Skip to main content
| author

پوشش تفلون چیست؟

09 آبان, 1401

پوشش تفلون که با نام پوشش پلی تترا فلویوراتیلن نیز شناخته می‌ شود، یک نوع پلیمر با وزن مولکولی خیلی بالا است. این نوع پوشش به دلیل داشتن مقاومت در دمای بالا می‌ تواند خواص دی الکتریک زیاد داشته باشد.

همچنین این پوشش از ضریب اصطکاک پایین و عدم واکنش شیمیایی در برابر اسیدها و بازها و حلال ها برخوردار است. این پوشش  دارای واکنش های فیزیکی و شیمیایی بی اثر است و در برابر چسبندگی می‌ تواند مقاومت خوبی نشان دهد. بنابراین به عنوان پوشش نچسب و مقاوم نیز شناخته می شود. لازم به ذکر است که تفلون نام تجاری یکی از انواع PTFE به شمار می آید. اما در میان عموم مردم معمولا این پوشش با نام تفلون معروف است. 

کاربرد تفلون PTFE 

پوشش تفلون از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از کاربردهای مهم این پوشش بیشتر آشنا کنیم. در صنعت فولاد این پوشش برای انواع چرخ دنده ها، قطعات نورد آلومینیوم، پالت و یاطاقان ها به کار می رود. 

کاربرد تفلون PTFE 

تفلون PTFE در صنایع غذا و نوشيدنی

از کاربردهای مهم پوشش تفلون PTFE می توان به استفاده در صنایع غذا و نوشیدنی اشاره کرد. در صنعت غذا و نوشیدنی بخش های مختلف دستگاه و خطوط تولید کارخانجات مواد غذایی مثل نوار مقاله، حمل کننده های بطری و قوطی شیر، انواع پرکن ها و غلتک ها از آنها استفاده می شود. همچنین محصولات تفلون در صفحه های برش گوشت و مواد غذایی کاربرد دارند. 

تفلون PTFE در صنایع غذا و نوشيدنی

تفلون PTFE در تجهیزات آزمایشگاهی

یکی دیگر از کاربردهایی که پوشش تفلون دارد، استفاده در تجهیزات آزمایشگاهی است. به عنوان مثال می‌ توان در مگنت آزمایشگاهی یا مگنت تفلونی از این نوع پوشش استفاده کرد. این نوع مگنت را با تفلون یا به میزان کم با شیشه روکش دار می کنند. 

تفلون PTFE در تجهیزات آزمایشگاهی

تفلون PTFE در صنایع خودرو سازی

پلی یورتان ها قابلیت استفاده در تمامی قسمت های اتومبیل را دارند. استفاده از آنها موجب می شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کرده همچنین وزن اتومبیل کمتر شود. این محصولات موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی می شوند و ماده ای کارآمد برای عایق کاری دیوار، سقف لوله و پنجره به شمار می ‌آیند. در واقع عایق پلی اورتان به میزان ۳۰ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد. از عایق های حرارتی پلی اورتان می توان در موارد بسیار استفاده کرد و از این طریق جلوی اتلاف مصرف انرژی را گرفت. لوله های تفلون به دلیل این که کمترین میزان نفوذ پذیری گاز را دارند، در موتور اتومبیل به کار برده می شوند. از ترکیبات اکستروژن و قالبی پلی آمید می توان به جای قطعات فلزی استفاده کرد. پلی آمیدها دارای مقاومت بالا در برابر سایش و همچنین وزن سبک و ارزان تری در مقایسه با آلومینیوم هستند. در اجزای موتور ماشین از پلی آمیدها استفاده می شود. 

تفلون PTFE در صنایع خودرو سازی

تفلون PTFE در صنایع نفت و گاز

از دیگر انواع کاربرد هایی که پوشش تفلون دارد، می توان به استفاده در صنایع نفت و گاز اشاره کرد. در این صنایع به علت تحمل حرارتی خوب و مقاومت شیمیایی بسیار زیادی که این پوشش دارد، گزینه مناسبی محسوب می شود. پوشش تفلون مقاومت مکانیکی بالا دارد و برای آب بند شیرها گاید رینگ ها و رایدر رینگ به کار می رود. در این صنایع محصولات پلیمری برای جدا کننده های لوله های حفاری در آب و ساحل، آب بند لوله ها و شیرها، بلوک پرکن نفت و بوشن های ضد سایش زیر آب و خشکی و انواع پکینگ ها کاربرد دارند. 
محصولات تفلونPTFE  و ترکیباتی که در آن وجود دارد، در قسمت هایی که از سیال عبور می کند دارای کاربرد هستند. این کاربرد به علت مقاومت شیمیایی، حرارتی و مقاومت در برابر تمامی اسید ها است. 

 

تفلون PTFE در صنایع نفت و گاز

تفلون PTFE در صنایع هوافضا

برای قسمت های خارجی هواپیما پیک یک گزینه مناسب است که در تماس با ذرات اتمسفر در دمای پایین قرار می گیرد. همچنین این پوشش به علت وزن پایین و خاصیت بی اثر و قیمت نسبتاً ارزانی که دارد در صنایع هوا و فضا مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های تفلون به علت غیر اشتعال بودن و پایین بودن ضریب اصطکاک کاربرد زیادی در این صنعت دارند. این لوله ها می توانند درجه حرارت بالا و فشار را به میزان زیادی تحمل کنند. 

تفلون PTFE در صنایع هوافضا

تفلون PTFE در صنایع الکترونيک

به دلیل اینکه پوشش تفلون در برابر جریانات الکتریکی عایق خوبی است می ‌توان از آن در صنایع الکترونیکی استفاده کرد. همچنین این پوشش محافظ بسیار خوب برای جلوگیری از قطع شدن سیم ها است. این پوشش عایق الکتریکی است که مقاومت سایشی و سختی پلی آمید دارد.