Skip to main content
| Super User

پزشکی

20 مرداد, 1401

پزشکی ، دانش کاربردی است که با هدف شناخت بیماری، تشخیص، درمان و جلوگیری از بروز بیماری انجام می شود. پزشکی کنونی شامل طیف وسیعی از رشته های فنی مانند فیزیک، زیست شناسی، مهندسی، علوم اجتماعی و علوم انسانی بنا شده است.

زمان مصاحبه و ویزیت پزشکی، لازم است که به مولفه هایی از جمله سابقه خانوادگی، علت ویزیت پزشکی، شرح حال بیماری، فعالیت های فعلی، داروها، سابقه پزشکی قبلی، سابقه اجتماعی و بازبینی سیستم ها توجه شود.


رشته های پزشکی


رشته های پزشکی بسیار گسترده هستند. از جمله رشته های فوق تخصص که در پزشکی داخلی مطرح می شوند، می توان به بیماری های قلب و عروق، بیماری های قلب و عروق، اینترونشنال کاردیولوژی فلوشیب، بیماری های قلب اطفال، غده درون ریز و متابولیسم، غدد اطفال، گوارش داخلی، گوارش اطفال، بیماری های اعصاب دستیاری، بیماری های اطفال، روماتولوژی، بیماری های ریه، خون و سرطان و بالغین و نفرولوژی می باشد. برخی از تخصصی های جراحی رشته های پزشکی نیز شامل ارتوپدی، درماتولوژی، جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب، جراحی کلیه و مجاری ادراری، جراحی زنان و زایمان، گوش و حلق و بینی، اروانکولوژی، جراحی سر و گردن، قرنیه، جراحی اطفال، توراکس، گلوکوم، جراحی عروق، استرابیسم، جراحی قلب و عروق و جراحی پلاستیک می باشد. سایر تخصص های اصلی پزشکی نیز شامل نوزادان، پزشکی کودکان، ویتره ورتین، ایمونولوژی و آلرژی اطفال، بیهوشی، پرتودرمانی، پزشکی اجتماعی، پزشکی هسته ای، پزشکی قانونی، طب کار، طب اورژانس، روانپزشکی، پریناتولوژی، نازائی، مراقبت های ویژه پزشکی، درماتوپاتولوژی، جراحی سرطان، نورواتولوژی، روانپزشکی اطفال، رینولوژی، مولکولار پاتولوژی و رشته های دیگر تخصصی پزشکی می باشد.


پزشکی عمومی


در شغل پزشکی، رشته ای مطرح می شود که پزشک عمومی نامیده می شود. در پزشکی عمومی، بیماری های مزمن و حاد درمان می گردد. خدماتی همچون پیشگیری و آموزش سلامت به بیماران از جانب پزشکان ارائه می شود. هدف پزشکی عمومی، داشتن نگرش کلی در رسیدگی به عوامل بیولوژیک، اجتماعی و روحی است که در زمان مراقبت از بیماران مورد توجه قرار می گیرد. وظایف پزشکان عمومی محدود به درمان اعضای خاصی از بدن نیست؛ بلکه مهارت های پزشکان عمومی در زمینه درمان اشخاص در رابطه با مشکلات مختلف سلامتی می باشد.


مزایای شغل پزشکی


هر شغلی دارای مزایا و معایبی است که شغل پزشکی از این مورد مستثنی نیست. از مزایای شغل پزشکی در ایران می توان به میزان درآمد بالا، ارزش و موقعیت اجتماعی بالا در جامعه، امنیت شغلی، درمان بیماری های انسان ها، متنوع بودن رشته های پزشکی، متنوع بودن مکان فعالیت های شغلی پزشکی، عدم دغدغه مالی و تحصیل در مقاطع بالای تحصیلی اشاره نمود. برخی از رشته های پزشکی شامل داروسازی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی، رادیولوژی، پرستاری و تکنسین اتاق عمل می باشد.


معایب شغل پزشکی


از معایب شغل پزشکی در ایران می توان به مواردی اشاره نمود که شامل قبولی دشوار در کنکور، گذراندن دروس تخصصی و پایه، مدت زیاد اتمام دوره، داشتن صبر و حوصله و مهارت های کافی، حساسیت بالای شغل پزشکی، نیاز به مطالعه مستمر و حرکت با دانش روز جهان، صلاحیت علمی و تشخیص بالا و سریع، پزشک تعهدی و پزشک سالاری می باشد.