Skip to main content
| Super User

روش نگهداری از همستر

20 مرداد, 1401

روش نگهداری از همستر ، شاید شما هم جزو افرادی باشید که در منزل خود از یک حیوان نگهداری می کنید. امروزه بسیاری از علاقمندان به حیوانات اقدام به مراقبت از سگ، گربه، خرگوش، همستر و ... می کنند. در اینجا می خواهیم اطلاعاتی در مورد نگهداری از همستر در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.


همستر چیست؟


یک جونده بسیار زیبا و کوچک است که به رنگ های سفید، طلائی، سیاه و کرم وجود دارد. این موجود همه چیزخوار برای اولین بار در سوریه کشف شد. اسم همستر که به معنی احتکار کردن و اندوختن است از واژه آلمانی hamstern گرفته شده است. همسترها بسیار حساس هستند. بنابراین برای کودکان کم سن و سال مناسب نیستند. این حیوانات کوچک نیاز به نگهداری دقیق دارند.

همستر چیست
ویژگی های همستر


- همستر یک جونده کوچک و جزء پستانداران می باشد. گونه های مختلفی از آن در سراسر دنیا وجود دارند که به عنوان حیوان خانگی از آنها نگهداری می شود. همسترها، حیواناتی هستند که در روز می خوابند و در شب فعال هستند. هیچگاه نباید آنها را به زور از خواب بیدار کرد. چون ممکن است بترسند و گاز بگیرند.
- همسترهای طلایی بالغ 15-12 سانتی متر طول و حدود 150 گرم وزن دارند. یک ویژگی بارز همستر، قدرت تولیدمثل بالای آنهاست. به طوری که گاهی اوقات در یک زایمان، 12 بچه به دنیا می آورند.
کوتاه ترین دوره بارداری در بین پستانداران متعلق به همستر است که 16-15 روز می باشد. همسترهای ماده در 4 ماهگی بالغ می شوند و به غیر از زمان خواب زمستانی دارای فعالیت تولیدمثلی هستند. قدرت باروری این حیوانات در زمستان کم می شود. دلیل این امر هم کاهش تابش نور خورشید است. توصیه می شود در صورت نگهداری از همسترهای ماده، حیوانات باردار را در یک قفس جداگانه نگهداری نمایید.
همسترهای نوزاد تا چند روز بعد از تولد قدرت بینایی و شنوایی ندارند. در سطح بدن آنها هم مویی وجود ندارد. بهتر است 3-2 هفته به آنها دست نزنید. نوزادان همستر باید تا یک ماه در کنار مادر خود باشند. پس از این مدت می توانند به صورت مستقل زندگی کنند.
- طول عمر همستر : به طور کلی اگر از همستر به خوبی نگهداری شود به مدت 3-2 سال عمر می کند.


نژادهای مختلف همستر


1- همستر نژاد سوری :

این همستر با نام های همستر طلایی، پاندا و خرسی هم شناخته می شود. ویژگی بارز این همستر، منزوی بودن آن است. به این معنی که این همستر باید به تنهایی نگهداری شود. این نژاد همستر 15 سانتی متر اندازه دارد و معمول ترین نژاد همستر است که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند.

همستر نژاد سوری
2- همستر نژاد چینی :

این نژاد همستر چندان رایج نیست و به دلیل شباهت آن با نژاد کوتوله اشتباه گرفته می شود. طول بدن این حیوان تا 10 سانتی متر است.

همستر نژاد چینی
3- همستر نژاد کوتوله :

دارای انواع مختلفی است و با نام های همستر روسی و روبوروفسکی هم شناخته می شود. طول این همسترها 7-5 سانتی متر است. به همین علت به آنها همستر کوتوله گفته می شود. این همسترها بسیار اجتماعی هستند و از نظر ظاهری شبیه نژاد چینی می باشند. اگر همستر کوتوله نر و ماده را در یک قفس نگهداری کنید، در زمان کوتاهی جفتگیری می کنند و بچه های زیادی به دنیا می آورند.

 

همستر نژاد کوتوله
محل نگهداری همستر


بسیاری از افراد، همستر خود را در ظروفی شیشه ای و شبیه به آکواریوم نگهداری می کنند. برای کف این مکان از نرمه چوب نجاری استفاده می شود. از لوازم جانبی موردنیاز همستر می توان به قفس مخصوص، ظرف آب و غذا، کفپوش، غذای مناسب و انواع اسباب بازی ها (چرخ و فلک، تونل و سطح شیبدار مخصوص) اشاره کرد.
همستر، حیوان تمیزی است و مدام بدن خود را با آب دهان تمیز می کند. در زمان نگهداری از این حیوان باید هر روز محل توالت آن را تمیز کنید و اگر لایه زیرین خیس شده آن را تعویض نمایید. هفته ای یک بار ظرف غذا، بطری آب، کل زیستگاه و بستر خوب همستر را تمیز کنید.

 

محل نگهداری از همستر
غذای همستر


این حیوان جذاب و کوچک در انتخاب غذا سخت گیر نیست و همه چیز خوار می باشد. در بین غذاها به تخم مرغ، برنج، گوشت و سیب زمینی علاقه ی زیادی دارد. اما در این مورد پرخوری نمی کند. باید دقت داشت که در جیره غذایی همستر از پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی استفاده شود. در این جیره غذایی از مواد حاوی شکر و نمک استفاده نکنید. همچنین به این حیوان، لوبیای نپخته، چشم سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیر، شکلات و سیب زمینی سبز ندهید. همستر به آب کمی نیاز دارد و اگر در وعده غذایی آن سبزی وجود داشته باشد، دیگر نیازی به آب نیست. آب زیاد حیوان را با خطر مرگ مواجه می کند. بهتر است برای آب حیوان از یک ظرف کم عمق استفاده کنید.

غذای همستر
برقراری ارتباط و آموزش همستر


بهترین زمان برای برقراری ارتباط با همستر، زمان غذا دادن به آن در صبح زود یا موقع غروب است. این کار را با دادن یک تخمه آغاز کنید. همستر در ابتدا خجالت می کشد اما با گذشت زمان شروع به شکستن تخمه می کند. در ادامه، به آهستگی دست خود را در پشت گردن همستر قرار دهید و آن را لمس کنید. در صورتی که احساس کردید همستر از این کار رضایت دارد، می توانید آن را در دست بگیرید. 3 نوبت در روز با همستر بازی کنید. همسترها بازی کردن را خیلی دوست دارند.
آموزش حیوان را فقط در زمانی که همستر از لانه خود خارج شده انجام دهید. به مرور زمان همستر با شما انس پیدا می کند. کمی وقت لازم است تا همستر به محیط جدید عادت کند. اگر حیوان، آرام است در اطراف قفس آن راه بروید و به آرامی با حیوان صحبت نمایید. این کار باعث می شود تا همستر با صدای شما آشنا شود. زمانی که همستر در حضور شما احساس راحتی کرد، می توانید به آن تخمه آفتابگردان، کشمش و خشکبار بدهید. اگر همستر مواد غذایی را از دست شما پذیرفت می توانید حیوان را با دست بگیرید. اجازه دهید تا حیوان روی کف دست شما راه برود. مقدار پیشرفت شما در برقراری ارتباط و آموزش همستر به فاکتورهای مختلفی از جمله سن حیوان بستگی دارد.


سخن پایانی


در این مقاله درباره همستر و نگهداری از آن صحبت کردیم. اگر شما هم علاقمند به نگهداری از این حیوان زیبا و جذاب هستید، ابتدا اطلاعات کافی را در این مورد به دست آورید و سپس برای نگهداری ازآن اقدام نمایید.