Skip to main content
| author

روانشناس بالینی

20 مرداد, 1401

روانشناس بالینی ، می‌ توان گفت که بزرگترین حوزه در میان گروه های روانشناسی می باشد. روانشناسان بالینی بیشترین شمار را در علم روانشناسی دارند. اغلب روانشناسان بالینی دارای مدرک دکترا بوده و به شکل عملی در کلینیک ها و بیمارستان ها آموزش دیده اند.

روانشناس بالینی

این روانشناسان تلاش می کنند تا سلامت روانی افراد را ارتقا داده و روابطی که میان افراد وجود دارد را به یک رابطه صحیح و سالم تبدیل کنند. روانشناسان بالینی با روانشناسان مشاوره، روانپزشکان، خانواده درمانگر‌ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان توان‌بخشی، مددکاران اجتماعی، روانشناس کودک، روانشناسان سلامت، روان پرستاران ارتباط دارند.

روانشناس بالینی چه مواردی را درمان می کند؟


روانشناسان بالینی با کاربرد اصول روانشناسی برای تشخیص و درمان اختلالات رفتاری و هیجانی سر و کار دارند. آن ها به درمان مواردی مانند اضطراب، افسردگی، روان پریشی، اختلالات شخصیت، ناسازگاری، مشکلات جنسی، عقب ماندگی های ذهنی، اعتیاد دارویی و ... می‌پردازند. به طور کلی می‌ توان گفت وظیفه روانشناسان بالینی درمان برخی اختلالات روانشناختی جدی و مهم است.


مهارت های روانشناس بالینی


روانشناسان بالینی اکثراً در مراکز درمانی و بهداشتی فعالیت می ‌کنند. ولی این روانشناسان چون پزشک نیستند، دارو تجویز نمی کنند. اما باید دارای مهارت های زیادی برای برقراری ارتباطات انسانی باشند و هنگام انتخاب برنامه ‌های درمانی خلاقیت و ابتکار عمل به خرج دهند.
از دیگر شرایطی که باید یک روانشناس بالینی داشته باشد، می‌ توان به قوی بودن او از نظر عاطفی اشاره کرد تا در هنگام درمان تحت تاثیر مشکلات مراجعه کنندگان قرار نگیرد. زیرا این موضوع بر روی روند درمان تاثیر می گذارد و ممکن است آن را مختل کند. از جمله شباهت هایی که روانشناسان بالینی با دیگر روانشناسان دارند، نگرش بالینی آنها در اختلالات و بررسی اختلالات روانی به طور حرفه ای و عمیق است.
این روانشناسان در هنگام قضاوت تشخیصی و یا تصمیم گیری هایی برای درمان از قوای ذهنی و شهودی و مهارت و تجربه خود استفاده می کنند. همچنین آنها با استفاده از روش‌های تحقیق و فرمول ها و پیش بینی های آماری درمان بیماران را انجام می دهند.


حیطه‌ های شغلی روانشناس بالینی


روانشناسان بالینی در حوزه های مختلف آموزش، نظارت بالینی، مشورت و امور اجرایی مشغول به فعالیت هستند. موارد زیادی مانند مراکز مشاوره، کلینیک ها، دادگاه های کودکان یا سازمان‌ های نظارتی روی بزهکاران، بیمارستان های روانی، مراکز مشاوره برای کودکان، مدارس، مراکز مرتبط با روانپزشکی، درمانگاه های بهداشت روانی، دانشگاه ها، پرورشگاه ها، کلینیک های درمان اعتیاد، زندان ها، کارخانه ها و موسسات زیاد دیگری از جمله مراکز مربوط به حیطه شغلی روانشناس بالینی می باشند. همچنین این روانشناسان در صورت اخذ مجوزهای لازم می ‌توانند سرای سالمندان یا مهد کودک تاسیس کنند.


ویژگی های بهترین روانشناس بالینی


بهترین روانشناس بالینی در زمینه حل مسائل دارای مهارت های بسیار خوبی می باشد. همچنین این فرد برای برقراری ارتباط و گوش دادن به صحبت های طرف مقابل دارای مهارت های لازم را کسب کرده است. این روانشناس از روش های علمی و علم روز روانشناسی آگاهی کامل دارد و برای افرادی که می خواهند از او مشاوره بگیرند، شرایط مطلوبی برای ایجاد اعتماد و اطمینان فراهم می کند. متخصصین بالینی با زبان ساده و قابل فهم می توانند بیان موضوعات پیچیده را برای مراجعه کنندگانی که در این زمینه دانش تخصصی ندارند، انجام دهند. بهترین روانشناس بالینی مهارت‌ های مختلفی در خود تقویت می کند که از جمله این مهارت ها می‌ توان به همدلی و صبر و مهارت های مثبت نگری، ایجاد انگیزه و امیدواری اشاره کرد.