Skip to main content
| Super User

روش های موثر برای غلبه بر ترس

20 مرداد, 1401

روش های کنترل ترس ، ترس هر شخصی به شکل خاص خودش می باشد. اگر فوبیای اجتماعی در فردی باشد از جمعیت زیاد، مهمانی ها و بازی های گروهی می ترسد و دوری می کند. همچنین در این مکان ها احساس آرامش ندارد. اما به تعداد انسان های کره زمین ترس

وجود دارد. همچنین مقدار ترس هر فرد با دیگری کاملا متفاوت می باشد. ترس های شدت دار در کودکان با علائمی مانند گریه های طولانی یا مداوم، بی شاتهایی، اختلال در خواب، تیک های عصبی و لجبازی خود را نشان می دهند. همچنین وسواس، بهانه گیری، دل درد های بی مورد، سر درد و لرزش دست و پا از علائم وجود ترس در فرد و کودک هستند. هر ترسی، اضافه نیست و گاهی اوقات ترس باعث نجات جان انسان می شود و بسیار به جا می باشد. اما یک سری از ترس ها اضافه هستند و انسان را از پیشرفت و حرکت باز می دارند. اینگونه ترس‌ها که باعث آزار خود فرد هم می‌ شوند، فوبیا می‌باشد که برای درمان آن و کنترلش می ‌توانید از راه‌های گفته شده در این مقاله استفاده کنید.


روش های کنترل ترس


برای رهایی و کنترل ترس و اضطراب روش های گوناگونی وجود دارد که با توجه به شرایط افراد متفاوت می باشد. در این جا به برخی از روش های مهم و کاربردی دوری و رهایی از ترس اشاره می کنیم.

img title="روش های کنترل ترس" src="/images/" alt="روش های" width="400" height" /></p> <h3><br />"- اعتماد به خودتان را بالا ببرید.


بعضی موارد قبل از پیش آمدن موضوعی افراد اعتماد نسبت به خود را از دست می دهند. حتی زمانی که نمی دانند با آن اتفاق روبرو می شوند یا نمی شوند. در این موقعیت ها باید به خودتان اعتماد کامل پیدا کنید و اطمینان دهید که هرگز از این موضوع نمی ترسید. این روش به شما در مقابله با ترس کمک می کند.


2- بازی های فکری انجام دهید.


لحظه ای که ترس در شما وجود دارد سعی کنید با نفس کشیدن عمیق و یا بلند صحبت کردن خود را مشغول کنید. این کار شما یک بازی فکری به شمار می آید. زیرا مغز خود را به کارهای دیگر مشغول کرده اید و تمرکز خود را از ترس دور کردید. همچنین با این کار بدن شما آرام می شود. برای دوری از ترس می توانید فکر خود را به سمت خاطرات خوب ببرید و فضای خوبی در ذهن خود ایجاد کنید. فکر درباره ی رنگین کمان، جنگل، دریا و ... حال روحی فرد را خوب می کند. در واقع زمانی که افکار ترسناک را از خود دور کرده و به افکار خوب فکر می کنید، ذهن شما بازی داده می شود و ترس را فراموش می کند.


3- عضلات خود را ورزش دهید.


بعضی از افراد هنگام ترس دچار حملات عصبی شده و نمی توانند از جای خود حرکت کنند. همچنین نمی توانند از خود واکنشی نشان دهند. بنابراین بهتر می باشد که در آن زمان با انقباض و انبساط کردن عضلات خود آن ها را بیدار کنند. برای مثال زمانی که می خواهید راه بروید و ترس شما مانع انجام آن می شود یک بار عضلات ران خود را سفت کرده سپس سریع آن را شل کنید و حرکت کنید.


4- شما نخواهید مرد.


بعضی موارد در زمان ترس احساس و ترس مرگ را دارید. فکر می کنید که در معرض مرگ قرار دارید. این در حالی پیش می آید که قبلا هم برای شما اتفاق افتاده باشد. بنابراین به خود گوشزد کنید که این تجربه را داشته اید و این حمله ترس را قبلا تجربه کرده اید واز آن جان سالم به در برده اید. پس لزومی ندارد که الان نیز بترسید و همانگونه احساس مرگ داشته باشید.


5- از 1 تا 10 نمره دهید.


ترس های خود را اندازه گیری کنید و ببینید از یک تا 10 در چه درجه ای قرار دارد. در این صورت متوجه می شوید که کمترین ترس شما چیست و بیشترین آن کدام می باشد. شروع به حذف کمترین آن ها از زندگی خود کنید.


6- هورمون آدرنالین بسوزانید.


آدرنالین هورمونی می باشد که غده فوق کلیه آن را ترشح می کند. هنگام حملات ترس و فوبیایی بدن شما مقدار زیادی از این هومون را ترشح می کند. وقتی شما حرکت می کنید آن را می سوزانید. نشستن و استراحت کردن اشتباه بزرگی می باشد. بنابراین درطول حملات فوبیایی راه بروید و یا ورزش کنید. همچنین کافئین مصرفی خود را کم کنید. زیرا افرادی که دچار حملات ترس می شوند بدن آن ها در مقابله با ترس واکنش های زیادی از خود نشان می دهد. کافئین اثر بسیار منفی بر آن ها دارد . پس سعی کنید به مرور زمان مواد کافئین را از رژیم غذایی خود کاملا حذف کنید. کتفئین در قهوه، چای، کوکاکولا، شکلات های کاکائویی و ... وجود دارد.


7- به خودتان سخت نگیرید.


همیشه و در هر لحظه به خودهشدار ندهید که نباید بترسید. زیرا این جمله منفیمی باش و شما را ضعیف می کند. سعی کنید در برابر خود آرام باشید و کم کم پیش بروید. در واقع یک شروع آرام داشته باشید و همیشه آن را ادامه دهید. همچنین برای خود هدفی تعیین کنید و هر هفته یا هر ماه برای رسیدن به آن سعی و تلاش کنید. بعنوان مثال سعی کنید اگر از رانندگی می ترسید، ترس از آن را کنار بگذارید. ما باید نگاه خود را به دو مفهوم موفقیت و شکست تغییر دهیم. شکست نردبان و پله هایی ترقی برای پیشرفت می باشد. ما باید به این نکته باور داشته باشیم که شکست هرگز پایان و آخر راه و زندگی نیست. هیچ انسانی بدلیل شکست خوردن از زندگی محو نمی شود. بلکه آن را پله ای برای رسدن به موفقیت خود می داند.


8- خود را بشناسید.


سخن آخر


وجود ترس در هر فردی با هر سن و سال امری طبیعی می باشد. افراد باید برای دوری از ترس با آن مقابله کنند. روش های گوناگونی برای مقابله با آن وجود دارد که برخی از آن ها را در این مقاله آورده ایم.