Skip to main content
| Super User

گردشگری

20 مرداد, 1401

گردشگری ، یا توریسم به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که طی آن، فرد یا افرادی با هدف گذراندن اوقات فراغت، به مدت حداقل یک شب و حداکثر یک سال از مکان زندگی خود سفر نموده و در مکانی مشخص اقامت می نمایند. امروزه گردشگری دارای اهمیت زیادی می باشد.

از فواید گردشگری می توان به افزایش درآمد کارمندان کشور میزبان و افزایش اشتغال زایی جمعیت جوان کشور میزبان اشاره نمود. هزینه های مرتبط با گردشگری، شامل هزینه های هتل، خوراک، مهمانخانه، تفریحات، حمل و نقل، تورهای شهری و جاده ای، خرید سوغاتی و کالای بومی می باشد. سایر هزینه های ایجاد شده در صنعت گردشگری، هزینه ورود به موزه، اماکن دیدنی و تاریخی می باشد.


انواع گردشگری


گردشگری دارای انواع مختلفی است که هر کدام با هدف مشخصی در زمان معینی صورت می گیرد. از انواع گردشگری می توان به گردشگری تاریخی، گردشگری مجازی، گردشگری درمانی، گردشگری تفریحی، گردشگری انتظار، گردشگری زمستانی، گردشگری انبوه، گردشگری ورزشی، گردشگری فضایی، گردشگری تفریحی، گردشگری شهری، گردشگری درمانی، گردشگری مذهبی، بوم گردشگری، زمین گردشگری، کویر گردی، گردشگری بازاری، گردشگری الکترونیک، گردشگری همایشی و موارد دیگر اشاره نمود. هر یک از انواع گردشگری ها با هدف مشخصی صورت می گیرد که توسط یک فرد، افراد یا گروهی، طی مدت زمان مشخصی انجام می شود.


هدف از گردشگری چیست؟


هدف از گردشگری، با توجه به انواع گردشگری برای افراد متفاوت و متنوع می باشد. از جمله اهداف کلی گردشگری می توان به بازدید از اماکن و میراث فرهنگی کشور، گردش در طبیعت و شناخت طبیعت جاندار، گردش در مناطق بکر کویر، گردش با تأکید بر طبیعت بی جان، شرکت در مسابقات بین المللی، حضور در ایستگاه بین المللی فضایی، تفریح، بازدید از کشورهای مختلف، استفاده از خدمات درمانگاه و بیمارستان ها، زیارت و حج، خرید و فروش کالا، شرکت در همایش و سمینار، بازدید از شهرهای تاریخی و موارد دیگر اشاره نمود.


صنعت گردشگری در جهان


صنعت گردشگری در جهان در حال حاضر پس از صنایع نفت و خودروسازی، به عنوان سومین صنعت پولساز جهان به شمار می آید. صنعت گردشگری یکی از متنوع ترین و بزرگترین صنعتی در جهان است که با ایجاد فرصت های شغلی برای افراد کشور میزبان، مهمترین منبع درآمد به شمار می آید. صنعت گردشگری به عنوان موتور توسعه نیز نامیده می شود که از لحاظ اقتصادی، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. صنعت گردشگری علاوه بر اینکه محرکی مناسب جهت رشد اقتصادی به شمار می آید، موجب رشد تجارت بین الملل نیز می شود.


رشته گردشگری


رشته گردشگری با توجه به اینکه صنعت گردشگری امروزه یکی از متنوع ترین و گسترده ترین صنایع موجود در بسیاری از کشورها به شمار می آید، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. صنعت گردشگری منبع مهمی جهت ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت های یک کشور محسوب می گردد. فارغ التحصیلان رشته گردشگری می توانند پس از اخذ واحدهای رشته گردشگری در دانشگاه، در ارگان هایی همچون استانداری، شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، هتل، مراکز اقامتی، آژانس های مسافرتی، مراکز گردشگری، مراکز پژوهشی و مراکز آموزش گردشگری مشغول به کار شوند.