Skip to main content
| author

انواع فیزیوتراپی

20 مرداد, 1401

 فیزیوتراپی شامل انواع مختلفی می باشد. فیزیوتراپی ارتوپدی روی درمان جراحت هایی که به مفاصل و استخوان ها، رباط ها، ماهیچه ها و تاندون ها مربوط هستند، تاثیر می گذارد. در این مقاله می خواهیم شما را با انواع فیزیوتراپی آشنا کنیم.

 

انواع فیزیوتراپی

با در نظر گرفتن تکنیک های درمانی مورد استفاده و نوع بیماری ها از نظر تخصص های پزشکی فیزیوتراپی دارای انواع مختلفی می باشد.

با توجه به تکنیک ‌های درمانی مورد استفاده فیزیوتراپی شامل مواردی مانند: فیزیوتراپی نورولوژی یا مغز و اعصاب، ارتوپدی، کودکان، سالمندان، ورزشی و … است‌.

با در نظر گرفتن نوع بیماری و تقسیم‌ بندی بیماری‌ ها از نظر تخصص‌ های پزشکی، فیزیوتراپی شامل مواردی مثل: الکتروتراپی، تکنیک‌ های دستی یا منوال تراپی، تمرین درمانی، سوزن خشک، سیستم درمانی رباتیک و ... می باشد.

 فیزیوتراپی کوتاه مدت

بیمارانی که دچار آسیب های اسکلتی عضلانی، عصبی کوچکی هستند از فیزیوتراپی کوتاه ‌مدت برای آنها استفاده می ‌شود. این آسیب ها ممکن است در اثر یک حادثه به وجود آمده باشند که موجب جراحت های ساده بافت نرم یا شکستگی های ساده شده اند. همچنین ممکن است این آسیب ‌ها غیر ترومایی باشند‌. بنابراین این بیماران برای اینکه به بهبود قطعی دست پیدا کنند، لازم است که یک دوره کوتاه مدت فیزیوتراپی سرپایی انجام دهند.

 فیزیوتراپی بلندمدت

این نوع فیزیوتراپی برای درمان بیماری های پیچیده تر مثل شکستگی های قابل توجه و آرتریت روماتوئید به کار برده می شود. این بیماری ها در برخی مواقع موجب عوارض جانبی و ناتوانی های جدی فیزیکی می شوند یا ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. در این صورت بیماران با جلسات بیشتر از درمان‌های مختلف فیزیوتراپی استفاده می ‌کنند و به صورت غیر سرپایی بر روی آن‌ها درمان فیزیوتراپی صورت می گیرد.

فیزیوتراپی نورولوژیکی

برای درمان مشکلات مختلف نورولوژیک می توان از درمان های منظم فیزیوتراپی استفاده کرد. در مغز یا نخاع و یا اعصاب محیطی ممکن است آسیب های سیستم عصبی بروز پیدا کند. این آسیب ها به علت مواردی مثل سکته مغزی، ام اس، تروما، پارکینسون، برخی عفونت های خاص، بیماری هایی در اثر کمبود هایی مثل ویتامین ب ۱۲ و نئوپلاسم به وجود می آیند. در این صورت برای درمان آسیب های عصبی از فیزیوتراپی نورولوژیک استفاده می شود.

فیزیوتراپی سالمندان

برای بازتوانی بیماران مسن از فیزیوتراپی سالمندان استفاده می شود. افرادی که دارای سنی بالاتر از ۶۵ سال باشند، ممکن است دچار مشکلات نورولوژیکی و ارتوپدی شوند. در این صورت به مراقبت ویژه نیاز خواهد داشت. در این سن چون قدرت تعادل کمتر می‌ شود، فرد ممکن است دچار شکستگی های مختلف شود. فیزیوتراپیست ها برای درمان مشکلات سالمندان برای آنها تمرین های تعادلی، توانبخشی قلب، تقویت ماهیچه، استقلال عملکردی، بازیابی دامنه حرکتی مفصل و تمرین های تنفسی در نظر می گیرند.

 فیزیوتراپی قلبی ریوی

یکی دیگر از انواع فیزیوتراپی که برای بازتوانی قلب و ریه استفاده می شود، فیزیوتراپی قلبی ریوی می باشد. این نوع فیزیوتراپی برای بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی مثل آسم، برونشیت، التهاب ریه و عفونت ریه شده اند به کار می رود.

 فیزیوتراپی اطفال

کودکانی که دچار مشکلاتی مثل فلج اطفال، فلج مغزی و تغییر در رشد شده اند، لازم است مدت زیادی از درمان فیزیوتراپی استفاده کنند. فیزیوتراپی موجب کاهش اسپاسم این کودکان می ‌شود و تاثیر زیادی در برطرف کردن این مشکلات در هر مرحله دارد. همچنین فیزیوتراپی اطفال باعث می ‌شود تا ضعف عضلانی ماهیچه های کودکان تقویت شود.