Skip to main content
| author

روانشناس کودک

20 مرداد, 1401

روانشناس کودک، روانشناس کودک علاوه بر اینکه روند رشد کودکان از نظر فیزیکی را بررسی می ‌کند، رسیدگی های لازم برای رشد عاطفی، روانی و اجتماعی کودکان را نیز انجام می دهد.

 

روانشناس کودک


روانشناس کودک چه مهارت هایی باید داشته باشد؟


روانشناس کودک لازم است در رابطه با مشکلات رفتاری و روانی که کودکان با آن مواجه می شوند، دارای تخصص و مهارت کافی باشد. به عنوان مثال برای مشکلاتی که کودک با آنها مواجه می ‌شود، در رابطه با مسائلی مانند اوتیسم کودکان، اختلالات یادگیری، بیش فعالی کودکان، بد غذایی، اختلالات خواب، اختلالات روانی کودک مثل افسردگی و اضطراب، لجبازی، عصبانیت و ... مهارت لازم را داشته باشد. همچنین از دیگر مهارت هایی که لازم است روانشناس ‌کودک داشته باشد، باید در کودکان اعتماد به نفس و عزت نفس لازم در محیط مدرسه، فشارهای اجتماعی و رفتار با پدر و مادر و ... ایجاد کند‌‌.


روانشناس کودک چه مسائلی را بررسی می کند؟


روانشناس کودکان مسائل مختلفی را بررسی می کند که از جمله این مسائل می‌توان به مواردی مانند کنترل هیجان کودک، رفتار والدین با فرزندان در زمان بلوغ، مهارت های زندگی به کودکان، حسادت در کودکان، نشانه های کودک آزاری، مسائل جنسی کودکان، برخورد والدین با کودک، مراحل رشد جسمی و روانی کودک، مشکلات گفتاری و ... اشاره کرد. روند درمان کودکان توسط روانشناسان کودک با عنوان سنجش و تشخیص مداخله، پیشگیری و مشورت صورت می گیرد.


ویژگی های بهترین روانشناس کودک چیست؟


بهترین روانشناس کودک باید از گفتگو با کودکان و مراقبت از آنها لذت ببرد و بتواند رفتاری صمیمانه و ارتباطی خوب با کودکان داشته باشد. به ‌گونه ‌ای که کودکان ترس از روند درمان خود نداشته باشند و از آن لذت ببرند. در واقع لازم است روانشناس کودک اعتماد کودکان را به خوبی به جلب کند. این روانشناس باید بتواند پذیرش کودکان را به خوبی انجام دهد و در آنها یک احساس خوب به وجود آورد تا کودکان در روند درمان با روانشناس همراه شوند. در برخی مواقع برای اینکه روانشناس کودک بتواند با کودکان ارتباط خوبی داشته باشد، لازم است که رفتار و گفتاری کودکانه داشته باشد. به طوری که ارتباط عمیقی با کودک درون خویش برقرار کند.
از دیگر ویژگی هایی که بهترین روانشناس کودک لازم است داشته باشد، ارتباط موثر با والدین کودکان است. چون در بیشتر اوقات درمان مشکلات کودکان با کمک والدین آنها به صورت می گیرد. پس لازم است که والدین برخی از باورهای خویش را تغییر دهند. یک روانشناس خوب کودک، می تواند جلوی پریشانی عاطفی کودک در زمان درمان را بگیرد و در ارتباط با کودک از پاسخ های عاطفی و احساسی خودداری کند.


چه موقع باید به روانشناس کودک مراجعه کرد ؟


در صورتی که هر یک از علائم زیر در کودک مشاهده شود، لازم است که از یک پزشک روانشناس کودک کمک گرفت:
_ بیش فعالی
_ ترس شدید و غیر عادی
_ مشکلات مربوط به خواب کودک
_ غمگینی، ناراحتی و گریه
_ کابوس های مکرر یا حمله شبانه خواب
_ حالت های وابستگی شدید به دیگران
_ مشکلات در یادگیری
_ رفتار غیر عادی تهاجمی (لگد زدن گاز گرفتن،ضربه زدن)
_ ضعف ناگهانی در عملکرد تحصیلی
_ تحریک پذیری زیاد
_ رفتار عجیب و غریب و غیر معمول
_ باز خورد نامناسب هیجانی و عاطفی
_تغییر در اشتها (به ویژه در نوجوانان)