Skip to main content
| author

چگونه اموال مرد را برای مهریه توقیف کنیم؟

10 آبان, 1401

هنگامی که خطبه عقد موقت یا دائم جاری می شود، مهریه از سوی زن قابل مطالبه خواهد بود. همچنین امکان مطالبه مهریه به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه وجود خواهد داشت.

اما لازم است به این موضوع توجه کرد که در مهریه عندالاستطاعه توانایی مالی مرد برای پرداخت مهریه باید ثابت شود. به هر حال قانون برای زوجه این امکان را در نظر گرفته که چه از سوی دادگاه و چه از طریق ثبت قادر به درخواست مطالبه مهریه خود و یا دادخواست تامین خواسته از سوی دفاتر الکترونیک قضایی برای حکم توقیف اموال همسر خود باشد. در این صورت زوجه می تواند حکم توقیف اموال همسر را به اندازه مهریه درخواستی خود بگیرد تا امکان جابجایی اموال توسط زوج وجود نداشته باشد.

توقیف اموال برای مهریه

یکی از نکات مهمی که برای مطالبه مهریه وجود دارد این است که زن می تواند با استعلام از سوی پلیس راهور یا بانک، سازمان های بورس و اداره ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به اموال منقول و غیرمنقول و قابل توقیف مرد اطلاعات لازم را به دست آورد. البته در این زمینه باید به مستثنیات دین توجه داشت. یعنی بر اساس ماده ۵۲۴ قانون آیین دادرسی مدنی برخی موارد وجود دارند که قابل توقیف نیستند. مسکن و وسیله نقلیه مورد نیاز از موارد غیر قابل توقیف به شمار می‌ آیند. ولی لیست اموال قابل توقیف برای مهریه شامل حقوق ماهیانه، خط تلفن همراه، آپارتمان، زمین، حساب پس انداز بانکی و ... است‌. 

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با بهترین وکیل خانواده در بابل در ارتباط باشید.

توقیف اموال برای مهریه

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه 

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه با در نظر گرفتن اینکه این اموال از چه نوعی هستند، متغیر خواهد بود. به عنوان مثال در صورتی که زوجه بخواهد ملک و آپارتمان زوج را توقیف کند، با مراجعه به اداره ثبت و دادن اطلاعاتی مثل پلاک ثبتی و مواردی دیگر می تواند نامه‌ای برای توقیف ملک دریافت کند. باید به این موضوع توجه کرد که اگر زوج مهریه زوجه خود را پرداخت نکند، این امکان وجود دارد که زوجه با معرفی اموال و دارایی زوج و تقاضای توقیف اموال او را داشته باشد. به عنوان مثال حساب بانکی، حقوق ماهیانه و اگر مالی وجود داشته باشد و زوجه این احتمال را بدهد که ممکن است زوج دارایی ‌ها و اموال را انتقال دهد یا به فروش برساند با درخواست از دادگاه برای تامین خواسته خود می تواند تا صدور حکم دادگاه این اموال را در حالت توقیف برای مهریه نگه دارد. یکی از نکات دیگری که وجود دارد این است که اگر زوج برای پرداخت مهریه درخواست اعسار مبنی بر عدم توانایی بدهد، این اعسار موقتی خواهد بود. چون مهریه از جمله دیون حال و ممتاز محسوب می ‌شود. به این معنا که حق زوجه خواهد بود و به همین علت زوجه بر دیگر طلبکاران حق تقدم دارد.

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه

گرفتن حکم توقیف اموال برای مهریه چگونه است؟

مهریه حق شرعی، عرفی و قانونی محسوب می‌ شود و مرد باید آن را پرداخت کند. هنگامی که زن مهریه خود را مطالبه می‌ کند و آن وجه نقد باشد، لازم است با مراجعه به دفتری که ثبت ازدواج در آن صورت گرفته برای صدور اجرایی تقاضا کند. این اجرائیه به مرد اطلاع خواهد داد که ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغیه این مهلت را دارد که نسبت به پرداخت مهریه مطالبه شده اقدام کند. زیرا در غیر این صورت زن برای دریافت مهریه خود می تواند حکم توقیف اموال مرد را دریافت کند. 

گرفتن حکم توقیف اموال برای مهریه چگونه است؟

توقیف حقوق برای مهریه

در صورتی که زن بخواهد حقوق ماهیانه مرد را توقیف کند، در واقع می‌ خواهد این حقوق را از سوی موسسات دولتی و خصوصی یا ارگان های دیگر تقاضا کند که بر اساس ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی، زوجه دارای این حق است که از حقوق محکوم علیه به میزان یک سوم یا یک چهارم در شرایط متفاوت و مختلف توقیف کند. این توقیف حقوق ربطی به معسر بودن یا نبودن زوج نخواهد داشت. 
با بررسی ماده ۹۸ قانون اجرای احکام مدنی سازمان‌ هایی که شامل توقیف حقوق و مستمری برای مهریه هستند، مواردی مانند حقوق و مزایای کارکنان، سازمان و موسسات دولتی یا وابسته به دولت است. از دیگر سازمان ها در این زمینه می‌ توان به شرکت های دولتی و شهرداری ها، شرکت ‌ها و بنگاه‌های خصوصی، بانک ها و موارد این چنینی اشاره کرد. در صورت تاهل ربع و در صورت داشتن فرزند ثلث این اموال توقیف خواهد شد. ولی در مورد دیگر دریافتی ها اعم از اضافه کاری و فعالیت‌ های مازاد بر تکلیف مثل حق التدریس، حق تالیف و اضافه کاری قابل توقیف نخواهد بود. 

توقیف حقوق برای مهریه

 

چند نکته در رابطه با توقیف اموال برای مهریه

مهریه هایی که به شکل سکه و طلا تعیین می شوند لازم است در توقیف اموال و نحوه پرداخت مهریه به این موضوع توجه داشت که با در نظر گرفتن قیمت روز مطالبه آنها محاسبه می شود. ملاک روز نیز مراجعه به اجرائیات ثبت خواهد بود. اگر اداره ثبت نتواند در مدت زمان دو ماهه از ثبت تقاضای توقیف اموال جهت دریافت مهریه نسبت به اموال قابل توقیف مرد شناسایی لازم را انجام دهد یا مرد هیچ مالی به نام خود نداشته باشد، زوجه با کمک نامه‌ ای که از سوی اجراییات ثبت دریافت کرده می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند. 
سهام شرکت و اموالی که زوج پس از عقد نکاح تا هنگامی که کلیه مهریه را پرداخت نکرده به دست می‌ آورد قابل توقیف هستند. باید به این موضوع توجه کرد که قانون پرداخت ملی تا میزان ۱۱۰ سکه را برای مرد ضروری می داند و مازاد آن با در نظر گرفتن توانایی مالی مرد دریافت می شود. میزان مهریه پرداخت آن از ابتدا به صورت نقدی خواهد بود و برای شروع قسط بندی نمی شود. اگر مرد قادر به پرداخت ۱۱۰ سکه به صورت یک جا نباشد، برای تقاضای اعسار خود می تواند اقدام کند. برای دریافت مهریه امکان توقیف ماشین و منزل مسکونی نیز وجود دارد. اما توقیف منزل مسکونی منوط بر تصرف و یا وجود سند مالکیت به اسم زوج است. 

چند نکته در رابطه با توقیف اموال برای مهریه
با در نظر گرفتن قانون جدید مهریه دادگاه و دفاتر خدمات قضایی الکترونیک تا پیش از صدور گواهی اجرای ثبت از پذیرش درخواست مطالبات مهریه و توقیف اموال منع خواهد شد. 
هزینه ای که برای مطالبه مهریه و توقیف اموال برای مهریه گرفته می شود از سوی اداره ثبت به میزان نیم عشر است. وکیل پایه یک دادگستری در سعادت آباد در گرفتن مهریه و تعیین هزینه های لازمه، کمک مناسبی برای شما است.