Skip to main content
| Super User

آرایشی

20 مرداد, 1401

آرایشی، فنی است که با هدف زیباتر جلوه دادن افراد توسط آرایشگران انجام می شود. آرایشگری از لحاظ معنی لغتی به معنای اضافه کردن و پیرایش به معنای کم کردن می باشد.

با این تعریف، امروزه از لفظ و لغت آرایش برای خانم ها و از لفظ پیرایش برای آقایان استفاده می گردد. آرایشگری موجب می شود ظاهر افراد زیباتر شود و جلوه ای خاص به چهره بدهد.


آرایشگری مردانه


آرایشگری مردانه شامل فعالیت هایی از جمله کوتاه کردن مو، حالت دادن به مو، رنگ کردن مو و اصلاح صورت می باشد. آرایشگرانی که در زمینه آرایشگری مردانه مشغول به کار هستند، با فرم صورت گوشتی، فرم صورت استخوانی، انواع جنس مو، اندازه گردن، شکل هندسی سر و چهره متفاضیان آشنا هستند. آشنا بودن با ویژگی های ظاهری افراد و توجه به قواعد و استانداردهای آرایشگری مردانه، در میزان موفقیت آرایشگران تأثیر بسزایی دارد. امروزه مدل های مختلفی از مو و مدل های اصلاح صورت مطرح می شود که در آرایشگاه مردانه ارائه می شود.


آرایشگری زنانه


آرایشگری زنانه شامل فعالیت هایی از جمله کوتاه کردن مو، مدل دادن به مو، رنگ کردن مو، آرایش صورت، پاکسازی پوست صورت و بدن، طراحی ناخن ها می باشد. در آرایشگاه زنانه، انواع لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. در آرایشگری زنانه خدماتی از جمله کوتاهی مو، مدل دار کردن مو، رنگ کردن، فر کردن، صاف کردن، مشاوره تخصصی مسائل پوستی، اصلاح ابرو، اصلاح صورت، آرایش صورت، پاکسازی پوست، طراحی ناخن، رعایت اصول بهداشتی، تهیه مواد و وسایل لازم برای آرایشگاه می باشد. یکی از پر طرفدارترین فعالیت هایی که در آرایشگری زنانه مطرح می شود، طراحی ناخن است که امروزه مدل های متنوعی را شامل می شود.


شغل آرایشگری


شغل آرایشگری ، به صورت تمام وقت صورت می گیرد که در تمام ایام سال قابلیت کسب درآمد را دارد. برخی از روزها مانند اعیاد، مراسم و مهمانی های مختلف، زمان های مناسبی جهت کسب درآمد بیشتر در شغل آرایشگری به شمار می آید. مکانی که آرایشگری در آن انجام می شود، می بایست به تأیید وزارت بهداشت رسیده باشد. شغل آرایشگری نیاز به مهارت، تجربه و علاقه دارد که آرایشگران بتوانند در طول مدت زمان زیادی، فعالیت های آرایشگری را انجام دهند. شغل آرایشگری دارای مزایا و معایب زیادی می باشد که افرادی که متقاضی ورود به این شغل هستند، لازم است اطلاعات کافی در این زمینه کسب کرده باشند. با داشتن اطلاع لازم در زمینه شغل آرایشگری، تصمیم گیری بهتری می توان در این زمینه داشت و موفقیت بیشتری کسب نمود.


آموزش آرایشی


امروزه مکان های زیادی در زمینه آموزش آرایشگری زنانه و مردانه فعالیت می کنند. با توجه به افزایش روز افزون تعداد آرایشگرها در سطح شهر، تعداد مراکز آموزش آرایشگری نیز افزایش یافته است. در مراکز آموزش آرایشگری، مباحث مختلف آرایشگری از جمله رنگ کردن، کوتاهی مو، پاکسازی پوست، اصلاح صورت، اصلاح ابرو و فعالیت های دیگر آموزش داده می شود. آرایشگرانی که دوره های آموزشی را در آموزشگاه های آرایشگری طی نموده اند، از فنون نوین و جدید آرایشگری مطلع می باشند. بنابراین موفقیت این دسته از آرایشگران نسبت به افراد دیگر به مراتب بیشتر می باشد.