Skip to main content
| author

مراقبت های بعد از جراحی فک

05 آبان, 1401

احساس درد و ناراحتی بعد از جراحی فک پایین امری بسیار طبیعی است. بنابراین لازم است با انجام مراقبت های قبل و بعد از جراحی فک آشنا شویم تا میزان این عوارض جانبی کاهش پیدا کند.

بلافاصله بعد از جراحی فک پایین ممکن است عوارض جانبی آن در روزهای ابتدایی خود را نشان دهند. همچنین اثرات و عوارض داروی بیهوشی در فرد ظاهر می شود. به طوری که فرد تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی قادر به انجام فعالیت های مختلف روزانه مثل رانندگی نخواهد بود. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با مراقبت های قبل و بعد از جراحی فک پایین بیشتر آشنا کنیم. 

معرفی مراقبت های قبل و بعد جراحی فک پایین

با در نظر گرفتن هدف جراحی فک برخی از مراقبت های قبل و بعد از جراحی متناسب با قسمت فک پایینی در نظر گرفته می شوند. جراحی فک معمولا برای ارتودنسی یا زیبایی انجام می شود. مراقبت های پیش از جراحی به منظور پیشگیری از هر گونه بروز ناراحتی و عارضه در این زمینه ضروری است. همچنین پس از جراحی باید مراقبت‌های لازم انجام داد تا باعث تسکین درد، پیشگیری از تورم و خونریزی شود. قبل از هر چیز بهتر است که بیمار با عوارض مربوط به جراحی فک آشنا شود. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • درد
  • تورم
  • تهوع
  • گرفتگی بینی
  • خونریزی
  • کبودی

معرفی مراقبت های قبل و بعد جراحی فک پایین

پیش از جراحی فک پایین نیز بهتر است چند ساعت قبل از انجام جراحی بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. برای این کار می توان از مسواک یا دهانشویه استفاده کرد. قبل از انجام جراحی فک پایین نباید داروهایی که با داروی بیهوشی تداخل دارند، مصرف شوند. به علاوه باید چند ساعت پیش از شروع جراحی فرد در بیمارستان حضور داشته باشد. 

مراقبت های بعد از جراحی فک پایین

مراقبت های قبل و بعد از جراحی به منظور کم کردن تورم، التهاب و کاهش درد و جلوگیری از عفونت است. به عنوان مثال برای از بین بردن این عوارض هر یک ساعت یک بار می توان روی صورت خود یخ گذاشت. بانداژ اطراف صورت را نباید باز کرد. 
باید از استعمال دخانیات و سیگار خودداری کرد.
اگر فرد دچار تهوع و استفراغ شود، برای این که مایع از دهان به بیرون بریزد باید سر خود را بچرخاند. به طوری که فک بیش از توان باز نشود.
اگر استفراغ مکرر ادامه داشت باید با پزشک جراح مشورت کرد. 

رژیم غذایی قبل و بعد جراحی فک پایین

یکی از مراقبت هایی که قبل و بعد از جراحی فک باید انجام داد، نوشیدن مایعات است. برای اینکه بدن نباید کم آب باشد. بنابراین در صورت تجویز سرم سرد باید از آن استفاده شود. در غیر این صورت باید در روزهای ابتدایی جراحی فک، مایعات به میزان زیاد مصرف شود. لازم به ذکر است باید از مصرف مایعات شیرین پرهیز کرد. مایعات زیر بهترین گزینه ها برای مصرف قبل و بعد از جراحی فک هستند:

  • آب
  • آب میوه رقیق
  • شیر
  • آب گوشت

رژیم غذایی قبل و بعد جراحی فک پایین

مصرف داروهای تجویز شده بعد از جراحی فک پایین

بعد از انجام جراحی فک پزشک برای بیمار داروهایی تجویز می کند تا جلوی بروز التهاب، درد و عفونت گرفته شود یا این عوارض کاهش پیدا کنند. لازم است که آنتی بیوتیک های تجویز شده به صورت منظم مصرف شوند تا از بروز عفونت احتمالی پیشگیری شود. برای سرکوب عفونت می توان از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کرد. برای کم کردن درد بعد از جراحی فک، پزشک مسکن هایی تجویز می کند. همچنین بایستی تنها مسکن هایی استفاده شود که پزشک آنها را تجویز کرده است.
مصرف داروهای استروئیدی برای جلوگیری از التهاب، تورم و عارضه های جانبی جراحی ضروری است. برای مرطوب نگه داشتن و باز کردن مجاری بینی باید از اسپری نمک سالین استفاده کرد. زیرا پس از جراحی بینی دچار گرفتگی می شود. یکی از عوارض جانبی جراحی فک پایین تهوع است که ممکن است در اثر مصرف داروی بیهوشی باشد. برای کاهش این عارضه پزشک داروهای ضد تهوع تجویز می کند.

مراقبت های پس از جراحی فک پایین

مراقبت های پس از جراحی فک که برای ارتودنسی و زیبایی انجام می‌ شود، نسبت به مراقبت های قبل از آن اهمیت بیشتری دارد. در روزهای ابتدایی باید رسیدگی به دقت انجام شود. خونریزی در زخم های جراحی امری طبیعی است که می توان از طریق اسپری بینی شدت آن را کاهش داد. ولی در صورت طولانی بودن مدت زمان خونریزی باید با پزشک یا جراح مشورت کرد.

مراقبت های پس از جراحی فک پایین

مراقبت های بعد از جراحی فک پایین در هفته اول

در هفته نخست میزان تورم بسیار شدید است. بنابراین هنگام دراز کشیدن باید سر خود را بالاتر از قلب قرار داد و به هیچ عنوان نباید طاق باز خوابید. در ۲ تا ۳ روز ابتدایی پس از جراحی فک پایین برای کاهش تورم می توان از کیسه یخ استفاده کرد. برای داشتن حس خوب می توان از دستگاه بخور یا نشستن کنار دوش آب گرم استفاده کرد. تورم باعث کبودی خواهد شد و تا قفسه سینه نیز ممکن است ادامه داشته باشد. این موضوع امری طبیعی بوده ولی اگر کبودی و تورم دردناک باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. در هفته نخست پس از جراحی فک نباید بیمار فعالیت سنگین داشته باشد. همچنین در هفته ابتدایی پس از جراحی بیمار نباید طولانی مدت در معرض تابش آفتاب قرار گیرد. 
در هفته اول باید روزانه ۲ تا ۳ بار دهان خود را با کمک دهانشویه شست. ولی استفاده از دهانشویه الکلی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. می توان با کمک مسواک بچگانه و نرم دندان ها را تمیز کرد. برای اینکه به فک آسیبی نرسد این کار باید با ملایمت انجام شود. از مهمترین مراقبت های قبل و بعد از جراحی فک می توان به رعایت بهداشت اشاره کرد. 

مراقبت های بعد از جراحی فک پایین در هفته دوم

مراقبت های بعد از جراحی فک در هفته دوم تاثیر زیادی بر روی عوارض جراحی خواهد گذاشت. رعایت مراقبت‌ ها بعد از هفته دوم کمرنگ تر خواهد شد. بهتر است تا پایان هفته دوم جراحی، بیمار بینی خود را پاکسازی نکند. چون باعث ایجاد فشار زیاد خواهد شد. همچنین در این دو هفته نباید دهان خود را به میزان زیادی باز کرد. بعد از به پایان رسیدن دو هفته اول جراحی فک می توان ورزش های مربوط به فک را شروع کرد. پزشک این ورزش را به بیمار آموزش خواهد داد. در هفته دوم میزان تورم، کبودی و بی حسی کاهش پیدا می ‌کند. 

مراقبت های بعد از جراحی فک پایین در هفته دوم

سخن پایانی

بعد از عمل جراحی فک پایین طبیعی است فرد دچار عوارضی مثل التهاب، کبودی، گرفتگی بینی، گلو و خونریزی شود. ولی اگر بروز این علائم به طور غیرطبیعی شدت پیدا کند و طولانی شود لازم است که به پزشک جراح خود اطلاع داد. به منظور جلوگیری از عوارض، قبل از عمل جراحی فک باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. با انجام مراقبت های قبل و بعد از عمل جراحی فک پایین می توان به میزان زیادی شدت این عوارض را کاهش داد. متخصص ایمپلنت در مشهد می تواند در زمینه بایدها و نبایدهای جراحی فک اطلاعات کامل و جامعی در اختیار شما قرار دهد.