Skip to main content
| author

اگر چک برگشت بخورد چه می شود؟

21 مرداد, 1401

اگر چک برگشت بخورد چه می شود؟ ، زمانی که چک یک فرد برگشت می خورد اولین کار این است که سامانه ی بانکی اجازه ی صدور و ثبت چک جدید نمی دهد. افرادی می توانند براساس بودجه و اعتبار خود دسته چک دریافت نمایند. گاهی پیش می آید که چک صادر شده بنا به عللی برگشت می خورد.

 

اگر چک برگشت بخورد چه می شود؟

 

در قانون جدید در صورتی که چک برگشت بخورد جلوی صدور چک بعدی گرفته می شود. با این کار از صدور چک های بی محل و بی اعتبار پیشگیری می شود.

اگر چک برگشت بخورد چه می شود؟


جریمه چک های برگشتی


زمانی که چک برگشت بخورد یک سری مسائل و مشکلات برای صاحب حساب پیش می آید. در ادامه به برخی از این مشکلات می پردازیم:
- در صورتی که چک یک نفر برگشت بخورد از افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید برای او جلوگیری می شود.
- علاوه بر این از گردش مالی و پولی در تمام حساب ها و کارت های بانکی او به همان اندازه ای که چک برگشت خورده بوده جلوگیری می شود.
- بانک ها نیز از پرداخت هرگونه تسهیلات یا صدور ضمانت نامه های ریالی یا ارزی برای او خودداری می کنند.
- در این مواقع امکان گشایش اعتبارهای اسنادی ریالی یا ارزی برای صاحب چک از بین می رود.
- همچنین از ارائه ی دسته چک جدید در سامانه صیاد برای او جلوگیری خواهد شد.


چک برگشتی چیست؟


براساس قانون مربوط به صدور چک افراد باید در زمان درج شده روی چک در حساب خود به مبلغ چک موجودی داشته باشند. اگر این چنین نباشد گیرنده ی چک می تواند چک را برگشت بزند. علاوه بر این می تواند علیه صاحب چک شکایت نماید. چک هایی که با این فرایند برگشت می خورند چک بی محل یا چک برگشتی خوانده می شوند.

چک برگشتی چیست؟


چه زمانی چک برگشتی می خورد؟


در موارد و مسائل مختلفی پیش می آید که چک برگشت می خورد. در این جا 4 شرطی هر یک به تنهایی می تواند باعث برگشت چک شود را بیان می کنیم:


- همان طور که در بالا هم اشاره کردیم زمانی که در حساب صادر کننده ی چک به اندازه ی مبلغ چک موجودی وجود نداشته باشد چک برگشت می خورد.
- در صورتی که اشتباهی در نگارش چک افتاده باشد نیز چک برگشت می خورد. مثلا ممکن است چک خط خوردگی داشته باشد. یا حتی امضای روی چک با امضایی که در بانک ثبت شده مطابقت نداشته باشد.
- گاهی نیز ممکن است چک از حسابی صادر شده باشد که بنا به عللی مسدود شده است.
- زمانی هم که صادر کننده ی چک درخواست عدم پرداخت وجه دهد چک برگشت خواهد خورد.


آیا صادر کننده چک می تواند چک را برگشت بزند؟


گاهی بنابه دلایلی پیش می آید که صاحب چک درخواست عدم پرداخت و برگشت چک می کند. مثلا زمانی که چک مفقود یا سرقت شده باشد صاحب حساب می تواند این درخواست را از بانک داشته باشد. همچنین در صورتی که کالایی خریداری شده و فرد متوجه تقلب در این کالا شود می تواند درخواست برگشت خوردن چک را نماید. به این صورت که صاحب چک به بانک خود مراجعه کرده و درخواست عدم پرداخت را تکمیل می کند.


آیا برگشت زدن چک به معنی شکایت است؟


این یک نکته ی بسیار جالب است. بیشتر ما فکر می کنیم برگشت زدن چک به معنی شکایت است. باید بدانید که اصلا این چنین نیست. با برگشت زدن چک موارد حقوقی و قانونی آن به جریان نمی افتد. در صورتی که پس از برگشت زدن دادخواست حقوقی به مراجع قانونی و قضایی تحویل شود شکایت رخ می دهد. در این مواقع است که صاحب حساب و چک باید پاسخگوی شکایت باشد. این را هم خوب است بدانید که فرد مال باخته فقط شش ماه فرصت دارد که دادخواست حقوقی و شکایت خود را اعلام نماید. در صورتی که در طی این مدت شکایتی تنظیم نشود امیدی به وصول مال نخواهد بود.


سخن پایانی


همان طور که در مقاله مطالعه کردید افراد باید در صدور چک بسیار دقت نمایند. قبلاً بسیار اتفاق می افتاد که افراد چک بی محل صادر می کردند. پیش از پرداخت آن مجدد چک هایی دیگر نیز می توانستند صادر نمایند. به این طریق امکان کلاهبرداری و صدور چک های بی محل بسیار بود. در قانون جدید راهکاری نو برای این اتفاق پیش بینی شده است. در صورت صدور چک بی محل فرد دیگر نمی تواند چکی صادر نماید. علاوه بر این از یک سری تسهیلات نیز محروم می شود. با خواندن این مقاله اطلاعاتی پایه ای و مهم درباره ی چک و شرایط چک های برگشتی به دست می آورید.