مشکلات و اختلافات بصورت سالم تر و پایدار
3- مشاوره خانواده بر روی مشکلات و مسائل قدیمی حل نشده کار می کند.
4- پیدا کردن ارتباط موثرتر با همسر و اعضای خانواده
5- همدلی عمیق تر و ارتباطات پیشرفته
6- کمتر شدن سوء تفاهم ها و درک بهتر از نیازها و خواسته های همسر و اعضای خانواده
7- کاهش منازعه و بهبود مهارت های مدیریت خشم


ویژگی های یک مشاور خوب خانواده


در مشاوره خانواده، زوجین شخصی ترین و حساس ترین مسائل زندگی را با مشاور در میان می گذارند. شکل گیری یک رابطه مثبت بر پایه اعتماد برای بدست آوردن نتیجه، ضروری می باشد. بنابراین باید به یک مشاوره خانواده خوب مراجعه کرد. مشاوره خانواده خوب با مراجعه کننده رابطه ای صمیمانه دارد. همچنین او را قضاوت نمی کند و شرایط فرهنگی، ارزش ها و باورهای خانواده را درک می کند. او برای راهنمایی از نصیحت کردن دوری می کند و به کوچکترین مسائل و مشکلات فرد اهمیت می دهد. همچنین راهکارهایی به فرد ارائه می کند. مشاوره خانواده خوب اسرار خانوادگی را افشا و در جایی ثبت و ضبط نمی کند. همچنین منافع خود را در حل مشکلات فرد می بیند و در ادامه دار شدن مشکلات و جلسات مشاوره نمی بیند.


فرق و مقایسه مشاوره فردی و خانواده


مشاوره فردی شکل و نوعی از مشاوره می باشد که در آن فرد مراجعه کننده واحد درمان محسوب می شود. ولی مشاوره خانواده شکلی از مشاوره می باشد که در آن واحد درمان، خانواده است. بین این دو نوع مشاوره و درمان در موارد مختلف مانند تمرکز، مسئولیت، فرآیند، محتوا و اهداف تفاوت اساسی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.


1- تمرکز


در مشاوره خانواده توجه اصلی بر فرآیندهایی که در خانواده بعنوان یک گروه رخ می دهد، متمرکز می باشد. اما در مشاوره فردی، فرد بیمار است و توجه اصلی بر آشفتگی های درونی آن صورت می گیرد.


2- مسئولیت

درمشاوره فردی، مشاور مسئول فرد می باشد. همچنین نشانه های بیماری فرد هدف درمان قرار می گیرد. اما در مشاوره خانواده، خانواده بیمار می باشد و مشاور مسئول رفاه و آسایش کل خانواده است.


3- فرآیند


در مشاوره خانواده، مشاور افراد را با عنوان اعضای یک گروه مورد بررسی قرار می دهد و رفتار آنها را به تعاملات سایر اعضای خانواده مرتبط می سازد. در مشاوره فردی، مشاور فرد را بصورت عمیق، جدا از محیط اجتماعی و ارتباط خانوادگی مورد بررسی قرار می دهد.


4- محتوا


در مشاوره فردی، مشاور موضوع کنونی را با تجربیات گذشته ی فرد ارتباط می دهد. همچنین از موضوعات تخیل، رویا و معانی آنها کم و بیش بعنوان درمان استفاده می کند. محتوای تخیل و رویا ممکن است مورد تعبیر و تفسیر قرار گیرد و به وسیله مشاور با احساسات، نگرش ها و رفتارمرتبط شود. اغلب هویت فرد از طریق بررسی یکپارچگی های او که از تعارض بین نهاد و فراخود بدست می آید، توصیف می شود. اما در مشاوره خانواده، مشاور در درمان روی تعاملات بین اعضای خانواده تمرکز دارد. فرآیند و تعاملات خانواده توسط مشاور نشان داده می شوند و معانی آنها به همان شکلی که اتفاق افتاده مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین موضوعات بوسیله خانواده آشکار و بی پرده با مشاوره در میان گذاشته می شود.


5- اهداف


دستیابی به عملکرد اثربخش خانواده بدون توجه به آسیب شناسی فرد، درک فرد از خودش و سایر اعضای خانواده در ارتباط با یکدیگر و برقراری تعاملات سالم بین اعضای خانواده هدف اصلی مشاوره خانواده می باشند. اما در مشاوره فردی، هدف اصلس تشخیص، تحلیل و درمان اختلال یا بیماری فرد، درک فرد از خودش بعنوان فردی یگانه و منحصر به فرد و جستجو، بینش دهی و رهایی شخص از تعارضات سرکوب شده می باشد.


سخن پایانی


اگر شما هم در خانواده و یا فردی دارای مشکلات و چالش هایی هستید که نمی توانید با آنها روبرو شوید و آنها را حل کنید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک مشاوره فردی و یا خانواده خوب می باشد.