Skip to main content
| author

استرداد جهیزیه و روش های آن

21 مرداد, 1401

استرداد جهیزیه و روش های آن ، شرایط برای تامین جهیزیه در مقررات و بندهای قانون پیش بینی نشده است. بر همین اساس کاملاً بر طبق عرف پیش می رود. اما برای استرداد جهیزیه می توان اقدام قانونی انجام داد. به این معنی که می توان به شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده دادخواست استرداد داد.

 

استرداد جهیزیه و روش های آن

دعوای استرداد جهیزیه نیاز به اثبات دارد به همین علت زن باید ثابت کند که وسایل را او با عنوان جهیزیه وارد زندگی مشترک کرده است. استرداد جهاز با روش های قانونی بسیار اهمیت دارد. اگر زن بدون اطلاع با همسرش جهیزیه را ببرد مرد می تواند از او شکایت نماید. بر این مبنا باید اول از روش قانونی وارد شد. اگر زن بخواهد جهیزیه خود را بگیرد باید درخواست استرداد جهیزیه بدهد. این استرداد نیز باید حتما در حضور شاهد انجام شود تا مشکل دیگری پیش نیاید.

استرداد جهیزیه و روش های آن
دادخواست استرداد جهیزیه


از نظر قانونی زنان وظیفه ای برای تهیه جهیزیه و وسایل برای زندگی را ندارند. اما از روی عرف و آداب و رسوم قدیمی خانواده ی دختر برای شروع زندگی جهیزیه ای را آماده می کنند. البته براساس قانون مدنی ماده ی 1107 تهیه وسایل برای زندگی مشترک جزو نفقه به حساب می آید و بر دوش مرد است. بنابراین در صورت تامین جهیزیه به وسیله ی خانواده ی دختر، مالکیت آن برای زنان است. این اموال و جهاز مانند امانت در زندگی مشترک مورد استفاده قرار می گیرد. پس مرد تنها می تواند از آن ها استفاده کند و حقی بر آن ندارد. در صورتی که مرد به این وسایل آسیب بزند یا آن را از بین ببرد زن می تواند از او شکایت کند.


روش های استرداد جهیزیه


استرداد و پس گیری جهیزیه به سه شکل امکان پذیر می باشد. در اینجا هر یک از این سه روش را به اختصار بیان می کنیم:


- در صورتی که طرفین توافق داشته باشند که وسایل مورد نظر جزو جهیزیه بوده و متعلق به زن است مشکلی پیش نمی آید. در این روش نیاز به فرایندها و دادخواست های قانونی نیست. در صورت درخواست زن با توافق طرفین جهیزیه تحویل می شود.


- روش دوم استرداد مربوط به بودن لیست جهیزیه تحویل شده می باشد. به این معنا که خانواده زن براساس رسم و آداب خود لیستی از جهاز تهیه می کنند. این لیست در صورت دادخواست استرداد در مراحل قانونی به کار می آید و باعث نتیجه ی زودتر و بهتر می شود.

- سومین شیوه مربوط به زمانی است که لیستی از جهیزیه موجود نیست و طرفین هم باهم اتفاق نظر ندارند. در این صورت اثبات دادخواست کمی دشوار خواهد بود. این روش با کمک شهادت افراد دیگر پیش می رود. یعنی تنها می توان بر اساس شهادت و صحبت های شاهدان مساله را بررسی کرد. پس از بررسی های لازم و تشخیص ارزش شهادت شاهدها قاضی تصمیم نهایی را می گیرد.


نحوه ی دادخواست استرداد


برای دادخواست استرداد ابتدا باید فرمی تکمیل و امضا شود. همچنین نیاز به مشخصات کامل زن و مرد است. در صورتی که طرفین وکیل دارند نیاز است مشخصات کامل وکیل نیز قید شود. یکی از مهمترین بخش های دادخواست استرداد جهیزیه تعیین بها (قیمت) آن می باشد. به این صورت که دادگاه براساس این میزان پیش می رود و مبلغ تعیین می کند. در صورتی که زن بخواهد از امنیت و سلامت جهیزیه مطمئن شود می تواند دادخواست تامین بدهد. دادخواست تامین به مرد ابلاغ شده سپس اجرا می شود. اما در مواردی که جهیزیه در معرض خطر قرار داشته باشد فوریت امر باعث می شود که ابتدا دادخواست تامین اجرا شود. مرد نیز اگر به درخواست تامین اعتراضی داشته باشد می تواند حداکثر تا 10 روز آن را در دادگاه ثبت نماید.


سخن پایانی


یکی از رسوم دیرین ایرانی ها برای ازدواج، تهیه جهیزیه برای دختران است. به این صورت که خانواده دختر وسایلی را به عنوان جهیزیه تهیه کرده و همراه او به خانه ی همسر می فرستند. البته تامین جهیزیه به عهده ی دختر نیست. اما این امر به منزله ی یک هدیه برای شروع زندگی جدید از جانب خانواده ی زن به حساب می آید. حال این نکته اهمیت پیدا می کند که جهیزیه از آن به بعد تکلیفش چیست. خوب است بدانید جهیزیه و وسایلی که دختر به خانه می برد مانند امانت در خانه ی همسرش است. در صورتی که او بخواهد می تواند دادخواست استرداد جهیزیه بدهد و با یکی از روش هایی که در متن مقاله اشاره کردیم آن را طلب کند.