Skip to main content
| author

تعمیرگاه خودرو

21 مرداد, 1401

تعمیرگاه خودرو ، برای راه اندازی مجتمع تعمیرگاهی خودرو لازم است که در زمینه های مختلف تخصص لازم را کسب کرد. در مراکزی که به صورت تخصصی تعمیر خودروها انجام می شود، انواع خودروهای سبک و سنگین، خوردوهای نیمه سنگین و ماشین های تصادفی تعمیر می‌ شوند.

همچنین در این مراکز و تعمیرگاه ها نیروهای متخصصی مشغول به فعالیت هستند که با قطعات مختلف خودرو و لوازم یدکی مربوط به آن آشنا هستند. در این مراکز صافکاری خودرو نیز به صورت حرفه ای انجام می شود.


هزینه های لازم برای راه اندازی مجتمع تعمیرگاهی خودرو


قبل از راه اندازی تعمیرگاه خودرو لازم است که برای افتتاح این مرکز هزینه های لازم را برآورد کرد. در صورتی که روی هزینه ها برآوردی انجام نشود، ممکن است در اواسط کار نیاز به پرداخت هزینه های اضافی باشد. برای انجام برآورد هزینه های راه اندازی تعمیرگاه خودرو لازم است که هزینه های ثابت و متغیر، درآمد و سود خالص این کسب و کار را حساب کرد. برای شروع باید هزینه های مربوط به خرید تعمیرگاه یا اجاره آن تخمین زده شود. سپس هزینه‌ های لازم برای بیمه و تجهیزات مورد نیاز باید در نظر گرفته شوند. در شهرهای مختلف هزینه‌ های راه اندازی خودرو با هم متفاوت می باشد. این هزینه ها دائما در حال تغییر هستند. بنابراین با شناسایی ریسک این کسب و کار می ‌توان این شغل را به طور موفقیت آمیزی انجام داد.


مدارک لازم برای راه اندازی تعمیرگاه خودرو


افرادی که قصد راه اندازی تعمیرگاه خودرو را دارند، باید ابتدا در دوره های آموزشی و کلاس های مرتبط شرکت کنند. در این کلاس ها و دوره ها نحوه کار کردن با دستگاه های عیب یابی تعمیر، سیستم های پیچیده مکانیکی و معاینه فنی خودرو ها آموزش داده می شود. سپس برای جلب اعتماد مشتریان لازم است که این مدارک را دریافت کرد. با نصب گواهینامه ‌ها و مدارک مربوط به تعمیر تخصصی خودرو بر روی دیوار تعمیرگاه، می توان نظر مشتریان را جلب کرد. همچنین مدارک مربوط به دوره های آموزشی تعمیر خودرو، برای گرفتن جواز کسب و کار یا دریافت برخی از کمک ‌های مالی مثل وام و کارهای مربوط به مالیات لازم خواهند بود.


تبلیغات برای راه اندازی مجتمع تعمیرگاهی خودرو


برای جذب مشتری تعمیرگاه تخصصی خودرو می‌ توان تبلیغات هدفمند انجام داد. از طریق بازاریابی اصولی مشتریان محلی جذب خواهند شد. با ارائه لیست کلیه خدمات به همراه قیمت مناسب می توان رضایت و جلب نظر مشتریان را به دست آورد. حتی در برخی مواقع برای جذب مشتری بیشتر می توان تخفیف هایی در نظر گرفت. از این طریق امکان برآورد هزینه ها و درآمد احتمالی در بازه های معین فراهم می شود.


تجهیزات لازم برای راه اندازی تعمیرگاه تخصصی خودرو


در راه اندازی تعمیرگاه خودرو لازم است که شناخت کافی از ماشین هایی که به تعمیرگاه مراجعه می ‌کنند را به دست آورد. زیرا متناسب با نوع ماشین باید ابزارهای لازم برای تعمیر آن را تهیه کرد. در ادامه برخی از دستگاه ها و تجهیزات لازم برای راه اندازی تعمیرگاه خودرو را معرفی می کنیم.


انواع آچار


انواع آچار در تعمیرگاه تخصصی خودرو و کاربرد بسیار زیادی دارند. در کلیه خودروها پیچ و مهره های زیادی وجود دارد. بنابراین لازم است که آچارهای متفاوتی در تعمیرگاه خودرو وجود داشته باشد. هر کدام از این آچار ها برای ماشین های مختلفی استفاده می شوند. با در نظر گرفتن نوع ماشینی که در تعمیرگاه تعمیر می‌ شود، لازم است که آچارهای مخصوص برای آن ماشین را تهیه کرد.


دستگاه تعویض لاستیک


از جمله تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی تعمیرگاه خودرو، می ‌توان به دستگاه تعویض لاستیک اشاره کرد. زیرا در این مراکز تعویض لاستیک از جمله کارهای مهم و ضروری است.


دستگاه جک بالابر خودرو


در تعمیرگاه های کوچک لازم است که حتماً این دستگاه وجود داشته باشد. زیرا دستگاه جک بالابر خودرو دارای کاربرد بسیار مهمی است.


دستگاه بالانس


استفاده از دستگاه بالانس در تعمیرگاه خودرو موجب به دست آوردن سود مالی زیاد برای تعمیرگاه می شود. زیرا دستگاه بالانس در تعمیرگاه باعث می شود تا خدمات تعمیرگاه تکمیل شده و مشتریان به سراغ دیگر تعمیرگاه ها نروند.


گریس پمپ دستی


سوپاپ تخلیه هوا که در پمپ دستی وجود دارند باعث می شوند تا خیلی راحت باد هوا خارج شده و در زمان کار جلوی هوا گرفتن گریس را می گیرد.


دستگاه تنظیم باد لاستیک در تعمیرگاه


دستگاه تنظیم باد لاستیک در تعمیرگاه موجب می شود که مشتریان به سوی تعمیرگاه کشیده شوند. در صورتی که این دستگاه برای تعمیرگاه خریداری شود، مشتریان با ورود به تعمیرگاه از دیگر خدمات آن نیز استفاده می‌ کنند. پس از این طریق تبدیل به مشتریان همیشگی تعمیرگاه خواهند شد.


کف محکم و سقف بلند برای تعمیرگاه خودرو


برای نصب بالابر های برقی پیشرفته در تعمیرگاه لازم است که ارتفاع محل تعمیرگاه از کف زمین تا سقف حداقل حدود ۴ متر باشد. همچنین برای کف تعمیرگاه باید از بتن تقویت شده به همراه میلگردهای فولادی استفاده شود تا امکان نصب بالابر برقی سنگین بر روی آن فراهم شود. در این صورت می توان خودروهای بزرگ و سنگین را بدون اینکه کف تعمیرگاه خواب شود، از زمین بلند کرد.


فضای تعمیرگاه خودرو


لازم است تا در هر تعمیرگاه مجهزی حداقل ۲ بالابر برقی سنگین وجود داشته باشد. بعد از راه اندازی تعمیرگاه خودرو و توسعه یافتن تعمیرگاه باید چند تعمیرکار حرفه‌ای استخدام کرد. همچنین در این مرکز باید از بالابر سنگین استفاده شود تا در تعمیرگاه خدمات رسانی مجهزی به مشتریان داده شود. از این طریق تعداد مشتریان ثابت و سود تعمیرگاه افزایش پیدا می ‌کند. در یک تعمیرگاه خودرو باید یک فضای مخصوص برای دفتر کار وجود داشته باشد. البته لازم نیست که این دفتر خیلی بزرگ باشد. ولی اندازه این دفتر باید به گونه ‌ای باشد که پرسنل و مشتریان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
اگر در راه اندازی تعمیرگاه خودرو مساحت تعمیرگاه کوچک باشد، ممکن است امکان انجام دادن کلیه امور وجود نداشته باشد. برای راه اندازی تعمیرگاه خودرو با اندازه بزرگ تر و چند منظوره، جهت رسیدگی به امور تعمیراتی باید افراد متخصص بیشتری استخدام شوند. یک ماه پیش از افتتاح این مرکز باید شروع به مراحل استخدام کرد. برای استخدام مناسب ترین فرد، می توان زمان شخصی برای بررسی رزومه کاری افراد و بررسی تجربیات و تخصص های آن ها در نظر گرفت.


نتیجه گیری


در صورتی که شما قصد راه ‌اندازی تعمیرگاه خودرو را دارید، باید مهارت و دانش کافی در این زمینه را به دست آورید. با شرکت کردن در دوره های آموزشی مختلف و دریافت مدارک لازم برای گرفتن جواز و دیگر اقدامات می توان دانش لازم برای این کار را به دست آورد. قبل از اقدام به راه اندازی تعمیرگاه خودرو باید هزینه لازم برای این کار را برآورد کرد. با شناسایی ریسک کلیه مراحل می ‌توان در این زمینه به موفقیت رسید.