Skip to main content
| Super User

ساختمان

20 مرداد, 1401

ساختمان ، شامل سازه ای است که جهت اهداف مشخصی طراحی و ساخته می شود و عمدتاً جهت ایجاد سرپناه برای افراد داخل ساختمان ایجاد می گردد. برخی از انواع ساختمان هایی که در صنعت ساختمان طراحی و ساخته می شوند شامل مراکز آتش نشانی، بیمارستان، مخابرات، برج های مراقبت و مراکز کمک رسانی می باشد.

از جمله سازه هایی که به عنوان ساختمان به شمار می آید می توان به تأسیسات انتظامی، رادیو و تلویزیون، فروشگاه ها، مدارس، سینما، مراکز نگهداری اسناد و مدارک، موزه ها، مراکز سوخت رسانی و پالایشگاه ها می باشد.


تعریف ساختمان


تعریف ساختمان شامل سازه ای که جهت سکونت، سرپناه یا کار ساخته شده و محیط را به بخش های بیرونی و دورنی تقسیم بندی می کند. با توجه به اینکه هر سازه ای به عنوان ساختمان در نظر گرفته می شود، بناهایی که با مصالح بنایی مانند آهن، سیمان، گچ و آجر ساخته می شود به عنوان ساختمان در نظر گرفته می شود. به ساختمان های بزرگ و با ارزش قدیمی تر، عمارت گفته می شود. ساختمان هایی که از لحاظ بلندای ساختمان، از اندازه مشخصی بلندتر باشند، با عنوان ساختمان بلندمرتبه شناخته می شوند. ساختمان های بسیار بلند که دارای صدها طبقه می باشد به عنوان برج یا آسمان خراش مطرح می گردد. امروزه با ورود تکنولوژی، ساخت ساختمان بسیار سریع تر از ساخت ساختمان های قبل از ورود تکنولوژی صورت می گیرد.


ساختمان سازی چیست


ساختمان سازی از زمان های قدیم به عنوان یک صنعت به کار برده می شده که امروزه با توجه به ورود تکنولوژی به صنعت ساختمان سازی، زمان کوتاه تری جهت ساخت ساختمان در نظر گرفته می شود. مراحل ساخت ساختمان شامل گودبرداری، اجرای پی، اجرای ستون، اجرای سقف، دیوار چینی، اجرای کفسازی داخلی، اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی، اجرای نازک کاری بخش های مختلف، اجرای نمای بیرونی و اجرای محوطه می باشد. در فرآیند ساختمان سازی، از مصالح مختلفی همچون گل، گچ، چوب، سنگ، کاه، ماسه، بتن، فلز، فوم، شیشه، پلاستیک، کامپوزیت های سیمانی، خوشه مصالح ساختمانی، تولیدات ساختمانی و صنایع مدرن استفاده می گردد.


انواع سازه های ساختمانی


ساختمان از لحاظ سازه به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. انواع سازه های ساختمانی شامل ساختمان های بتنی، ساختمان های فلزی، ساختمان های آجری، ساختمان های خشتی و گلی، ساختمان های چوبی و ساختمان های ترکیبی می باشد. انواع ساختمان از لحاظ نوع کاربرد نیز شامل ساختمان های مسکونی، بیمارستان، اداری، مدارس، انبار، باشگاه و ورزشگاه می باشد. انواع ساختمان از لحاظ کاربرد و اهمیت ساخت به گروه های مختلف ساختمان با اهمیت خیلی زیاد، ساختمان با اهمیت زیاد، ساختمان با اهمیت متوسط و ساختمان با اهمیت کم تقسیم بندی می شوند که هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های مشخصی می باشند.


ساختمان های فلزی


یکی از انواع ساختمان ها، سازه های فلزی هستند که برای ساخت ستون و پل ایجاد می گردند. جهت ساخت ساختمان های فلزی از تیر آهن یا بال پهن های تکی استفاده می شود. از مزایای ساختمان های فلزی می توان به مقاومت بالا، مقاومت متعادل مصالح، خواص ارتجاعی، بزرگ بودن ضریب نیروی لرزه ای و شکل پذیری ساختمان های فلزی اشاره نمود. در این نوع ساختمان ها، جهت مقابله با زلزله از باد بندهای فلزی استفاده می شود.