Skip to main content
| author

کلینیک شنوایی سنجی

20 مرداد, 1401

کلینیک شنوایی سنجی ( ادیومتری )، شنوایی از فاکتورهای بسیار مهم برای توانایی انسان در ایجاد ارتباط به شمار می آید که اگر در این سیستم اختلالی وجود داشته باشد، ارتباط برقرار کردن با افراد و محیط اطراف سخت خواهد بود.

از این رو در کلینیک شنوایی سنجی به نیاز اساسی انسان ها توجه می شود و از طریق کارشناسان متخصص و متعهد شهری که در کلینیک شنوایی سنجی وجود دارند و همچنین با استفاده از تجهیزات تخصصی در این زمینه خدمات تخصصی مثل ادیومتری، تست های تکمیلی، تمپانومتری و غیره و همچنین مشاوره و تجویز انواع سمعک دیجیتالی و نامرئی برای بیماران و غیره برای افراد مراجعه کننده صورت می گیرد.


مهمترین خدمات قابل ارائه در بهترین کلینیک شنوایی سنجی


در کلینیک شنوایی سنجی افراد متخصصی وجود دارند که اقدامات درمانی را برای درمان بیماران که دارای مشکلات شنوایی و تعادل هستند ارائه خواهند داد. از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تست شنوایی شناسی
اختلالات شنوایی و تعادل
تست تعادل
کاشت حلزونی
آزمایش های شنوایی
برنامه غربالگری شنوایی نوزاد
تست شنوايی کودکان
ارزیابی الکترو آکوستیک سمعک
الکترونیستاگموگرافی
ارزیابی و تجویز وسایل کمک شنوایی
تشخیص کاهش شنوایی در کودکان


مشکلات شنوایی دارای انواع و درجات مختلفی می باشند که در برخی از آنها مشکل از دست دادن شنوایی نیز وجود دارد. لازم است به این نکته ضروری دقت کرد که حتی کاهش شنوایی خفیف نیز می تواند روی ارتباط و آموزش افراد تاثیر بسیار زیادی گذاشته و در نهایت موجب اختلال در یادگیری کودکان شود. شنوایی دارای درجات مختلفی می باشد و کاهش شنوایی دارای درجات طبیعی، خفیف، متوسط، متوسط رو به شدید، شدید و عمیق می باشد. در رابطه با انواع مختلف افت شنوایی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
افت شنوایی حسی، که شامل عصبی حلزون گوش و یا عصب شنوایی می شود.
افت شنوایی هدایتی که شامل سیستم های بیرونی یا میانی گوش می شود.
افت شنوایی ترکیبی که ترکبی از حسی، عصبی و هدایتی می باشد‌.
 شناسایی عوامل افت شنوایی در بهترین کلینیک شنوایی سنجی
در کلینیک شنوایی سنجی عوامل افت شنوایی شناسایی می‌شوند. افت شنوایی دارای عوامل مختلفی می باشد که از رایج ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد:
انسداد در گوش خارجی (برای مثال موم، جسم خارجی)
آسیب دیدن پرده گوش یا استخوان میانی گوش
آسیب دیدن سر (شکستگی جمجمه)
عوامل مادرزادی ( به عنوان مثال توکسوپلاسموز، سرخجه، سیتومگالوویروس و سیفلیس را می توان نام برد.)
عفونت گوش
در معرض صدای بلند قرار گرفتن
شرایط ژنتیکی،  وراثت
برخی بیماری ها همچون آنفولانزا، مننژیت، لارژانتیت، آماس گوش درونی، اوریون و ...
داروهای اتوکسیک (سمی برای گوش)
و ...


خدمات سفارش سمعک در کلینیک شنوایی سنجی


امروز در بهترین کلینیک شنوایی سنجی خدمات پیشرفته و امکانات مختلفی در حوزه سفارش سمعک و درمان مشکلات شنوایی برای بیماران ارائه می شود.  در برخی از این کلینیک ها تنظیم و تعمیر انواع سمعک نیز صورت می گیرد. در بازار مدل های مختلفی از سمعک وجود دارند که لازم است انواع مختلف آن ها شناخته شود. باید در رابطه با خصوصیاتی که هر یک دارند و می توانند نیازهای افراد را پوشش دهند آشنا باشیم. در کلینیک شنوایی سنجی از طریق تست های مختلف شنوایی و طبق ویژگی های لاله گوش افراد بهترین و مناسب ترین نوع سمعک برای آنها پیشنهاد داده خواهد شد تا علاوه بر صرفه اقتصادی موجب برطرف شدن مشکل شنوایی نیز شود.


سمعک پشت گوشی


در بازار انواع مختلفی از سمعک ها وجود دارند که یکی از پرفروش ترین نوع سمعک که در کلینیک های شنوایی سنجی عرضه می شود، سمعک پشت گوشی می باشد. این سمعک در قسمت بالای گوش خارجی قرار خواهد گرفت و از طریق تیوب صدا را به کانال گوش هدایت کرده و با توجه به نزدیکی به پرده صماخ و سفارشی بودن امکان ساخت آن با توجه به رنگ پوست و موی افراد وجود دارد که این موضوع از جمله مزایای سمعک به شمار می آید. از دیگر مزایای آن می توان به مواردی زیر اشاره کرد:
راحتی تعویض باتری
قابلیت اتصال بدون سیم
افزایش محدوده پوشش دهنده اصوات
قابلیت تقویت کنندگی صدا
داشتن محافظ در برابر گرد و خاک
افزایش کارایی و طول عمر بیشتر
قابلیت تغییر ولوم و برنامه
داشتن اندازه و رنگ‌های مختلف

انواع سمعک ارائه شده در کلینیک شنوایی سنجی از نظر تکنولوژی:
سمعک های آنالوگ
سمعک های قابل برنامه ریزی
سمعک استارکی
سمعک های بلوتوث دار
سمعک های دیجیتالی
سمعک های هوشمند
سمعک یونیترون

انواع برندهای سمعک:
سمعک یونیترون
سمعک استارکی
سمعک زیمنس آلمان
سمعک اتیکن
سمعک فوناک


اقدامات مهم برای پیشگیری، تشخیص و توانبخشی در کلینیک شنوایی سنجی


از جمله اقداماتی که در حیطه پیشگیری در کلینیک شنوایی سنجی صورت می‌گیرد می‌توان به مواردی چون ساخت قالب ضد صوت برای افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا هستند، مشاوره دادن به افرادی که در محیط با صدای بلند کار می‌کنند و آشنا کردن آنها با خطرات کار در این محیط ها و ارائه راهکار برای پیشگیری از تحت تأثیر قرار گرفتن شنوایی افرادی که در این محیط ها هستند. انجام آزمون غربالگری شنوایی (OAE) در نوزادان، صورتی که  افت شنوایی و مداخلات زود هنگام تشخیص داده شود برای توانبخشی اقدام خواهد شد.


در رابطه با حیطه تشخیصی در محیط های کلینیک های شنوایی سنجی باید گفت که آزمون پایه شنوایی مثل پی تی آ برای تقویت آستانه شنوایی روی  مراجعه‌کنندگان صورت گرفته و آزمایش‌های گفتاری و امتیازات درک گفتار نیز برای تخمین آستانه شنوایی گفتاری و امتیازات درک گفتار روی این افراد صورت می گیرد. برای بررسی سلامت گوش‌میانی نیز امپدانس ادیومتری انجام می‌شود.


در کلینیک شنوایی سنجی در رابطه با توانبخشی افراد مراجعه کننده مشاوره به خانواده های افراد کم شنوا داده می شود و آنها را با عوارض آن آشنا می کنند. برای کودکان کم شنوا نیز طراحی یک برنامه جامع توانبخشی صورت می گیرد‌ همچنین تجویز مناسب ترین سمعک برای بیماران با بهترین تکنولوژی متناسب با میزان و نوع شنوایی فرد در این کلینیک ها انجام می شود. برای تنظیم دقیق سمعک از دستگاهی جدید و مدرن استفاده خواهد شد. تنظیمات دقیق و دوره روی سمعک و همچنین آموزش دادن به بیمارانی مه از سمعک استفاده می کند و همچنین طرز استفاده درست از سمعک برای افراد کم شنوا و والدین کودکان کم شنوا نیز در کلینیک شنوایی سنجی صورت می گیرد.