Skip to main content
| Super User

بهترین نژادهای گربه های خانگی

20 مرداد, 1401

بهترین نژادهای گربه های خانگی ، گربه ها حیواناتی اهلی هستند که جثه ی کوچکی دارند. این حیوانات کوچک موجوداتی جذاب و دل نشین هستند. گربه ها از زمان های قدیم موجوداتی فوق العاده بوده و در کنار انسان زندگی کرده اند. افراد زیادی به نگهداری از این موجودات زیبا علاقه دارند.

گربه ها نژادهای مختلفی دارند و از محبوب ترین حیوانات برای نگهداری در آپارتمان و خانه می باشند. این حیوانات دوست داشتنی بسیار تمیز و کم دردسر هستند. در صورتی که بخواهید یک نژاد گربه در خانه نگهداری کنید، خوب است به ویژگی های این حیوان دقت کنید. در انتخاب گربه توجه کنید که سازگار بوده و نیاز به فعالیت زیاد برای شاد شدن نداشته باشد. کم صدا باشد و حداقل تا 8 ساعت بتواند خانه ماندن را تحمل کند. همچنین در کنار اجتماعی بودن و داشتن رفتاری صمیمی، نیاز به قلمرو و محدوده ی زیادی نداشته باشد.


ویژگی های جالب گربه ها


ابتدا به یک سری ویژگی های جالب گربه ها می پردازیم. جالب است بدانید گربه های سفید رنگ با چشم های آبی معمولاً کر به دنیا می آیند. در صورتی که یکی از چشم ها سبز و دیگری آبی باشد، گوش نزدیک به چشم آبی کر خواهد بود. قدرت دید این حیوانات زیبا در شب تا 6 برابر بیشتر از قدرت دید ما است. گربه ها حافظه ی خوبی دارند و قادر به یادگیری یک سری امور مثل زنگ زدن و ... می باشند. همچنین گربه ها با استفاده از سبیل و موهای اطراف گونه های خود می توانند گشادی یا تنگی یک محل را تخمین بزنند. این حیوانات شگفت انگیز تا 16 ساعت در روز می خوابند و نوازش کردن، فشار خون آن ها را پایین می آورد.
اکنون در صورتی که علاقه مند به داشتن یک گربه در منزل هستید، باید با دقت محیط خانه را برای ورود این حیوان آماده کنید. در این مطلب سعی داریم تا تعدادی از نژادهای گربه ها را که سازگاری بیشتری برای نگهداری در منزل دارند به شما معرفی کنیم. نژادهای مختلفی از این حیوان وجود دارند که هر فرد علاقه مند به راحتی می تواند براساس سلیقه و روحیه ی خود آن را انتخاب نماید. به این صورت که می توانید گربه ای ساکت یا پر صدا، ملوس، ملایم و... را بر اساس نژاد انتخاب کرده و در منزل نگهداری کنید.

 

برخی از نژادهای گربه خانگی 


* گربه های پرشین


یکی از معروف ترین نژادهای گربه، نژاد پرشین می باشد. گربه هایی زیبا با موهایی بلند از سال ها پیش در کشور ایران بوده اند. این نوع از گربه ها اصالتی ایرانی و موهایی پر پشت دارند. پرشین ها با پاهایی کوتاه، سر بزرگ و پهن، گوش ها و چشم هایی زیبا و دور از هم شناخته می شوند. چشم های این نوع از گربه ها حساس بوده و عمرشان بالغ بر 10 سال می باشد. البته در صورت فراهم بودن شرایط مناسب و خوب تا 19 سال نیز عمر داشته اند. رنگ چشم های پرشین ها نارنجی، آبی یا دو رنگ می باشد. در نمونه های تمام سفید، چشمانی زیبا و آبی رنگ می بینیم. این حیوانات زیبا، مهربان و آرام بوده و با متانت بسیار رفتار می کنند. در صورتی که به آن ها توجه کافی داشته باشید، سازگاری خوبی نشان می دهند. گربه های نژاد پرشین نیاز به نظافت هر روزه دارند. در صورتی که تمایل به نگه داری از این نژاد دارید، بهتر است دقت کنید و رسیدگی لازم را نشان دهید.

گربه پرشین
* گربه های بریتانیایی مو کوتاه


یکی از نژادهای زیبای این حیوانات، گربه های بریتانیایی هستند که در سال 1889 ثبت CFA شدند. این نژاد اصیل یکی از محبوب ترین نژادهای قرن 19 میلادی می باشد. البته امروزه هم علاقه مندان زیادی دارند. گربه ی بریتانیایی مو کوتاه در اندازه های متوسط یا بزرگ با پاهایی قوی و کوتاه، پنجه هایی گرد و دمی ضخیم به چشم می آیند. گونه های این حیوان کم نظیر، گرد می باشند. به همین علت در ظاهر لبخندی همیشگی بر چهره ی حیوان دیده می شود. گربه ی بریتانیایی چانه ای بزرگ و گرد، بینی کوچک و چشم هایی درشت دارد. در گونه ی رایج این نژاد، رنگ آبی به چشم می خورد. این گربه ها متین و مطیع هستند. با آرامشی کم نظیر به زندگی ادامه می دهند. عاشق بچه ها بوده و به راحتی با آنها همراه می شوند. مهربانی و اعتماد به نفس بالا از ویژگی های خاص این نژاد است. جالب است بدانید این گربه ها در خواب خر خر می کنند. عاشق نوازش هستند و زمانی که با آنها بازی می کنید، بسیار لذت می برند. در صورتی که تا به حال گربه نداشتید، می توانید این نژاد را امتحان کنید.

گربه بریتانیایی مو کوتاه
* گربه های روسی آبی رنگ


یکی از قدیمی ترین نژادهای شناخته شده، گربه های روسی هستند. این گربه ها موهایی کوتاه و آبی رنگ دارند. بدن این حیوان عضلانی و دراز است. رنگ آن خاکستری مایل به آبی می باشد. بدن گربه های روسی دو لایه دارد که اولی از موی آبی روشن و لایه ی دوم از موهای نقره ای پوشیده شده است. این بدن دو لایه به راحتی می تواند در سرمای شدیدکشور روسیه دوام بیاورد. این نژاد از گربه ها آرام، دوست داشتنی، بی صدا و خجالتی هستند. محیط پر صدا و شلوغ را دوست ندارند و عاشق مکان های آرام هستند. گربه های روسی به سرعت با محیط خانه انس گرفته و وابسته ی صاحب خود می شوند. در مقابل افراد دیگر و نا آشنا خجالتی نشان می دهند. برای بیرون رفتن از خانه بهتر است کمی آن ها را سرگرم کنید تا با خارج شدن کنار بیایند.

گربه روسی آبی رنگ
* گربه های رگدال


گربه های زیبا و خاص رگدال حاصل ترکیب نژادهای ایرانی و سیامی هستند. این گربه های کوچک بسیار زیبا، موهایی نیمه بلند دارند. رگدال ها با چشمانی فریبنده و آبی رنگ و بسیار زیبا خود نمایی می کنند. این نژاد دارای رنگ ها و طرح های مختلف می باشد. پیش می آید این نژاد را خال خالی یا با تکه های رنگی در جاهای مختلف بدن ببینید. گاه هم ممکن است این نژاد را تک رنگ یا فقط پاهای سفید چکمه ای ببینید. در هر حال این نژاد یکی از زیباترین نژادهای این حیوان می باشد. به نسبت نژادهای دیگر گربه ها، رگدال ها آهسته بزرگ شده و در دو سالگی به بلوغ می رسند. ویژگی شناخته شده ی این گربه ها، آرامش و متانت آن ها است. اگر دوست دارید گربه ای داشته باشید که در زمان استراحت روی پاهایتان لم دهد، انتخاب این نژاد بسیار مناسب خواهد بود.

گربه رگدال
* گربه های شرقی


گربه های شرقی از خانواده ی گربه های سیامی هستند. از ویژگی های شناخته شده ی این نژاد گوش های بزرگ و نوک تیز می باشند. این گربه ها بسیار کنجکاو، باهوش و اجتماعی هستند. آن ها با صاحب خود ارتباطی عاطفی و احساسی برقرار می نمایند. بدن های صاف و براق و ماهیچه ای آن ها بسیار معروف می باشد. البته گربه های شرقی سر و صدای زیادی داشته و به توجه زیادی نیاز دارند. رفتار گربه های شرقی به رفتار سگ ها شباهت زیادی دارد. متوسط عمر این نژاد 15 سال بوده و تا 3.5 کیلو وزن خواهند داشت. خوب است بدانید این گربه ها با کودکان و سایر حیوانات خانگی رفتاری دوستانه و صمیمی برقرار کرده و هم بازی آن ها می شوند.

گربه شرقی
* گربه های بیرمن


بیرمن ها دیگر نژاد زیبا و افسانه ای گربه ها هستند. در داستان ها نقل شده که این نژاد محافظ معابد برمه بوده اند. گربه های این نژاد در اندازه های بزرگ و قامتی بلند نمایان می شوند. آن ها موهایی بلند و ابریشمین دارند. از ویژگی های رایج این نژاد چشم هایی آبی رنگ و داشتن نقاطی تیره بر روی پاها، دم، صورت و گوش ها می باشد. این حیوان پنجه هایی شگفت انگیز داشته که به صورت چکمه هایی سفید رنگ به چشم می آیند. گربه های بیرمن اهل شیطنت و بازیگوشی هستند. در صورتی که در خانه چند کودک یا چند حیوان خانگی دارید، این گربه ها می توانند هم بازی خوبی برایشان باشند.

گربه بیرمن
* گربه های سیامی


از این نژاد گربه ها گاهی با عبارت گربه های اشرافی یاد می شود. این گروه گربه ها نیز از نژادهای پر صدا و شلوغ هستند. گربه های سیامی، دوست داشتنی، مهربان و به دنبال توجه زیاد می باشند. سیامی ها بازیگوش بوده و توانایی برقرار کردن ارتباط خوب با اطرافیان را دارند. از این نژاد رنگ های مختلفی دیده می شود. اما وجود بخش های تیره روی گوش ها، پنجه ها، دم و صورت در این نژاد بسیار متداول می باشد.

گربه سیامی
* گربه های مین کوون


یکی از نژادهای زیبا و خاص، گربه هایی بزرگ هیکل و سنگین وزن هستند. مین کوون ها گاهی بیش از 9 کیلوگرم وزن دارند. به نسبت نژادهای دیگر دیرتر به سن بلوغ می رسند. گربه های این نژاد دارای موهایی ضخیم و ضد آب می باشند. پنجه های پهن و کفش مانند آن ها برای راه رفتن در برف بسیار مناسب است. این نژاد محبوب دارای خلقی مهربان و آرام هستند. برای شکار موش ها بسیار مناسب بوده و از نظر سلامت و مقاومت توان بالایی دارند. گربه های مین کوون ارتباط خوبی با کودکان و سایر حیوانات داشته و مانند سگ ها با آن ها سازگار خواهند بود.

گربه مین کوون
* گربه های نژاد اسفینکس


اگر به دنبال موجوداتی عجیب و جالب هستید با گربه های نژاد اسفینکس آشنا شوید. این نژاد، گربه های بی مو را نمایان می کند. بدن این حیوان شگفت انگیز پرزهای نازک داشته که نسبت به نور و سایر عناصر حساس هستند. این نژاد از گربه ها نیاز به فضاهای بسته دارند. عاشق لمس شدن، توجه و بغل کردن هستند. اسفینکس ها حیواناتی پر انرژی، فعال و خونگرم می باشند. علاقه ی خاصی دارند تا با انسان ها زیر پتو استراحت کنند. از ویژگی های ظاهری این حیوان گوش هایی نوک تیز است.

گربه اسفینکس


* گربه های هیمالین


آخرین نژادی که در این متن معرفی می شود، نژاد خاص و بی نظیر هیمالین می باشد. گربه های هیمالین بسیار زیبا با موهایی پر پشت و بدنی نرم هستند. هیمالین ها در واقع از نژاد پرشین ها و از نظر ظاهری سیامی می باشند. به این معنی که گربه های هیمالین از آمیزش دو نژاد سیامی و پرشین به وجود آمده اند. هوش زیاد و مهربانی خاص از مشخصه های این نژاد گربه هاست. هیمالین ها آرام، زیبا، فرمان بردار و شیرین هستند. علاقه ی خاصی به نشستن روی پای صاحب خود دارند. باید توجه داشته باشید که این نژاد نیاز به توجه روزانه دارد. حتماً روزی یک بار باید موهایش شانه شود. حداقل ماهی یک بار نیاز به حمام دارد. حتی جالب است بدانید نیاز به مسواک زدن نیز دارند. در صورت انتخاب این نژاد برای نگهداری به هیچ وجه به فکر نگهداری همزمان حیوان دیگری نباشید. این حیوان نه حیوان دیگری را تاب می آورد و نه تحمل محیط شلوغ را دارد.

گربه هیمالین
سخن پایانی


اگر تصمیم گرفتید که یک گربه را در منزل خود نگهداری کنید، حتما اطلاعات کافی در مورد نیازها و شرایط موردنیاز ان به دست آورید. مطمئن شوید که زمان و فضای کافی و مناسبی برای این کار در اختیار دارید.