Skip to main content
| author

فرق وکیل پایه یک و وکیل پایه دو

20 مرداد, 1401

فرق وکیل پایه یک و وکیل پایه دو، از نظر لغوی می ‌توان گفت وکیل فردی است که به عنوان نماینده، مباشر و یا نایب فرد دیگری انتخاب می‌ شود تا به او کاری را واگذار کند. شهروندانی که می خواهند برای پرونده های مختلف خود وکیل انتخاب کنند.

فرق وکیل پایه یک و وکیل پایه دو

لازم است که نسبت به پایه وکیل اطلاعات کافی داشته باشند و با توجه به اینکه وکیل مربوطه کارآموز وکالت یا وکیل پایه یک یا پایه ۲ دادگستری باشد، نسبت به انتخاب او اقدام کنند.به طور ظاهری تفاوتی که میان وکیل پایه یکم و پایه دوم دادگستری وجود دارد، پایه این افراد می باشد. وکیل از نظر حقوقی جانشین فرد گمارده شده است. وقتی قراردادی میان وکیل و موکل بسته می ‌شود، وکیل باید به وظایف خود عمل کند. وکلای پایه یکم و پایه دوم دادگستری از نظر عقد وکالت با یکدیگر فرق می کنند. عقود وکالتی شامل دو دسته لازم و جایز هستند. وکالت از عقود جایز محسوب می شود. اصلی ترین تفاوتی که میان وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری وجود دارد، قبولی آزمون کتبی و شفاهی اختبار می‌ باشد.


وکیل پایه یک دادگستری


وکلای پایه یک دادگستری آن دسته از وکلای هستند که از سوی کانون وکلای دادگستری پروانه خود را دریافت کرده‌اند و به صورت دو سال کارآموزی دوره گذرانده اند. این وکلا می توانند زیر نظر وکیل سرپرست خود، دفاع از حقوق موکل خویش را انجام دهند و بعد از گذشت دو سال و تایید صلاحیت عملی و قبولی در گزینه های مربوطه پروانه وکالت پایه یک را اخذ ‌کنند.


تفاوت وکیل پایه یک و پایه دو از نظر اجازه بررسی پرونده ها


برای انجام وکالت در امور حقوقی مختلف وکلای پایه یک و پایه ۲ دادگستری می توانند فعالیت داشته باشد. اما این وکلا در برخی امور با یکدیگر فرق می ‌کنند. وکیل پایه یک دادگستری می تواند بدون هیچ گونه محدودیتی در کلیه محاکم قضایی و کیفری کل کشور حاضر شود و به انجام فعالیت ‌های حقوقی بپردازد. اما وکیل پایه دو فقط اجازه دارد در برخی محاکم کیفری که مربوط به جرایم تعزیری کمتر از ۱۰ سال، شلاق و جزای نقدی هستند، فعالیت کند. همچنین این وکیل در محاکم حقوقی پرونده های مالی که از ۵۰ میلیون تومان کمتر هستند، یا برای خواسته های غیر مالی به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب و نفی نسب می تواند فعالیت داشته باشد.


وکیل پایه یک بهتر است یا وکیل پایه دو


برای اکثر افرادی که می خواهند یک وکیل برای پرونده خود انتخاب کنند، در صورتی که نام وکیل دارای عنوان پایه یک باشد، برای آنها یک اطمینان خاطر خواهد بود. با وجودی که داشتن پروانه پایه یک برای وکلا نوعی اعتبار و پشتوانه سابقه کاری به شمار می آید، ولی در برخی مواقع تجربه وکیل مجرب بیشتر از مدرک پایه یک مهم است. پس به طور قطع نمی توان گفت که وکیل پایه یک نسبت به وکیل پایه دو برتری دارد. در حقیقت می توان گفت که وکلای پایه یک و وکلای پایه دو دادگستری از نظر محدوده اختیاراتی که دارند، با یکدیگر فرق می کنند. پس اگر وکیل انتخاب شده وکیل پایه دو دادگستری باشد، لازم است بررسی شود که وکیل مربوطه اجازه دارد که پرونده حقوقی یا کیفری را بر عهده بگیرد یا خیر.


تفاوت وکیل پایه یک و وکیل پایه دو از نظر انواع وکالت


وکیل پایه یکم و پایه دوم دادگستری از نظر انواع وکالت با یکدیگر تفاوت دارند. وکالت شامل دو نوع مطلق و مقید می باشد. همان گونه که از کلمه مطلق پیداست نوعی از وکالت است که در آن فرد اصیل یک وکیل را به عنوان جانشین کلیه امور خود قرار خواهد داد. وکیل مقید نیز فردی است که برای بعضی امور برای انجام دادن کار خود به اجازه از فرد اصیل نیاز دارد. وکلا ممکن است چند دسته باشند، به عنوان مثال وکیل اتفاقی، تسخیری، انتخابی و ... از انواع وکلا هستند.