Skip to main content
| author

ازدواج سفید چیست؟+ معایب آن

21 مرداد, 1401

ازدواج سفید چیست؟+ معایب آن ، امروزه با وضعیت اقتصادی جامعه و وجود مشکلات فراوان، اغلب جوانان توانایی ازدواج و تشکیل یک زندگی مشترک را ندارند. با وجود مشکلاتی که بر سر راه جوانان وجود دارد، آنها چه کار باید کنند؟ و اما ازدواج سفید چیست؟ به ازدواجی که دختر و پسر بدون ثبت و عقد رسمی تصمیم

به کنار هم زندگی کردن و ازدواج می گیرند، ازدواج سفید می گویند. البته به مقدمات قانونی زندگی مشترک نیز نیاز دارند و بدون هیچ دغدغه ای زندگی مشترک را زیر یک سقف شروع می کنند . لازم به ذکر است بدانید که برخی از افراد با ازدواج سفید مشکلی نداشته و آن را راه حلی برای روبرویی با مشکلات اقتصادی و مالی برای دختر و پسر می دانند. اما در مقابل اغلب افراد ازدواج سفید را نوعی بی بند و باری دانسته و آن را ازدواج سیاه تلقی می کنند. در این مقاله به مزایا و معایب ازدواج سفید می پردازیم. با ما همراه باشید.


ازدواج سفید چیست؟


در واقع ازدواج سفید به ازدواجی می گویند که بدون عقد و ثبت رسمی انجام می شود. یعنی یک زوج بدون این مقدمات قانونی زندگی مشترک خود را زیر یک سقف شروع می کنند. ازدواجی که عده زیادی عامل اصلی آن را مسائل اقتصادی و بار سنگین مسائل مالی در ابتدای ازدواج برای پسر و دختر می دانند. عده ای نیز با آن مخالف هستند و به آن هم ازدواج سیاه می گویند و آن را نوعی بی بند و باری می دانند. بنابر گفته ها اگر مشکل اشتغال و بیکاری جوانان حل شود، موانع ازدواج تا حد امکان با فرهنگ سازی از سر راه جوانان برداشته شود، ازدواج سفید در ایران کمتر می شود. ولی اگر چنین نشود روز به روز شاهد رشد و بیشتر شدن آن خواهیم بود .


ازدواج سفید در قانون ایران


در اسلام انعقاد عقد نکاح را تنها در قالب عقد ازدواج و در صورت قرائت صیغه عقد نکاح به صورت دائم و یا موقت مجاز می داند. همچنین از ازدواج تنها در صورتی که همراه با قرائت صیغه عقد باشد حمایت شده است.
قانون گذار در ماده 4 قانون اساسی چنین عنوان نموده است که: کلیه قوانین ایران باید منطبق بر فقه باشد و چنانچه بر خلاف موازین شرعی باشد باطل و کان لم یکن می باشد.
از این رو قانون گذار ایران هیچ حمایتی از ازدواج سفید در قانون نکرده است و هیچ ماده ای را در قانون مدنی و در قوانین خاص به ازدواج سفید اختصاص نداده است.
ازدواج سفید با شرع اسلام کاملا منافات دارد و طبق ماده 4 قانون اساسی در صورتی که امری با شرع مخالف باشد، محمل قانونی پیدا نمی کند. از این رو امکان اینکه در آینده نیز از ازدواج سفید حمایت شود، وجود ندارد.

ازدواج سفید در قانون ایران


علت ازدواج سفید


• نبود مسئولیت‌ پذیری حداقل در یک طرف از رابطه
• مسائل اقتصادی و مالی
• افزایش شهوت در جوانان به دلیل لباس های بد، مهمانی های بد، فیلم های بد و دنیای مجازی بد
• مناسب نبودن شرایط ازدواج به هر دلیلی
• موافق نبودن خانواده ها برای ازدواج به هر دلیلی (بعنوان مثال، دهانت بوی شیر می دهد، تو باید درس بخوانی، نوبت خواهر و برادر بزرگترت است یا ...)


حکم بارداری در ازدواج سفید


زمانی که زن و مردی بدون آن که به صورت رسمی ازدواج کنند، با یکدیگر همخانه شده و رابطه جنسی برقرار می کنند، این احتمال وجود دارد که از رابطه‌ ی آنها فرزندی حاصل شود. فرزند حاصل شده از این رابطه هیچ تفاوتی با فرزند نامشروع ندارد. زیرا میان زن و مرد هیچ رابطه ‌ی شرعی وجود نداشته است تا فرزند حاصل شده نیز مشروع باشد. در چنین شرایطی تنها کودک ضرر بزرگ می بیند. زیرا به دلیل نامشروع بودن از یکسری حقوق مانند ارث بردن محروم می شود. به همین دلیل نامشروع بودن نیز مورد حمایت قانون قرار نمی گیرد. البته چنین کودکانی می توانند به نام پدر طبیعی خود شناسنامه بگیرند. ولی همچنان زنازاده محسوب و از برخی حقوق بی بهره می شوند.


مزایا و فواید ازدواج سفید


ایران یک کشور اسلامی و با اعتقادات سنتی می باشد. به همین دلیل می توان گفت امروزه و یا حتی طی سالیان درازی، بسیاری از افراد قدرت درک ازدواج سفید را نداشته باشند و با این امر مخالفت کنند. با اینکه ازدواج سفید در ایران تصمیم بسیار مشکل و پر ماجرایی می باشد، اما می توان گفت در مقابل تمام مشکلاتی که دارد، دارای مزایایی نیز می باشد. در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.


• ازدواج سفید مشکلات خانه و مسکن را حل می کند.


یکی از فواید ازدواج سفید این است که دختر و پسری که تصمیم به ازدواج سفید می گیرند مانند دیگر زوجین به ابعاد خانه، منطقه آن و یا قدیمی و لوکس بودن آن توجهی نمی کنند. آنها تنها به دنبال سقفی مناسب هستند که بتوانند زندگی مشترک خود را شروع کنند.


• ازدواج سفید، راهی برای مقابله با مشکلات مالی


همانطور که گفتیم تنها افرادی که از مشکلات مالی برخوردار هستند، یا پدر و مادر آنها توانایی کمک به آنها را دارند، می توانند ازدواج کنند و زندگی مشترکی را تشکیل دهند.
امروزه با وضع اقتصادی موجود در جامعه اغلب جوانانی که توانایی پرداخت هزینه های ازدواج را ندارند، ترس از ازدواج دارند. به همین دلیل تصمیم می گیرند با شخصی که به آن علاقه دارند، ازدواج سفید کنند و مشکلات اقتصادی را دور بزنند.


• امکان شناخت بیشتر طرفین را فراهم می کند.


شاید تا به حال شنیده باشید که زندگی و آشیانه اغلب زوجین به دلیل عدم شناخت یکدیگر، تضاد های موجود و اختلافات فرهنگی از هم می پاشد. ازدواج سفید این امکان را فراهم می کند که طرفین پیش از آنکه عقد رسمی کنند، یکدیگر را بشناسند. این مسئله یکی از مهم ترین فواید این نوع ازدواج می باشد.
شناخت بیشتر یکدیگر، آشنایی با روحیات و خلقیات طرف مقابل، فرهنگ خانوادگی او و ... پیش از ازدواج میسر نخواهد شد. (مگر با ازدواج سفید)


معایب ازدواج سفید


• چنین رابطه ای زنا تلقی می شود و فرزند ناشی از آن فاقد مشروعیت قانونی است. زیرا نسبت فرزندی او با پدر قابل اثبات نیست.
• در چنین مواردی اغلب زن به خاطر پرهیز از بی آبرویی به دنبال اثبات رابطه ابویت فرزند و والد نمی رود. حتی اگر ادعا کند که صیغه بوده است. در صورت انکار مرد، ادعای زن، به خاطر ثبت نبودن، قابل اثبات نیست.
• در این میان فرزندان بی پدر و بی خانواده ای باقی می مانند که نه آنها از والدین و نه والدین از آنها ارث می برند. گرچه سایر حقوق این کودکان مانند بقیه کودکان است، اما معمولا کسی حضانت آنان را بر عهده نمی گیرد. مگر اینکه یک پروسه پیچیده قانونی طی شود.
• در این موارد سپردن حضانت به مادر محتمل تر است و زن چه از نظر روانی و چه از نظر حقوقی شکست خورده و بلاتکلیف باقی می ماند.
• این نوع روابط مسلما تدوام ندارد. تنها تا زمانی ادامه پیدا می کند که دختر بر و رویی دارد. در حقیقت این زنان تبدیل به روسپی می شوند. دختران و زنان ایرانی لطفا مراقب خودتان باشید . آسیب این ازدواج بیشتر برای شما می باشد. بعدها شما پیر می شوید و هیچ کس با شما ازدواج نمی کند. ولی پسر سریع زن می گیرد.
• چنین افرادی برداشت درستی از خانواده و کارکردهای آن ندارند.
• این افراد خانواده تشکیل نمی دهند. بلکه یک خانوار را شکل می دهند. زیرا خانواده به معنای وصلت دختر و پسر و تشکیل یک زندگی است. اما خانوار زمانی استفاده می شود که افرادی زیر یک سقف زندگی می کنند. (مانند سربازان یک سربازخانه)

معایب ازدواج سفید
• خیلی دیر به بلوغ فکری لازم برای تعهد و مسئولیت پذیری ازدواج می رسند و از آن می ترسند.
• زنان در چنین رابطه هایی بیش از انواع دیگر ازدواج دچار خشونت خانگی می شوند.
• چنین روابطی زودتر از ازدواج های رسمی و شرعی از هم می پاشد.
• دختر و پسر امنیت روانی ندارند. به دلیل پذیرفته نشدن این نوع از زندگی و ازدواج سفید در ایران برای بسیاری از خانواده و همچنین جامعه مورد قبول نیست. زوجین با مشکلات روانی از جمله بارداری شدن، پنهان کردن زندگی و ... مواجه خواهند شد.
• زوجین مسئولیت پذیر نیستند. برخی از دختران و پسران ازدواج سفید را به این دلیل انتخاب می کنند که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. به همین دلیل نمی توان به طرف مقابل از لحاظ مسئولیت پذیری اطمینان کرد.
• زوجین از فردای زندگی خود بی خبر هستند.
• از معایب دیگر ازدواج سفید بی تعهدی زن و مرد به یکدیگر می باشذ. به همین دلیل اگر فردا روزی یکی از آنها خانه را ترک کرده و برود، کسی نمی تواند جلویش را بگیرد و اعتراضی کند.
• تکلیف دختر و پسر در زندگی مشخص نیست. زوجین در ازدواج سفید دچار دوگانگی خواهند شد. آنها نمی دانند که مجرد یا متاهل هستند. همین موضوع باعث فشارهای روانی و سردرگمی خواهد شد. آنها حتی نمی دانند که شرایط فرزند دار شدن را دارند یا خیر؟ اصلا فرزند دار شدن آنها چه عواقبی می تواند داشته باشد؟


سخن آخر


ازدواج سفید یکی از مسائلی می باشد که این روزها در ایران روج پیدا کرده و متاسفانه رو به افزایش است. عوامل بسیار زیادی باعث ایجاد مسئله ازدواج سفید شده است که یکی از آنها تورم اقتصادی و سخت شدن شرایط ازدواج می باشد.