Skip to main content
| author

ژل و بوتاکس

20 مرداد, 1401

ژل و بوتاکس ، علاقه به زیبایی و زیبا بودن در تمام افراد وجود دارد. زیبا بودن افراد باعث می شود تا در تمام محافل مورد تحسین سایرین قرار بگیرند. وقتی از زیبایی فردی صحبت می شود، اعتماد به نفس او به شدت افزایش می یابد. این امر بر روی کیفیت زندگی او تاثیر می گذارد.


مهم ترین عامل در زیبایی افراد داشتن پوست سالم و بی نقص است. یکی از دغدغه های افراد داشتن پوستی زیبا و صاف می باشد. بسیاری از افراد به این مهم اعتقاد دارند و از این رو برای داشتن پوستی صاف و جذاب، راه های مختلفی را امتحان می کنند. امروزه تعداد زیادی از کلینیک های زیبایی در سراسر دنیا فعالیت می کنند. متخصصین پوست در این کلینیک ها، از روش ها و دستگاه های پیشرفته استفاده می کنند تا پوستی زیبا و سالم برای بیماران خود ایجاد کنند. یکی از خدمات متنوعی که در این کلینیک ها به بیماران ارائه می شود، تزریق ژل و بوتاکس می باشد.


با گذشت زمان و افزایش سن، پوست افراد حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و کم کم به حالت آویزان و شل درمی آید. این امر بر زیبایی چهره افراد تاثیرگذار می باشد و موجب ایجاد چین و چروک در پوست آنها می شود. افراد زیادی به زیبایی پوست خود اهمیت می دهند و برای ازبین بردن چین و چروک پوست خود از خدمات تخصصی در کلینیک های زیبایی استفاده می کنند.

البته امروزه برخی از پزشکان عمومی و آرایشگاه ها هم در این زمینه فعالیت می کنند. اگر شما هم زمانی که در مقابل آینه قرار می گیرید، چین و چروک در اطراف چشم، پیشانی، بین ابروها و اطراف لب ها مشاهده می کنید، می توانید از خدمات ژل و بوتاکس استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این خدمات باید توسط متخصصین پوست و در کلینیک های معتبر صورت بگیرند.
تزریق ژل و بوتاکس از محبوبیت بالایی در بین افراد برخوردار می باشد. بسیاری از افراد برای جوانسازی پوست و بهبود چهره خود از این روش استفاده می کنند.



ژل یا فیلر چیست؟


یک ماده ی ژلاتینی است که برای صاف کردن چین و چروک پوست به کار می رود. تزریق ژل از نظر هزینه مقرون به صرفه می باشد.



بوتاکس چیست ؟


یک روش موثر برای از بین بردن چین و چروک در پوست است که با تزریق آن، عضلات صورت غیرفعال می شوند و دیگر حرکت نمی کنند. این امر باعث می شود تا پوست افراد صاف تر و جوان تر به نظر برسد.

 تفاوت تزریق ژل و بوتاکس ، تزریق بوتاکس با هدف رفع چین و چروک های موجود در پوست صورت می گیرد. ترکیب مواد بوتاکس از سم باکتری مخصوصی به نام " کلستریدیوم بوتولینوم" تشکیل شده است که خاصیت کشندگی بالایی دارد.

این سم با تاثیر بر عضلات، باعث غیرفعال شدن آنها می شود. تزریق ژل با هدف محو کردن خطوط صورت انجام می شود. ترکیبآت موجود در ژل باعث افزایش حجم می شوند. به همین دلیل از آنها برای حجم دادن لب ها و گونه ها استفاده می شود. موادی که در ترکیب ژل وجود دارند، باعث تحریک ساخت کلاژن در سلول های پوست می شوند. کلاژن ماده ای است که موجب می شود تا پوست حالت ارتجاعی و کشسانی داشته باشد.

کاربرد های ژل یا فیلر :


در بسیاری موارد تزریق ژل به منظور رفع خطوط پیری در چهره، برطرف کردن چین و چروک در صورت، چاق کردن صورت، حجیم کردن لب ها و گونه ها، خوش فرم کردن چهره و پرکردن گودی های ناشی از اسکار و جای زخم صورت می گیرد.


ازکاربردهای دیگر تزریق ژل در پزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد.


- تزریق ژل به نرمه گوش :

 


این نوع تزریق با هدف جوان سازی پوست در ناحیه نرمه گوش صورت می گیرد. شاید برای شما عجیب باشد، ولی بسیاری از افراد برای حفظ حالت جوانی در نرمه گوش خود اقدام به تزریق ژل می کنند. در اثر گذشت زمان و افزایش سن، حجم قسمت های مختلف بدن تغییر می کند. این مسئله در مورد نرمه گوش هم صادق است. بسیاری از افراد از گوشواره های سنگین استفاده می کنند. این امر فشار زیادی به نرمه گوش آنها وارد می کند و در نتیجه نرمه گوش حالت کشیده و شل پیدا می کند. برای اینکه نرمه گوش حجیم شود و حالت شادابی خود را داشته باشد، به آن ژل تزریق می کنند. نوع و کیفیت ژل، تاثیر مستقیمی بر ماندگاری درمان دارد.


- تزریق ژل به شقیقه :


افزایش سن در برخی از افراد موجب می شود تا استخوان های قسمت شقیقه آنها نمایان شوند. این امر باعث می شود تا فرد ظاهری بیمارگونه داشته باشد. برای از بین بردن این حالت اقدام به تزریق ژل می کنند. البته این تزریق خطرات زیادی دارد. از خطرات آن می توان به ورم، کبودی، برجسته شدن رگ های خونی سطح پوست، آسیب به رشته های عصبی صورت، بسته شدن رگ های خونی ، عفونت و ... اشاره کرد.
نتیجه این تزریق برای مدت 2 سال باقی می ماند.


- تزریق ژل در چانه :


امروزه بسیاری از افراد برای تقویت چانه و بهبود شکل ظاهری خود اقدام به تزریق ژل در قسمت چانه می کنند. در این روش با توجه به خواسته های بیمار از ژل های مختلفی استفاده می شود. ضمن اینکه با استفاده از این تزریق، شکل چانه را تغییر می دهند و باعث می شوند تا صورت افراد گردتر شود.


- تزریق ژل برای از بین بردن چین و چروک های گردن :


با گذشت زمان چین های افقی در قسمت گردن افراد دیده می شوند. برخی از متخصصین برای از بین بردن این چین و چروک ها آموزش دیده اند. اگر تصمیم دارید تا چروک های موجود در گردن خود را از بین ببرید، پزشکی را انتخاب کنید که تخصص و مهارت کافی را در این زمینه داشته باشد.


- تزریق ژل برای پر کردن گودی های ناشی از اسکار :


بسیاری از افراد در طول زندگی خود دچار آکنه و اسکار شده اند. آثار به جا مانده بر روی پوست آنها به شکل فرورفتگی هایی نمایان است. این امر باعث کاهش زیبایی پوست آنها می شود. این افراد برای درمان مشکل پوستی خود می توانند از روش های مختلف استفاده کنند. یک روش موثر برای از بین بردن این گودی ها، تزریق ژل می باشد. در این روش ، مواد ژل در زیر پوست منطقه فرو رفته تزریق می شود و باعث از بین رفتن گودی می گردد.


- تزریق ژل برای جوان سازی دست :


اگر به دست افراد دقت کرده باشید، متوجه می شوید که در افراد کهنسال، رگ های دست برجسته هستند و بر روی پوست آنها لکه های قهوه ای و تیره ایجاد شده است. این امر باعث کاهش زیبایی پوست دست می شود. خدمات مختلف پوستی می تواند شادابی پوست دست را به این افراد بازگرداند. برخی از افراد از روش تزریق ژل برای جوان سازی پوست دست خود استفاده می کنند.


- تزریق ژل به منظور جوان سازی پا :


برخی از مردم برای اینکه درد کمتری در پاهای خود احساس کنند، از روش تزریق ژل استفاده می کنند. در این روش، ژل را به قسمت پنجه یا قسمت های دیگر پا تزریق می کنند. این عمل باعث می شود تا در موقع راه رفتن، فشار کمتری به پاهای فرد وارد شود. این تزریق هم با عوارض و خطراتی همراه است. برای انجام این روش از متخصصین کمک بگیرید.


 - تزریق ژل جهت برجسته سازی باسن :


امروزه بسیاری از افراد به دنبال برجسته کردن باسن خود هستند. یکی از روش های آن، تزریق ژل می باشد. در این روش، از فیلرهای حجم دهنده برای برجسته کردن باسن استفاده می شود. افرادی که این روش را انتخاب می کنند، علاقمند هستند تا سریعتر به نتیجه دلخواه خود برسند.


 - تزریق ژل برای از بین بردن چین و چروک های موجود در زانو :


تزریق ژل ، یک روش موثر در جوان سازی زانو می باشد. بسیاری از افراد برای داشتن زانوهایی زیبا و لیفت شده، اقدام به تزریق ژل می کنند. این امر موجب افزایش اعتماد به نفس در آنها می شود.


کاربردهای بوتاکس در پزشکی :


در بسیاری از موارد از بوتاکس برای زیبایی استفاده می شود. در این مورد تزریق بوتاکس کمک می کند تا چین و چروک های پوست رفع شوند. از تزریق بوتاکس برای برطرف کردن خط اخم، چین و چروک های گردن، چانه، اطراف چشم و دور لب استفاده می شود. همچنین بوتاکس کمک می کند تا حالت چهره و ابروهای فرد بهبود یابد. از دیگر کاربردهای بوتاکس می توان به بالا بردن نوک بینی اشاره کرد.


 کاربردهای دیگر بوتاکس در پزشکی :


- تزریق بوتاکس جهت از بین بردن تعریق زیاد در قسمت های مختلف بدن ( کف دست، پا، زیربغل)
- پزشکان با تزریق بوتاکس باعث می شوند تا انقباض عضلات گردن از بین برود و در نهایت حالت کجی گردن در افراد برطرف شود. 
- برای درمان پلک زدن عصبی از تزریق بوتاکس استفاده می شود.
- برای درمان میگرن
- جهت درمان انحراف چشم
- از تزریق بوتاکس برای درمان شقاق مقعد، فعالیت زیاد مثانه (بیش فعالی) و رفع بزرگی پروستات استفاده می کنند.
- از بین بردن دندان قروچه
- از بین بردن سفتی عضلات ناشی از بیماری های پارکینسون و فلج مغزی و سفتی ماهیچه ها پس از سکته
 

عوارض و اثرات جانبی تزریق ژل :


تزریق ژل هم مانند هر روش درمانی دیگری در پزشکی، ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. اثرات جانبی استفاده از ژل بیشتر از بوتاکس است. معمولا تزریق ژل عوارض خطرناکی ندارد و عوارض ناشی از آن موقتی می باشد. از عوارض موقتی بعد از تزریق ژل می توان به واکنش های حساسیتی پوست، کبود شدن، عفونت، خارش، بی حس شدن صورت، التهاب، اسکار، زخم و متورم شدن صورت اشاره کرد. برای جلوگیری از بروز این علائم بهتر است قبل از تزریق، تست حساسیت انجام دهید. همچنین می توانید با استفاده از پک های یخ التهاب و تورم را برطرف کنید.

عوارض و اثرات جانبی تزریق بوتاکس :

- ایجاد کبودی در محل تزریق
- التهاب و سوزش چشم
- سردرد
- افتادگی پلک ها ( این حالت ممکن است چند هفته ادامه داشته باشد.)

تزریق بوتاکس برای چه افرادی توصیه نمی شود :

- بانوان باردار و شیرده
- افرادی که دارای عضلات صورت ضعیفی هستند.
- کسانی که در حال حاضر دارای مشکلات پوستی هستند. ( افرادی که پوست آنها ضخیم است و یا در روی پوست خود زخم های عمیقی دارند.)
- افراد مبتلا به بیماری های عصبی - عضلانی

برندهای معروف و معتبر ژل :


- ژل ژوویدرم (Juvederm )
- ژل پروفایلو
- ژل رووفیل (Revofil )
- ژل آلیاکسین (Aliaxin )



برندهای معتبر در زمینه بوتاکس :

- برند دیسپورت
- برند زئومین
- کنیتوکس
- نورونوکس