Skip to main content
| author

فواید فیزیوتراپی

20 مرداد, 1401

استفاده از فیزیوتراپی به درمان بیماری های مختلف کمک زیادی می کند‌. در این مقاله ما قصد داریم شما را با برخی از فواید فیزیوتراپی آشنا کنیم.

 

فواید فیزیوتراپی


کاهش درد


فیزیوتراپی تاثیر زیادی در کاهش درد دارد. برای درمان بسیاری از مشکلات ارتوپدی مثل آرتروز، تاندونیت، پیچ خوردگی ها و پارگی ماهیچه و شانه منجمد می توان از روش های مختلف فیزیوتراپی، الکتروتراپی و ورزشی درمانی کمک گرفت تا از این طریق درد مربوطه کاهش پیدا کند.


سفتی پس از شکستگی


در بسیاری از مواقع پس از از درآوردن شکستگی ها ممکن است مفصل دچار محدودیت شود. در این صورت می ‌توان از فیزیوتراپی کمک گرفت. فیزیوتراپی به درمان سفتی پس از شکستگی کمک زیادی می‌ کند و موجب می ‌شود دامنه حرکتی مفصل بهبود پیدا کند و ماهیچه هایی که ضعیف شده‌اند دوباره تقویت شوند. با انجام فیزیوتراپی می ‌توان دوباره خود را برای انجام فعالیت های روزانه آماده کرد.


کمک به جراحی


در بسیاری از جراحی ‌ها پیش از اقدام کردن برای جراحی لازم است که ماهیچه ها به خوبی تقویت شوند. از طریق فیزیوتراپی عضلات بیماران زودتر ریکاوری خواهند شد. از جمله این جراحی ها می ‌توان به مواردی مانند تعویض مفصل ران، آزاد کردن کپسول مفصلی در شانه یخ زده، تعویض مفصل زانو، جراحی ستون فقرات و جراحی ترمیم رباط اشاره کرد.


فیزیوتراپی به جای جراحی


در شرایط خاص که بیماران نیازمند جراحی هستند با استفاده از درمان های مربوط به فیزیوتراپی می توان این کار را انجام داد. این روش به کاهش عوارض بعد از عمل جراحی کمک زیادی خواهد کرد و از نظر هزینه نیز به صرفه تر خواهد بود.


جراحت های ورزشی


برای بهبود جراحت های ورزشی می توان به یک فیزیوتراپیست مراجعه کرد. برای هر آسیب ورزشی خاصی لازم است که از یک درمانگر ورزشی آموزش گیری مخصوص کمک گرفت. همچنین در زمین های بازی فیزیوتراپیست ها کمک می کنند تا بازیکنان بتوانند بیشترین توانایی خود را در بازی به نمایش بگذارند و به روند ریکاوری مجدد آنها کمک می کند.


فیزیوتراپی پس از سکته مغزی


در صورتی که به مدت ۳ تا ۴ ماه از درمان های فیزیوتراپی استفاده شود، تاثیراتی که سکته مغزی روی اندام های بدن می گذارد، از بین خواهند رفت. برای ریکاوری کامل بیمار می توان از ورزش های مناسب استفاده کرد.


کنترل بیماری های قلبی


برای دوره بعد از جراحی سرخرگ کرونری می‌ توان از درمان های فیزیوتراپی استفاده کرد. زیرا فیزیوتراپی تاثیر زیادی روی کنترل بیماری های قلبی دارد. فیزیوتراپیست کمک می ‌کند تا پاکسازی ترشحات ریه صورت گیرد و بیماران تحرک بیشتری داشته باشند. همچنین فیزیوتراپیست آموزش های لازم برای تقویت قلب را به بیمار خواهد داد و کمک می کند تا فاکتور جهشی بهبود پیدا کند و به منظور توانبخشی یک برنامه کامل به بیمار ارائه می دهد.


کاهش خطر زمین خوردن


با استفاده از ورزش های تعادلی که از سوی فیزیوتراپی آموزش داده می ‌شود، می ‌توان ماهیچه‌ ها را تقویت کرد. این موضوع تاثیر زیادی در بهبود تعادل و جلوگیری از زمین خوردن دارد.


کنترل دیابت


یکی از فواید بسیار خوبی که فیزیوتراپی دارد کنترل دیابت می باشد. برای کنترل دیابت نوع ۲ می توان از فعالیت فیزیکی و تنظیم برنامه غذایی استفاده کرد. فیزیوتراپی کمک می کند تا بتوان بهترین ورزش های مخصوص کنترل وزن خود را اجرا کرده و این موضوع تاثیر زیادی برای کنترل دیابت دارد.


فیزیوتراپی در بخش مراقبت های ویژه


افرادی که در بخش مراقبت ‌های ویژه از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند، درمان فیزیوتراپی به آنها کمک زیادی می ‌کند. برای از بین بردن گرفتگی ریه ها افراد می‌ توانند از فیزیوتراپی قفسه ‌سینه استفاده کنند. بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه هستند، استفاده از فیزیوتراپی برای آنها لازم و ضروری خواهد بود. همچنین فیزیوتراپیست آموزش های مربوط به نحوه گام برداشتن را به بیمار خواهد داد و در زمینه مراقبت از کمر به بیماران کمک خواهد کرد. این درمان جلوی مبتلا شدن بیماران به زخم بستر را می گیرد.


کنترل بیماری های ریوی


برای درمان بیماری هایی مثل سرماخوردگی مزمن، لوله های برونشیت و آمفیزم می ‌توان از فیزیوتراپی استفاده کرد. اگر از فیزیوتراپی قفسه سینه استفاده شود، ترشحات ریه تخلیه می ‌شوند و این نوع فیزیوتراپی به تخلیه کردن خلط های ریه کمک زیادی می کند. از این طریق گرفتگی سینه از بین می رود. برای باز شدن ریه می توان از تمرین های تنفسی استفاده کرد.