Skip to main content
| author

رجوع در طلاق یعنی چه؟

21 مرداد, 1401

رجوع در طلاق یعنی چه؟ رجوع در طلاق یعنی این که در صورت خواستن مرد، دوباره مرد و زن به هم محرم شوند. البته دقیق تر می توان گفت که در صورت خواست مرد بدون نیاز به ازدواج مجدد و بدون هیچ گونه شرایط خاصی، زن و مرد به هم محرم می شوند.


اگر طلاق رجعی باشد مرد پیش از آن که زمان عده ی طلاق بگذرد می تواند تصمیم گرفته و بازگردد. در این بازگشت که نیاز به عقد مجدد نیست زن، همسر مرد به حساب می آید و حق نفقه هم خواهد داشت.


رجوع در طلاق یعنی چه؟


رجوع یک امر یک طرفه ی قانونی است. به این معنی که با خواست مرد پس از طلاق رجعی می تواند اتفاق بیفتد. انجام رجوع پیش زمینه ای نیاز ندارد و کار ویژه ای نباید صورت گیرد. البته عدم ثبت رجوع تا حداکثر یک ماه بعد از آن جرم محسوب می شود. در این عمل مرد به صورت گفتار یا نوشتار یا کاری که مقصود را می رساند درخواست و اراده ی خود را برای رجوع از طلاق اعلام می کند. در این عمل قصد و نیت مرد بسیار مهم است. یعنی مرد بخواهد و نشان دهد که قصد برگشت داشته و رجوع از طلاق را خواستار است.
کلمه ی رجوع به معنای بازگشت می باشد. این اصطلاح برای زمانی به کار می رود که مرد از همسرش طلاق می گیرد اما پس از مدتی درخواست بازگشت می کند. در قانون مدنی برای این نوع خواست و اراده (رجوع از طلاق) احکام خاصی در نظر گرفته شده است.


طلاق رجعی چیست؟


طلاق و جدایی یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که آثار جبران ناپذیری بر خانواده و اجتماع وارد می کند. اصولاً تمام تلاش های شرع و قانون بر این است که با تنظیم قوانین و قواعدی مشخص بتوان زندگی خانواده را حفظ کرد. طلاق انواع مختلفی دارد اما یکی از رایج ترین دسته بندی های آن مربوط به طلاق بائن و طلاق رجعی می باشد. طلاق رجعی نوعی از جدایی محسوب می شود که در آن امکان برگشت به زندگی مشترک (رجوع از طلاق) وجود دارد.
طلاق انواع مختلفی دارد. یکی از این انواع، طلاق رجعی است. طلاق رجعی به این معناست که بعد از جدایی و در مدت عده ی طلاق مرد می تواند در صورت تمایل به همسرش بازگردد. در این عمل نیاز به عقد مجدد نیست. البته رجوع مرد در این طلاق کاملاً به خواست و اراده ی خودش است و زن نمی تواند جلوی رجوع مرد را بگیرد.

طلاق رجعی چیست؟


شرایط طلاق رجعی


برای رجوع از طلاق الزاما نیاز به اعلام مستقیم به زن نیست. به این معنی که اگر مرد بدون اطلاع زن بخواهد رجوع کند تنها کافی است که دوباره به زندگی زناشویی بازگردد. البته به دلیل این که پس از رجوع مجدد وظایف زندگی زناشویی به زن بازمی گردد بنابراین زن از زمان آگاه شدن از بازگشت مرد مکلف به انجام وظایف می باشد. یک نکته ی مهم در این باره این است که بازگشت و رجوع باید حداکثر تا یک ماه بعد از وقوع آن ثبت شود. اگر این ثبت اتفاق نیفتد مرد به مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق متهم خواهد شد.


آثار طلاق رجعی


طلاق رجعی آثار مختلفی دارد که از مهم ترین آن می توانیم به این نکته اشاره کنیم که مرد در طول مدت عده ی طلاق باید به همسرش نفقه پرداخت کند. این امر به این علت است که در زمان عده مرد همچنان در حکم زوجه محسوب می شود. همچنین به خاطر این که بعد از طلاق رجعی رابطه کامل تمام نشده است اگر در مدت عده یکی از دو طرف فوت کنند دیگری از همسر متوفی ارث خواهد برد.

آثار طلاق رجعی
سخن پایانی


ازدواج یکی از اتفاقات مهم زندگی افراد است. در نقطه ی مقابل طلاق و جدایی می باشد که آثار جبران ناپذیری بر بنیان خانواده و جامعه می تواند وارد کند. در این میان یکی از انواع طلاق ها هست که در آن امکان رجوع بدون عقد مجدد وجود دارد. طلاق رجعی اصطلاحی است که برای این گونه جدایی ها به کار می رود. در این نوع از طلاق مرد می تواند در صورت تمایل به همسر خود بازگردد. در متن حاضر سعی کردیم مختصری از این نوع طلاق و رجوع را بیاوریم تا با آن آشنا شوید.