Skip to main content
| author

شرایط وکیل

20 مرداد, 1401

رشته وکالت از مهمترین رشته های علوم انسانی است. متقاضیان پروانه وکالت فارغ التحصیلان واجد الشرایط هستند که بعد از اخذ مدرک کارشناسی می توانند در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری شرکت کرده

و در صورت قبولی پس از گذراندن دو سال دوری کارآموزی می‌ توانند نسبت به کسب پروانه وکالت خود اقدام کنند.

 

شرایط وکیل


وکیل فردی است که از سوی فرد دیگری به صورت حقوقی یا حقیقی و با توجه به عقد وکالت برای انجام دادن اموری مامور خواهد شد. وکلا می توانند مشاوره های حقوقی لازم را در اختیار مشتریان خود بگذارند و گاهی اوقات به عنوان نماینده افراد عمل خواهند کرد. افرادی که می‌ خواهند وکالت یک فرد دیگر را به عهده بگیرند، باید دارای تحصیلات و تجربه کافی باشند. همچنین یک وکیل لازم است از مهارت سخنوری و نوشتاری بسیار خوبی برخوردار باشد و اطلاعات زیادی را تجزیه و تحلیل کند. از دیگر شرایطی که لازم است یک وکیل داشته باشد، می ‌توان به اعتماد به نفس زیاد و تحمل فشار کاری در این شغل اشاره کرد. وکلا با توجه به اینکه به صورت شخصی یا استخدام در یک شرکت و سازمان خاص کار کنند، ساعت کاری متفاوتی دارند.


آزمون ورودی وکالت دادگستری


متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت می تواند هر ساله در آمون ورودی که از سوی کانون های وکلای دادگستری به طور مشترک و همزمان برگزار می‌ شود شرکت کنند. برگزاری این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور و با همکاری کانون های وکلای دادگستری صورت می گیرد. برای این آزمون منابع حقوق مدنی، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، آیین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری، اصول فقه و حقوق تجارت می باشد.
متقاضیان در صورتی که در آزمون ورودی موفق به اخذ قبولی شوند، برای آنها پروانه کارآموزی وکالت صادر خواهد شد. این افراد پس از گذراندن دوره کارآموزی و به انجام رساندن تکالیف مربوط به آن می ‌توانند در اختبار که به طور شفاهی و کتبی از مواد درسی مانند حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، حقوق تجارت، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، حقوق ثبتی و امور حسبی از آنها گرفته می ‌شود پس از موفقیت در اختبار کتبی و شفاهی می توانند پروانه پایه یک وکالت را دریافت کنند.


شرایط شرکت در آزمون وکالت


همان گونه که گفته شد فقط افراد واجد شرایط اجازه شرکت در آزمون وکالت را دارند. پس پیش از هر اقدامی برای ثبت نام در آزمون وکالت لازم است شرایط و ضوابط مربوط به اطلاعیه های آزمون وکالت را بررسی کنند. سپس با ارائه مدارک ثبت نام، با نام نویسی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به شرکت در این آزمون اقدام کنند. شرکت در آزمون وکالت دارای شرایط مختلفی می باشد. از جمله این شرایط می ‌توان به تابعیت ایرانی داوطلب اشاره کرد.همچنین متقاضیان لازم است دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته حقوق از دانشکده های حقوق داخلی و خارج از کشور باشند. دانشکده ای که فرد در آن مدرک خود را اخذ کرده است، باید مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری باشد. همچنین افرادی که دارای لیسانس در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی هستند، در صورت تایید مرجع صالح نیز اجازه شرکت در این آزمون را دارند. داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته در رشته حقوق هستند، زمانی اجازه شرکت در این آزمون را دارند که همزمان با دریافت مدرک کاردانی خود واحدهای دوره کارشناسی را نیز گذرانده باشند.