Skip to main content
| Super User

بهترین حیوانات خانگی برای آپارتمان

20 مرداد, 1401

بهترین حیوانات خانگی ، نگهداری از یک حیوان خانگی تجربه خوشایندی می باشد که به فرد و زندگی او حس و حال تازه ای می دهد. همچنین داشتن حیوان خانگی می تواند تعاملات اجتماعی و مسئولیت پذیری به شما و افراد خانواده یاد دهد. در ادامه مطلب به برخی از

حیوانات خانگی که امکان نگهداری آن ها در خانه می باشد، اشاره می کنیم.


بهترین حیوانات خانگی


1- سگ


سگ ها حیوانات نجیب و دوست داشتنی می باشند. آن ها می توانند همراه خوبی برای فرد در داخل و خارج خانه باشند. داشتن یک سگ می تواند فرزند شما را برای رفتن به بیرون و بازی های پر تحرک تشویق کند. بدلیل اینکه سگ ها به ورزش نسبتا زیادی نیاز دارند. آن ها حیوانات بسیار وفاداری هستند اما در عین حال پر خرج و پر دردسر هم می باشند. آن ها به مراقبت و آموزش زیادی نیاز دارند. امکان اینکه سگ ها به طور اتفاقی صاحبان خود یا افرادی که دوست ندارند را گاز بگیرند.

سگ


توصیه های مراقبتی


• واکسیناسیون: آنتی بادی های محافظ که به طور طبیعی از طریق شیر مادر منتقل می شوند تا سه ماهگی مصرف می شوند. توله سگ فرد باید واکسینه شود تا در برابر بسیاری از بیماری های عفونی شایع دیسمپر، پارروویروس و لپتوسپیروز محافظت شود. دامپزشک ممکن است که واکسن های مربوط به سرفه گوش و بیماری لایم را به سگ توصیه کند. در واقع واکسیناسیون زندگی این حیوان را نجات می دهد.
• ورزش روزانه: هر روز به سگ خود ورزش دهید. پیاده روی ‌و بازی با سگ باعث سالم ماندن آن ها از لحاظ جسمی و روحی می شود. همچنین احتمال بروز رفتارهای مخرب را کاهش می دهد. ورزش منظم به سگ کمک می کند تا از وزن و قلب مناسب و سالم برخوردار باشد. شرایط ورزشی سگ با توجه به نژاد، جنس، سن و سلامت آن متفاوت می باشد.
• دندان های سگ را مسواک بزنید: بوی بد دهان نشان دهنده مشکلات لثه و یا دندان می باشد. ذرات غذا، بزاق و باکتری های معروف به پلاک روی لثه ها و دندان ها جمع شده و باعث عفونت می شوند. عفونت هم باعث پوسیدگی دندان می شود. حتی به جریان خون هم انتقال می یابد. همچنین بر روی قلب، ریه ها، کبد، استخوان ها و مفاصل حیوان خانگی اثر می گذارد.
• وزن سگ خود را چک کنید.
• به دامپزشک سر بزنید: حیوانات مانند انسان ها به طور منظم برای تثبیت سلامتی شان به چکاپ نیاز دارند. ویزیت منظم سالانه، به دامپزشک این امکان را می دهد که هر گونه بیماری یا نگرانی بهداشتی را قبل از مشکل ساز شدن آن حل کند.


2- گربه محبوب ترین و بهترین حیوان خانگی


گربه ها بامزه و ملوس هستند. این حیوان به راحتی می تواند با تمام اعضای خانواده خو بگیرد. گربه ها ممکن است که به اندازه سگ ها بازیگوش نباشند. همچنین آن ها به نگهداری کمی نیاز دارند و معمولا از خود مراقبت می کنند. گربه ها برخلاف سگ ها حیوانات و موجودات مستقلی نیستند. همچنین همیشه به صاحبان خود وفادر نیستند. حتی ممکن است که گاهی اوقات فرار کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که فرزند شما به آن ها آلرژی پیدا کند. گربه ها حالت دفاعی دارند و درصورت اذیت شدن ممکن است که تلافی کنند.

گربه محبوب ترین و بهترین حیوان خانگی


توصیه های مراقبتی


• نظافت گربه: شانه کردن مداوم موهای گربه با خز کوتاه و یا بلند برای او مفید می باشد. این کار باعث جدا شدن موهای مرده از بدن او می شود. بنابراین مرتبا خود را لیس نمی زند. همچنین این امکان را له فرد می دهد تا متوجه هر گونا تغییر در بدن او مانند توده، برآمدگی ها و ... شوید. در این صورت باید بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید.
• تهیه آب تمیز و تازه: آب تمیز و تازه برای سلامتی گربه ضروری می باشد. اگر گربه شما از کاسه آب نمی تنوشد، یک لیوان بلند را به او اختصاص دهید. زیرا بعضی گربه ها دوست ندارند برای نوشیدن خم شوند.
• تمیز نگه داشتن دندان های گربه: باکتری های جمع شده روی دندان گربه وارد جریان خون شده و باعث بیماری او می شوند. برای حفظ سلامت دندان های گربه حداقل سالی یکبار آن را به کمک دامپزشک تمیز کنید.


3- طوطی


طوطی ها پرندگان رنگارنگ و زیبا هستند. آن ها از طریق ملودی و صداهایشان شادی را به خانه می آورند. صدای آواز پرندگان به ویژه طوطی زندگی بخش و لذت بخش می باشد.همچنین می تواند بچه ها را سرگرم کند. اکثر پرنده ها بی خطر هستند و می توانند بدون هیچ مشکلی در قفس بمانند. اما آموزش آن ها به زمان و صبر نیاز دارد. پرنده موجود باهوش و بی‌آزاری است که نسبت به سایر حیوانات خانگی نگهداری آن بین خانواده‌های ایرانی رواج بیشتری دارد.

طوطی


توصیه های مراقبتی


• حتما از رژیم غذایی متنوع و با کیفیت برای طوطی خود استفاده کنید که دامپزشک هم آن را تایید کرده باشد.
• با پرنده خود هر روز وقت بگذرانید. هر حیوان خانگی به معاشرت نیاز دارد. اما پرندگان باید بطور منظم کنترل شوند.
• ترفند های جدیدی به پرنده مخصوصا طوطی خود آموزش دهید.


4- ماهی بهترین حیوان خانگی


نگه داشتن ماهی در خانه با نگهداری حیوانات خانگی دیگر متفاوت می باشد. تماشا کردن شنای ماهی و حرک آن در آب باعث ایجاد آرامش و کم شدن استرس های زندگی شهری می شود. کودکانی که دارای پیش فعالی هستند، نگاه کردن به ماهی ها به درست شدن این مشکل آنها کمک می کند. همچنین برای بیماران آلزایمری تماشای ماهی بسیار مفید می باشد. دلیل این امر طبیعت آرام و بی آزار ماهی است. برای نگهداری از ماهی به عنوان حیوان خانگی استفاده از آکواریوم کوچک مناسب می باشد.اما باید به شدت مراقب میزان آمونیاک، نیترات، نیتریت، PH و سختی آب باشید. زیرا در این آکواریوم ها هر تغییر کوچکی می تواند غلظت موارد گفته شده را بالا و یا پایین کند. اگر هر کدام از آن ها از مقدار مجاز بالاتر برود به قیمت جان ماهی ها تمام می شود. آکواریوم های بزرگتر این دردسر و خطرها را‌ کمتر دارند. اما قیمت آن ها بالاتر و هزینه نگهداری از آن ها بیشتر می باشد.

ماهی بهترین حیوان خانگی


توصیه های مراقبتی


• هر نژاد از ماهی برای رشد به محیط و مراقبت های خاصی نیاز دارد.
• به آن ها فضای کافی دهید. این عامل باعث شادی ماهی ها می شود.
• آب را مرتبا عوض کنید. در وافع باید هر هفته حدود ۲۵ درصد از آب آکواریم را با آب جدید جایگزین کنید. آب تازه باعث شادابی ماهی و تمیز شدن آکواریم می شود.
• سطح PH آب را کنترل کنید. زیرا ماهی ها برای زنده ماندن به سطح ایده آلی از PH آب نیاز دارند.


5- همستر بی دردسر و بهترین حیوان خانگی


همستر حیوانی ریز، سرگرم کننده و پر انرژی می باشد. همچنین بسیار ناز و زیبا هستند. یک انتخاب عالی بعنوان حیوان خانگی همسترها هستند به شرطی که دائما مراقب آن ها باشید. بهترین روش برای مشغول نگه داشتن همستر، نصب چرخ در قفس آن می باشد. همسترها سریع کثیف می شوند و بوی آن ها ناخوشایند است. به همین دلیل قفس آن ها به تمیز کردن مکرر نیاز دارد که زمان بر می باشد.

همستر بی دردسر و بهترین حیوان خانگی


6- خوکچه هندی


خوکچه های هندی به ندرت شخص را نیش می زنند. به همین دلیل می توان به راحتی از آن ها نگهداری کرد. آن ها باهوش هستند و به کارهای شما واکنش نشان می دهند. خوکچه های هندی موجودات اجتماعی می باشند و همیشه به همراه نیاز دازند. آن ها از فضاهای کوچک متنفر هستند و برای زندگی به مکان های بزرگ نیاز دارند. همچنین تا حد زیادی وابسته به ویتامین C هستند. بنابراین یه طور مداوم به مواد غذایی سالم نیاز دارند.

خوکچه هندی


7- خرگوش


خرگوش حیوان بسیار بامزه ونازی می باشد. همچنین یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی است. عادت کردن آن ها به لمس شدن توسط انسان ها زمان بر می باشد. اما پس از آن به یک حیوان خانگی جذاب تبدیل می شوند. خرگوش ها حیوانات اجتماعی هستند که به توجه نیاز دارند. قفس آن ها بدلیل آشفتگی زیادی که به وجود می آورند به تمیز کردن مداوم نیاز دارد.

خرگوش


توصیه های مراقبتی


• تهیه سبزیجات و یونجه تازه
• ساختن یک خانه مناسب و امن
• توجه به نظافت خرگوش
• ویزیت شدن منظم سالانه توسط دامپزشک


8- موش


موش ها برای زندگی به فضای بزرگی نیاز ندارند. همچنین سریع آموزش می بینند و سرگرم می شوند. یک بلوک غذایی از رژیم غذایی مناسب جوندگان برای آن ها کافی می باشد. موش ها لاغر و چابک هستند. این امر باعث می شود که گرفتن آن ها سخت شود. همچنین از جمله موجوداتی هستند که شب ها بسیار پر جنب و جوش می باشند. از این رو می توانند صداهایی ایجاد کنند و مزاحم فرد شوند.

موش


9- لاک پشت


پیرترین عضو خانواده را می توان لاک پشت دانست. لاک پشت ها موجودات بسیار آرام، آهسته و بی خطری هستند. همچنین برای مدت زمان طولانی می توانند در یک موقعیت بمانند. ایجاد شرایط محیطی برای نگهداری از لاک پشت کمی دشوار می باشد.

لاک پشت


10- موش خرما


موش خرما بازیگوش می باشد و انرژی بیش از حدی دارد. طول عمر آن ها حدودا بین 8 الی 10 سال می باشد. این حیوان بسیار خوش بو است. بدلیل اینکه دم آن ها دارای بوی مشک می باشد. همچنین ماهیت کنجکاوی دارند که ممکن است برای آن ها مشکل ساز شود پس باید مراقب آن ها بود. نباید موش خرما را مدت زمان طولانی در داخل قفس نگه داشت زیرا به وقت گذراندن با شما نیاز دارند. آن ها نیازمند رفتار ملایم هستند. زیرا در صورت تهدید به آسیب فرد را نیش می زند.

موش خرما


سخن آخر


خرید حیواناتی که نژاد های خاصی دارند مخصوصا سگ و گربه ها بسیار هزینه بردار هستند. در عوض نگهداری از حیوانات متروکه که در پناهگاه ها زندگی می کنند و بخشیدن زندگی خوب به آن ها، ایده قابل ستایش و مناسبی می باشد. نگهداری از حیوان خانگی یک تعهد و مسئولیت طولانی مدت و مهم است. افراد باید در مورد حیوانی که می خواهند نگهداری کنند خوب تحقیق کنند. همچنین به دنبال دامپزشکان خوب در اطراف خود بگردند تا در صورت بروز شرایط اضطراری به آن ها مراجعه کنند. در نهایت برای نگهداری از حیوان خانگی ابتدا باید شرایط را برای زندگی مناسب آن ها در خانه فراهم کنید. سپس برای نگهداری از حیوان خانگی باید صبور بود.