Skip to main content
| Super User

شایع ترین بیماری های خرگوش

20 مرداد, 1401

بیماری های خرگوش  ، از حیوانات خانگی مورد علاقه بسیاری از افراد، خرگوش ها می باشند. مراقبت از آنها لذت بخش است. اما خرگوش ها هم مانند حیوانات خانگی دیگر دچار انواع مشکلات و بیماری ها می شوند. برخی از بیماری ها در خرگوش ها نسبت به حیوانات دیگر

بیشتر شایع می باشد که در ادامه مطلب به آن ها می پردازیم.


بیماری های خرگوش


خرگوش خانگی بیماری های زیادی مبتلا می شود که در این جا شایع ترین آن ها را معرفی می کنیم.


1- مشکلات دندانی


خرگوش ها 28 دندان دارند که به آن ها کمک می کند غذای خود را خرد کنند. این دندان ها برخلاف دندان های سگ یا گربه در طول زندگی خرگوش بطور مداوم رشد می کنند. این امر مانع غذا خوردن خرگوش می شود. دندان مولر (دندان های پشت دهان) می توانند رشد کنند و مانع جویدن و بلعیدن در خرگوش شوند. همچنین باعث بی اشتهایی حیوان می شوند. دندان های برش بلند (دندان های جلویی بلند) شروع به حلقوی شدن در گونه ها یا سایر قسمت های دهان خرگوش می کنند. این وضعیت بسیار دردناک می باشد و همچنین باعث بی اشتهایی در حیوان می شود. دندان های فرو رفته در داخل مخاط لثه بدلیل ضربه یا بیماری پریودنتال ایجاد می شوند. این امر برای خرگوش دردناک می باشد. این دندان ها باید کشیده شوند تا از عفونت دندان به داخل خون خرگوش جلوگیری شود. دندان های رشد کرده و بزرگ خرگوش به راحتی توسط فرد مشاهده نمی شوند. بنابراین این دندان ها زمانی که خرگوش در غذا خوردن مشکل داشته باشد یا دچار ریزش آن شود، دیده می شوند. دامپزشک از اسپکولوم برای تجسم دندان های آسیاب و تایید طولانی بودن دندان های آزمایشی استفاده می کند.

مشکلات دندانی


2- تومور های دستگاه تولید مثل


در خرگوش های ماده خانگی تومور های پستانی، رحمی و تخمدان بسیار شایع می باشد. همچنین در خرگوش های نر سرطان بیضه رخ می دهد. بدلایل مختلف عقیم سازی خرگوش های خانگی توصیه می شود. جلوگیری از سرطان های دستگاه تولید مثل یکی از این دلایل می باشد. اگر خرگوش عقیم شود احتمال ابتلا به سرطان پستان بسیار کاهش می یابد.

تومور دستگاه تولید مثل


3- گلوله مو خرگوش


گلوله مو باعث مسدود شدن مسیر گوارشی خرگوش می شود. یعنی غذا نمی تواند از دستگاه گوارش آن ها عبور کند. بدلیل اینکه خرگوش ها قادر به استفراغ نیستند، گلوله های مو در داخل معده خرگوش می مانند و بزرگ می شوند. می توان با مسواک زدن و برس کشیدن مرتب موی خرگوش، آب تمیز و فراوان دادن در یک کاسه، رژیم غذایی مناسب و ورزش از ایجاد گلوله های مو جلوگیری کرد. جراحی آخرین راه برای خرگوشی که دچار بیماری گلوله مو شده می باشد.

گلوله مو خرگوش


4- آبسه


یکی از شایع ترین بیماری ها در خرگوش آبسه می باشد. بیماری های دندانی باعث ایجاد آبسه در خرگوش ها می شوند. در واقع آبسه نوعی توده های چرکی می باشد که امکان دارد در سراسر بدن و لایه پوست خرگوش دیده شود. همچنین درمان آن ها بسیار دشوار می باشد. زیرا برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز ندارند و بی هوازی می باشند. همچنین مقاومت زیادی دارند. دامپزشک برای درمان آبسه آنتی بیوتیک و داروهای ضد درد تجویز می کند. درمان آبسه ها بسیار جدی می باشد زیرا به خودی خود از بین نمی روند و علت دقیق این بیماری مشخص نیست.

آبسه


5- ذات الریه یا پنومونی


ذات الریه در هر سنی ممکن است حیوان را درگیر کند. تب، کاهش اشتها، التهاب مخاط بینی، تنگی نفس و عطسه از علائم این بیماری می باشند. به محض مشاهده این علائم حتما خرگوش خود را پیش دامپزشک ببرید. در صورتی که خرگوش مرده باشد، لاشه آن را هر چه سریع تر به دامپزشک برسانید. زیرا کالبد شکافی کمک زیادی به تشخیص علت مرگ خرگوش می کند.


6- کنه های گوش خرگوش


خرگوش ها به دلیل گوش های بزرگی که دارند معروف هستند. اما این گوش ها همیشه تمیز نیستند. مایت های گوش (نوعی انگل در گوش) از موم و روغن گوش های خرگوش تغذیه می کنند. وجود مایت تحریک کننده می باشد. همچنین باعث گزش و خارش در گوش خرگوش می شود. در این حالت حیوان شروع به خاراندن گوش ها و تکان دادن مرتب سر خود می کند. در صورت عدم درمان کنه های گوش، عفونت های ثانویه ناشی از زخم محل گزش و خارش آن رخ می دهند. این عفونت ها باکتریایی و قارچی هستند. کنه های می توانند از طریق تماس مستقیم خرگوش آلودهبا خرگوش دیگر منتقل شوند. پیشگیری و درمان آن آسان می باشد. دامپزشک با دیدن آن ها زیر میکروسکوپ کنه ها را تشخیص می دهد. اما گاهی اوقات می توان گروه های بزرگی از آن ها را با چشم غیر مسلح و در حال حرکت دید.

کنه های گوش خرگوش


7- عفونت چشم


خرگوش های خانگی به شدت در معرض عفونت های چشمی قرار می گیرند. هر گونه تماس با گرد و غبار و هر چیزی که مجاری اشک را تحریک کند، خطر ساز می باشد. در صورت ابتلا، شستشوی چشم خزگوش توسط دامپزشک توصیه می شود. اما پیشگیری بهتر از درمان می باشد. پس محیط زندگی خرگوش را پاکیزه و تمیز نگه دارید.

عفونت چشم


8- کوکسیدیوز


یک انگل داخلی و میکروسکوپی باعث ایجاد بیماری شایع کوکسیدیوز می شود. این بیماری نوعی بیماری جدی کبدی خرگوش می باشد. این انگل در مدفوع خرگوش ها نیز وجود دارد و به آسانی از یک خرگوش به دیگری منتقل می شود. ضعف شدید، زردی و اسهال مداوم از علائم بیماری کوکسیدیوز هستند. اگر این بیماری درمان نشود خرگوش وزن کم می کند. اما این کاهش وزن بدلیل بزرگ شدن کبد خرگوش می باشد. درنتیجه بزرگ شدن شکم آن به چشم نمی آید. خرگوش در نهایت بدلیل خستگی و ضعف شدید می میرد. در صورت ابتلا به این بیماری اولین کار قرنطینه کردن خرگوش و دور نگه داشتن آن از خرگوش های دیگر می باشد. همچنسن در این صورت سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.


علائم بیماری های خرگوش


خس خس تنفسی، آبریزش بینی و تجمع گلوله هایی مویی از علائم شایع و بارز بیماری خرگوش می باشند. همچنین بیماری های انگلی، رشد بیش از حد دندان ها، سرطان رحم و بیماری های اندام حرکتی از علائم های دیگر آن هستند. با رسیدگی مناسب، توجه به جیره غذایی و نیاز های زندگی خرگوش بسیاری از بیماری های آن قابل پیشگیری می باشند. در صورت مشاهده ی هرگونه تغییر رفتاری در رفتارهای عادی خرگوش حتما به دامپزشک مراجعه و مشورت کنید.


سخن آخر


خرگوش ها مانند حیوانات خانگی دیگر دچار مشکلات و بیماری هایی می شوند. اما شایع ترین بیماری ها مربوط به خرگوش ها می باشد. با نگهداری آن ها در محیطی پاکیزه و رسیدگی روزانه به آن ها می توان از بیمار شدن خرگوش پیشگیری کرد.