Skip to main content
| author

حساسیت پاییزی

20 مرداد, 1401

با آغاز فصل پاییز افراد زیادی وجود دارند که از حساسیت پاییزی رنج می برند. این حساسیت به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌ کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با حساسیت پاییزی، علل این حساسیت و مواردی برای درمان آن بیشتر آشنا کنیم.


حساسیت پاییزی چیست ؟


معمولاً در فصل بهار و پاییز به دلیل اینکه آلرژی ‌ها زیاد می شوند، افراد دچار حساسیت خواهند شد. تغییرات هوایی در فصل پاییز موجب می ‌شود تا آلرژی ها در بدن افراد باقی مانده و آنها دچار حساسیت شوند. در صورتی که برای درمان حساسیت پاییزی اقدام نشود، این حساسیت ممکن است موجب عفونت سینوس و یا آسم شود. این حساسیت به دلایل مختلفی بروز پیدا می ‌کند. در ادامه به معرفی دلایل شایع حساسیت و آلرژی در فصل پاییز می پردازیم.


قارچ


قارچ ها از دلایل آلرژی فصلی در پاییز می باشند. با از بین رفتن رطوبت هوا در فصل پاییز بر روی برگ‌ های مرطوب قارچ ها باقی خواهند ماند. افرادی که به میزان زیاد با برگ های پاییزی در تماس هستند بیشتر دچار آلرژی فصلی خواهند شد.


گرده افشان ها


از دلایل متداول آلرژی های فصلی به ویژه در فصل پاییز گرده افشان ها هستند. به طوری که بیشتر از ۷۵ درصد از افرادی که در فصل پاییز مبتلا به حساسیت فصلی می‌شوند، علت این آلرژی در آن ها گرده افشان ها است. معمولا در اواخر فصل تابستان گرده افشانی شروع می شود و این روند تا آبان ماه ادامه می یابد. البته این مدت زمان به گرمای هوا بستگی دارد. گرده های موجود در هوا تا ۱۰۰۰ کیلومتر نیز ممکن است به فرد برسند و در واقع به محل زندگی آنها بستگی نخواهد داشت.


گرد و غبار در هوا


گرد و غبار و رطوبت موجود در هوا مانند یک فیلتر برای آلودگی خواهد بود. هوای خشک پاییزی موجب افزایش گرد و غبار ها می شود. در این هوا تعداد حشرات بیشتر می ‌شوند. بنابراین این موارد موجب حساسیت پاییزی خواهند شد.


علائم و نشانه های حساسیت پاییزی


در افراد مختلف علائم و نشانه های حساسیت پاییزی متفاوت هستند. از جمله علائم متداول آلرژی پاییزی می توان آبریزش بینی، آبریزش چشم، خارش چشم و بینی و سرفه کردن را نام برد. همچنین در برخی از افراد ممکن است علائم حساسیت پاییزی به شکل خارش دهان و پشت گلو، اسهال، جوش زدن در قسمت شکم، کهیر پوستی، اگزما و بروز مشکل در ریه مانند آسم باشد.


تشخیص آلرژی پاییزی


در برخی مواقع ممکن است حساسیت پاییزی با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود. در این حالت لازم است هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کرد. معمولاً علائم آلرژی در کودکان ۴ سال به بالا نشان داده می شود. در این سنین علائم حساسیت در آنها قابل مشاهده است و می توان جلوی بروز آلرژی را گرفت. ولی برای نوزادان ممکن است تشخیص دادن آلرژی از سرماخوردگی دشوار باشد. همچنین امکان مصرف داروهای حساسیت برای نوزادان وجود ندارد. پس بهتر است در صورت مشاهده کردن علائم حساسیت، نوزاد را نزد یک پزشک متخصص برد. علائم حساسیت پاییزی در کودکان معمولاً به شکل آسم یا اگزمای پوستی خواهد بود. کودکانی که این ارث را از خانواده برده اند، بیشتر در معرض ابتلا به این حساسیت قرار می گیرند.


نکات مهم برای پیشگیری از حساسیت و آلرژی پاییزی


با رعایت برخی نکات مهم امکان کاهش علائم حساسیت های پاییزی وجود دارد. استفاده از داروهای ضد حساسیت یکی از این موارد است. افرادی که دچار حساسیت پاییزی شده اند لازم است قبل از شروع علائم و پیش از رسیدن فصل پاییز اقدام به مصرف داروهای ضد حساسیت کنند. این کار موجب سرکوب شدن حساسیت در بدن آنها خواهد شد. البته این داروها را باید زیر نظر دکتر مصرف کرد.


شستن دست ها


با شستن مرتب دست ها با آب و صابون می توان از انتشار آلرژن ها جلوگیری کرد. برای از بین رفتن آلرژن ها و گرده ها می توان هر شب دوش گرفت. همچنین دست های خود را نباید به بینی و چشم ها مالید.


جارو کشیدن


کشیدن جاروبرقی به طور مداوم یکی دیگر از راه‌هایی است که باعث از بین رفتن نشانه های آلرژی می شود. در صورتی که هنوز نشانه های آلرژی در بدن شما از بین نرفته اند، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید و تست آلرژی بدهید.


ماندن در خانه


اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دچار حساسیت های پاییزی می شوند، در خانه بمانید. هنگام سوار شدن در ماشین شیشه ها را بالا کشیده و راه ورود آلرژن ها را بگیرید.


بررسی لباس


با هر بار بیرون رفتن از منزل در فصل پاییز بهتر است که بعد از برگشتن لباس های خود را بشویید. استفاده از کلاه، عینک آفتابی و دستکش در بیرون از منزل برای اینکه آلرژن ها کمتر روی پوست شما قرار گیرند، نیز تاثیرگذار است.


عدم مصرف غذاها و میوه های حساسیت زا


عدم مصرف غذا و میوه های حساسیت زا از دیگر نکاتی است که باید برای جلوگیری از حساسیت پاییزی به کار برد. میوه ها و غذاهایی مثل بادمجان، سوسیس، کالباس، گوجه فرنگی و ... از موارد حساسیت زا هستند. پس باید از خوردن آنها اجتناب کرد.


آویزان نکردن لباس در بیرون از خانه


یکی دیگر از نکاتی که برای کاهش حساسیت پاییزی می توان به کار برد آویزان نکردن لباس ها بیرون از خانه است. هنگامی که هوا خشک می شود معمولاً افراد ترجیح می دهند لباس های خود را در بیرون از منزل آویزان کنند. اما در صورتی که لباس ها در بیرون از منزل آویزان شوند، احتمال ورود آلرژن ها به آنها بیشتر می ‌شود.


نرفتن به باغ ها و پارک ها


گرد و غبار و گرده هایی که بر روی گیاهان و درختان وجود دارند، از عوامل تشدید کننده آلرژی هستند. پس بهتر است برای جلوگیری از آلرژی پاییزی از رفتن به پارک و باغ خودداری کرد.


دوری کردن از استرس و فشار عصبی


معمولا افرادی که اضطراب دارند و فشار عصبی در آنها بالا است، بیشتر در معرض بیماری ها قرار می‌ گیرند. چون فشار عصبی و اضطراب عملکرد سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند. بنابراین بهتر است از عواملی که موجب فشار عصبی و استرس در شما می شوند، دوری کنید.


چند توصیه مفید برای پیشگیری از حساسیت پاییزی


استفاده از دستگاه بخور در فضای خانه موجب مرطوب نگه داشتن فضا می شود. برای پیشگیری از حساسیت پاییزی می توان از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های مناسب استفاده کرد. مصرف غذاهای سالم و میوه و سبزیجات تازه تاثیر زیادی روی کاهش و پیشگیری از حساسیت پاییزی دارد. همچنین بهتر است که برای پیشگیری از آلرژی از مواد آلرژن و محیط های آلوده به دود سیگار دوری کرد. نوشیدن آب فراوان از دیگر توصیه های مفید برای پیشگیری از حساسیت پاییزی است.


داروهای مناسب برای آلرژی پاییزی


داروهای زیادی برای کاهش حساسیت پاییزی وجود دارند که با مشورت پزشک می ‌توان آنها را مصرف کرد. اسپری های استروئیدی بینی از جمله داروهایی هستند که موجب کاهش التهاب بینی خواهند شد. همچنین برای اینکه از عطسه، گرفتگی بینی و خارش جلوگیری شود، مصرف آنتی هیستامین ها موثر خواهد بود. افرادی که در اثر حساسیت دچار گرفتگی بینی شده اند، مصرف دارو های ضد احتقان به رفع گرفتگی بینی آنها کمک می کند. این داروها موجب خشک شدن مخاط بینی نیز خواهند شد. تزریق های آلرژی یا قرص های خوراکی از دیگر روش های ایمنی درمانی برای درمان حساسیت هستند.


تأثیر هیستامین و آنتی هیستامین برای حساسیت


پس از اینکه مواد آلرژن وارد بدن می‌ شوند، سیستم ایمنی بدن شروع به مقابله با آنها خواهد کرد. در این زمان سیستم ایمنی بدن ماده‌ای به نام هیستامین ترشح می کند. ترشح این ماده موجب به وجود آمدن نشانه های آزار دهنده ای مثل خارش، آبریزش بینی، تورم بینی و چشم می شود. در این مواقع برای اینکه این مشکلات حل شوند، لازم است از داروهای ضد حساسیت استفاده کرد. داروهای ضد حساسیت فصلی شامل انواع مختلفی هستند. از جمله این داروها می توان به آنتی هیستامین و سیتریزین، لوراتادین، دکونژستانت اشاره کرد. زیر نظر پزشک برای کاهش علائم حساسیت پاییزی می توان این داروها را مصرف کرد.


سخن پایانی


با شناسایی عوامل محرک سیستم ایمنی بدن خود می توان به درمان آلرژی فصلی کمک کرد. برای مثال ممکن است برخی تصور کنند علت حساسیت در آن ها گرده گل بوده ولی علت بروز حساسیت در بدن او چیز دیگری خواهد بود. با مراجعه به یک متخصص آلرژی بهتر می توان علائم حساسیت پاییزی را درمان کرد. پزشک متخصص کمک می ‌کند تا شما بهتر بتوانید عوامل اصلی حساسیت را بشناسید و نسبت به درمان آنها اقدام کنید.