Skip to main content
| Super User

نوروفیدبک و کاربردهای آن

20 مرداد, 1401

 نوروفیدبک و کاربردهای آن ، روش درمانی نوروفیدبک یا همان بازخورد عصبی، یکی از انواع بیوفیدبک است. بیوفیدبک یک تکنیک درمانی می باشد. در این روش، افراد آموزش می بینند تا از امواج تولیدی بدن برای بهبود سلامتی خود استفاده نمایند. نوروفیدبک یک روش درمانی برای رفع مشکلات و اختلالات روانپزشکی می باشد.

 

 نوروفیدبک و کاربردهای آن 

 

در نوروفیدبک امواج الکترونیکی مغز ثبت می شوند. سپس با اعمال بازخورد به فرد تحت درمان، یک نوع خودکنترلی و خود تنظیمی در او ایجاد می کنند. این عمل برای بررسی، ارزیابی و اندازه گیری فعالیت های عصبی که در مغز انجام می شود، به کار می رود. هیچ کس قادر به تغییر امواج مغز یا کنترل آنها نیست. یعنی هیچ فردی از امواجی که در مغزش جریان دارد، آگاهی ندارد. در نوروفیدبک درمانی، با استفاده از بازخوردهای سریع و پیچیده در مدت زمان بسیار کم، امکان بررسی و آگاهی از این امواج بوجود می آید. با تکرار و ادامه ی این روش، مغز انسان آموزش می بیند تا امواجی تولید کند که عملکرد بهتری را دارند. در این روش، بازخورد به صورت صدا یا تصویر به فرد داده می شود. بنابراین نوروفیدبک به پزشکان کمک می کند تا تغییرات احتمالی که در امواج مغز بیمار رخ می دهد را مورد بررسی قرار دهند.

 


فردی که در نوروفیدبک تحت درمان است، متوجه تغییرات فعالیت های مغزش می شود. حتی می تواند بفهمد که این تغییر مثبت یا منفی بوده است. در روش نوروفیدبک، حسگرهایی وجود دارد که روی سر و در ارتباط مستقیم با پوست سر بیمار قرار می گیرند. به این حسگرها اصطلاحاً الکترود می گویند. این حسگرها طوری ساخته شده اند که تمام فعالیت های درون مغز فرد را ثبت می کنند. سپس این موارد را به شکل امواج مغزی بر روی صفحه مونیتور نشان می دهند. معمولاً این امواج ثبت شده، شبیه سازی می شوند. در انتها، در قالب فیلم یا بازی کامپیوتری تدوین می شوند. افراد با دیدن پیشرفت، ادامه یا توقف بازی (همراه با از دست دادن یا به دست آوردن امتیاز)، متوجه تغییرات مناسب یا نامناسبی که در امواج مغزشان رخ می دهد، می شوند. در نتیجه سعی می کنند با ایجاد تغییر در انجام بازی یا فیلم، اصلاحاتی در امواج انجام دهند. افزایش یا کاهش امواج درون مغز هر فرد بستگی به اختلال فرد دارد که توسط درمانگر تنظیم می شود.

 


از روش نوروفیدبک برای بهبود مشکلاتی مانند صرع، ترس، اضطراب، اختلالات سوء مصرف مواد مخدر، افسردگی، استرس، اختلالات خواب، مشکلات یادگیری، بیش فعالی و امثال این موارد استفاده می شود.
بسیاری از متخصصان و پزشکان، از روش نوروفیدبک به عنوان راهی برای درمان بیماران نام می برند. اما تعدادی از افرادی که این روش بر روی آنها انجام گرفت، دچار خستگی ذهن شدند. برخی از افراد نیز با زنده شدن عواطف و احساسات گذشته ی خود مواجه شدند. بررسی هایی بر روی کسانی که دچار ضربه ی مغزی شده اند، صورت گرفت. نتایج این بررسی ها نشان می دهند که بعد از به کار گیری روش نوروفیدبک ، این افراد دچار حالت تهوع و سرگیجه های شدید شدند. اما به طور کلی اثرات و نتایج مثبت این روش بیشتر از اثرات منفی آن می باشند.


نوروفیدبک در کودکان


امکان استفاده از روش نوروفیدبک برای سنین بالای 5 سال وجود دارد. برای مشکلات و اختلالات مربوط به کودکان مانند مشکلات یادگیری و بیش فعالی بهتر است زودتر اقدام شود. در صورتی که برای این کودکان نوروفیدبک توصیه شود، بهتر است در 7 یا 8 سالگی درمان آغاز شود. در کل بهتر است بگوییم نوروفیدبک در زمینه های زیادی استفاده می شود. از تقویت تمرکز تا کاهش افسردگی، میگرن، صرع و بسیاری از اختلالات دیگر این روش کاربرد دارد. در صورتی که نوروفیدبک برای شما توصیه شد، بهتر است بدانید که در این راه صبر عنصری مهم می باشد. برای کسب نتیجه ی خوب، باید انگیزه ی کافی و استقامت داشته باشید. آثار درمان با این روش معمولاً از جلسات 10 به بعد نمایان می شوند. جلسات درمانی نوروفیدبک بهتر است حداقل در هفته دو بار تداوم داشته باشند. این جلسات حداقل 30 و حداکثر 50 دقیقه زمان می برند. اما در صورت تداوم در جلسات، نتایج مناسب و خوبی به دست می آید.

 

سخن پایانی


نوروفیدبک حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود. اگر درمان با این روش را پزشکان بی تجربه انجام دهند، امکان دارد عوارضی برای بیمار به همراه داشته باشد. این عوارض ممکن است به صورت اضطراب، بی قراری، خستگی، خواب آلودگی و مانند این ها خود را نشان دهند. در صورت بروز این علائم باید سریع به متخصص مراجعه کرد.