Skip to main content
| Super User

تاثیر مهدکودک بر یادگیری کودکان

20 مرداد, 1401

تاثیر مهدکودک بر یادگیری کودکان ، دوره کودکی یکی از حساسترین دوران برای کودکان است. در این دوره شخصیت کودک شکل می گیرد و خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی است که در آن حضور دارد. فرهنگ خانواده و سبک زندگی تاثیر بسیاری بر شکل گیری شخصیت کودک دارد.

کودکان در این دوره دارای ذهنی باز و روحیه ای حساس هستند. کودک، هر آنچه را که در اطراف خود می بینید و یا می شنود به سرعت یاد می گیرد. نحوه ی رفتار با کودک در این برهه ی زمانی بسیار حساس است زیرا که آن ها رفتار دیگران را به سرعت تقلید می کنند. بنابراین تربیت و آموزش کودک در موفقیت و شکست آن ها در آینده نقش تعیین کننده ای دارد. در این مقاله قصد داریم به تاثیر مهدکودک بر یادگیری کودکان اشاره کنیم، با ما همراه باشید.


سنین مناسب برای رفتن به مهد کودک

بسیاری از خانواده ها تمایل دارند که کودکان‌شان مسائل و مفاهیم بیشتری را یاد بگیرند تا برای فعالیت در جامعه آماده شوند. از این رو آن‌ها را در مراکز آموزشی مخصوص کودکان یا مهدکودک ثبت نام می‌کنند. بهترین سن برای فرستادن کودکان به مهدکودک، سنین 4_6 می باشد و کودک درک بهتری از دنیای اطراف خود دارد. مهدکودک مقطعی غیر رسمی برای کودکان زیر هفت سال است که زیر نظر مربیان مهدکودک به بازی های گروهی، نقاشی های گروهی، آموزش شعر و…. می پردازند.

تاثیر مهدکودک بر یادگیری کودکان

یکی از مهمترین مزایای آموزشی کودک نسبت به خانواده، حضور کودک در کنار کودکان هم سن و سال خود است. حضور کودک در کنار کودکان هم سن خود باعث تقویت خلاقیت کودک، همدلی و تقویت روابط عمومی بیشتر می باشد که در تعامل کودک با دیگران بسیار تاثیر گذار است.
در متن زیر به مهمترین مزایای تاثیر مهدکودک بر یادگیری کودکان اشاره می کنیم :
● یادگیری مهارت‌های اجتماعی: کودکان با قرار گیری در محيطی جز محیط خانواده یاد می گیرند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. این عمل در آینده کودک تاثیر به سزایی دارد و از بروز بیماری‌های روانی و مشکلات عصبی که ناشی از ترس از حضور در جامعه می‌شود جلوگیری می‌کند

● استقلال شخصیتی: مربیان مهدکودک، طوری کودکان را تربیت می کنند که به استقلال شخصیتی دست یابند و بتوانند کارهای خود را به تنهایی انجام دهند و به والدین و افراد دیگر وابسته نباشند.

● آمادگی برای ورود به مدرسه :مهدکودک مقطعی مناسب برای آماده سازی کودکان جهت ورود به مدرسه است. کودکانی که پیش از مدرسه به مهدکودک نرفته‌اند هنگام حضور در مدرسه دچار ترس و اضطراب می شوند چرا که در محیطی کاملا متفاوت قرار گرفته اند. تحقیقات نشان داده کودکانی که دوره مهدکودک را گذرانده اند در مدرسه بسیار موفق تر هستند.

● افزایش انگیزه برای یادگیری: یادگیری در مهدکودک‌ها بر پایه بازی بنا گذاشته شده ؛ کودکان از یادگیری مطالب و مفاهیم لذت می برند و تشویق می شوند تا مطالب جديد تری را یاد بگیرند.

● بهبود عزت نفس و خودباوری: انجام فعالیت‌های انفرادی یا گروهی، باعث تشویق کودکان می‌شود تا علاقه و استعداد خود را بیشتر دنبال کنند.

● آموزش نظم و انظباط: کودکان هر روز و در زمان مشخصی به مهدکودک می روند و وسایلشان را در مهدکودک تمیز و مرتب نگه می دارند. آنها زمان مشخصی برای تغذیه، بازی و آموزش دارند و طرز صحیح نشستن و صحبت کردن را یاد می‌گیرند. همه این‌ها نظم و انضباط را به کودکان آموزش می‌دهد.

● رشد عاطفی کودکان: کودکان در مهدکودک یاد می‌گیرند تا احساسات خود را بیان کنند و نگرانی هایشان درمورد دیگران را نشان دهند، بنابراین یک مهدکودک خوب باعث رشد عاطفی کودکان خواهد شد.

حتما مطالعه نمایید: کلاس زبان کودکان در یوسف آباد