Skip to main content
| author

شروع بارداری

13 آبان, 1401

اگر می‌خواهید بدانید چگونه می توان شروع بارداری را تشخیص داد با ما همراه باشید تا شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

در این مقاله ما می‌خواهیم علائم اولیه بارداری را معرفی کنیم. همچنین زمان شروع علائم بارداری را بررسی خواهیم کرد.

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می شود

معمولاً آغاز تجربه علائم بارداری در خانم ها با هم فرق می کند. برخی از خانم ها ممکن است بعد از گذشت یک تا دو هفته از بارداری نخستین علائم بارداری را مشاهده کنند. با وجودی که مشاهده نشانه های بارداری برای افراد دیگر ممکن است ماه ها طول بکشد. این موضوع بستگی به توانایی خانم ها برای تشخیص تغییراتی است که در بدن آنها صورت می گیرد. با کمک آزمایش خون می توان بارداری را بعد از یک هفته پس از لقاح تشخیص داد.  همچنین بهترین متخصص مامایی در ازگل می‌تواند در تشخیص بهتر و سریع‌تر این موضوع شما را کمک کند.

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می شود
هنگامی که تخمک از تخمدان آزاد می شود لقاح صورت می گیرد. بعد از اینکه رابطه جنسی انجام شد، اسپرم در صورت رسیدن به تخمک باعث بارور شدن تخمک خواهد شد. باروری تخمک تقریباً ۱۴ روز بعد از آغاز فرآیند قاعدگی صورت می گیرد. بر اساس بررسی هایی که متخصصین انجام داده‌اند لانه گزینی تخمک تقریباً ۶ تا ۷ روز بعد از لقاح آغاز می شود. در این هنگام تخمک بارور شده به لایه داخلی رحم خواهد چسبید. از طریق چسبیدن تخمک به دیواره رحم این امکان وجود دارد که عروق خونی دیواره رحم دچار شکستگی شوند و زن خونریزی های خیلی خفیف یا گرفتگی در رحم را احساس کند. اما به طور کلی از هفته اول بعد از آخرین زمان قاعدگی علائم بارداری خود را نشان خواهند داد. شروع درد لگنی، لکه بینی چند روزه و گرفتگی های خفیف از علائم اولیه بارداری محسوب می شوند. باید دقت داشته باشید که این علامت ها مرتبط با هفته اول بعد از لقاح است. همچنین خانم ها می توانند برای اطمینان از بارداری خود آزمایش hcg بدهند. 

هفته اول بارداری دقیقاً چه زمانی است؟

در هفته اول بارداری این احتمال وجود دارد که فرد هیچ گونه تغییری را در خود احساس نکند‌. زیرا خانم ها در این هفته در حال سپری کردن روزهای پریودی هستند و این تصور که باردار باشند را نخواهند داشت. به طوری که الگوی پریودی نیز تغییر نمی کند و مثل ماه های پیش صورت می گیرد. تنها فرقی که دارد این است که خانم ها تا پایان پریود تا ۹ ماه دیگر را پشت سر می خواهند گذاشت. با وجود احساس نکردن هیچ تغییری ولی در رحم خانم ها تغییرات بزرگی در حال انجام شدن است. به مجموع این تغییرات شروع بارداری گفته می شود. از پایان این هفته خانم ها باید خود را کم کم برای تجربه تغییرات بزرگ آماده کنند. 

هفته اول بارداری دقیقاً چه زمانی است؟

هفته اول بارداری

در واقع هفته اول بارداری را نمی ‌توان خیلی دقیق مشخص کرد. ولی معمولاً متخصصین پزشکی زنان نخستین روز آخرین قاعدگی زن را به عنوان هفته اول بارداری در نظر می گیرند. همچنین بهتر است بدانید در این مرحله زن قطعاً باردار نبوده بلکه شمارش هفته اول از آخرین دوره پریود به این منظور انجام می‌ شود که برای بارداری بتوان یک تاریخ تخمینی به دست آورد. در ادامه این مقاله علائم اولیه بارداری را بررسی می کنیم. یعنی هنگامی که واقعاً لقاح صورت می گیرد و هفت روز از لقاح سپری شده است، این هفته بعد از هفته اول آخرین پریودی به عنوان اولین هفته بارداری مادر در نظر گرفته می شود. ولی برای عنوان کردن اولین و شایع ترین علامت بارداری می توان به عقب افتادن قاعدگی اشاره کرد.

هفته اول بارداری

علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

در هفته های اول متداول ترین علائم بارداری موارد زیر است: 

  • حالت تهوع با یا بدون استفراغ
  • سردرد ناگهانی
  • گر گرفتگی یا افزایش دمای نرمال بدن
  • تکرر ادرار
  • نفخ در شکم یا افزایش گاز معده
  • تغییرات سینه شامل حساسیت، تورم و یا سوزن سوزن شدن یا مشاهده سیاهرگ‌های آبی قابل توجه
  • هوش غذایی یا بیزاری از مواد غذایی بخصوص
  • تغییر خلقیات و کم شدن آستانه صبر
  • افزایش حس بویایی
  • احساس طعم فلز در دهان
  • احساس گرفتگی خفیف در لگن
  • احساس خستگی و کسالت بدون فعالیت بدنی قابل توجه
  • گرفتگی لگن بدون خونریزی و لکه بینی

بهترین زمان برای انجام تست بارداری چه زمانی است؟

بهتر است خانم ها با برنامه ‌ریزی درست دقیقاً بعد از مشاهده عقب افتادن قاعدگی نسبت به آزمایش بارداری اقدام کنند. تست بارداری معمولاً ۱۰ روز بعد از رابطه جنسی مثبت خواهد شد. ولی در ده روز اول اگر در تست، بارداری مشخص نشود، نباید از این بابت احساس نگرانی کرد. زیرا معمولاً حدود سه هفته طول خواهد کشید تا در ادرار این هورمون به میزان کافی مشاهده شده و آزمایش بارداری مثبت شود. امروزه خانم ها می توانند با کمک تست های بارداری مقرون به صرفه و قابل اعتماد و بدون نسخه از بارداری خود مطمئن شوند. با مشاهده علائم بارداری می توان از تست های خانگی نیز استفاده کرد. این تست ها پس از چند دقیقه بارداری زن را مشخص می کنند. تست های خانگی در ۹۹ درصد مواقع دارای دقت کافی برای تشخیص هستند. برای اینکه تست بارداری نتیجه درستی داشته باشد بهتر است که این تست را یک هفته پس از عقب افتادن پریودی انجام داد. در برخی مواقع خانم ها قبل از یک هفته اول تست را انجام می ‌دهند و پاسخ آن منفی خواهد بود با وجودی باردار هستند. 

بهترین زمان برای انجام تست بارداری چه زمانی است؟
یکی دیگر از روش هایی که برای اطمینان از بارداری می توان به کار برد، آزمایش خون است که سطح هورمون hcg را در خون تعیین می کند. این آزمایش در مقایسه با آزمایش ادرار دارای قدرت تشخیص زودتری است.ذپاسخ آزمایش خون بارداری معمولاً ۴۸ ساعت بعد از تست به دست خانم ها می رسد.

پریودی در دوران بارداری

در بیشتر موارد پریودی در دوران بارداری رخ نمی دهد. همچنین در دوران بارداری پریودی با علائم دیگری مثل حالت تهوع همراه خواهد بود. ولی در هنگام پریودی ممکن است فرد حالت تهوع نداشته باشد. در اوایل بارداری تهوع معمولاً بعد از هفته دوازدهم بارداری بهبود پیدا خواهد کرد.

پریودی در دوران بارداری

چگونه می‌ توان تفاوت دل ‌درد قاعدگی و بارداری را تشخیص داد

حالت بارداری و قاعدگی در خانم ها معمولاً خود را با دل درد نشان می‌دهد. به همین دلیل تشخیص این دو مورد از یکدیگر برای بسیاری از خانم ها سخت خواهد بود. دردی که به دلیل لانه گزینی و در نهایت بارداری باشد معمولاً در مقایسه با پریودی خفیف تر است. این درد تا چند روز ادامه پیدا می ‌کند. در حقیقت در هر قسمت که تخمک بارور شده وجود داشته باشد، آن قسمت درد بیشتری خواهد داشت. یکی دیگر از نکاتی که در این رابطه باید به آن توجه کرد این است که دردی که به علت بارداری به وجود می‌ آید با لکه بینی همراه است. این لکه ها معمولا رنگی صورتی یا قهوه ای دارند. همچنین دل درد هایی که در اثر قاعدگی به وجود می آید در قسمت پایین شکم و پشت کمر ادامه دارد و در این قسمت ها خانم ها احساس فشردگی دارند. 

تشنگی از ریزترین علائم بارداری

با بروز پیدا کردن برخی از علائم اولیه بارداری نیز افزایش پیدا می‌ کند. باید به این موضوع توجه داشت که اغلب علائم بارداری در سه ماهه اول با گذشت زمان کاهش پیدا می کند. ولی علائمی مثل تشنگی در دوران بارداری باقی خواهد ماند. به طوری که با گذشت زمان و هر هفته ممکن است شدت آن نیز بیشتر شود. 

تشنگی از ریزترین علائم بارداری

علائم بارداری از روی ناف

در برخی مواقع در بارداری بعضی از افراد توده نرمی را در اطراف ناف خود احساس خواهند کرد. هنگامی که فرد دراز می کشد این نشانه بیشتر احساس می شود. همچنین ممکن است فرد در زیر پوست خود برآمدگی هایی احساس کند یا درد خفیفی در اطراف ناف احساس می‌ شود. معمولاً هنگامی که خانم ها در حال فعالیت هستند یا سرفه می کنند یا هنگامی که به شدت در حال خندیدن باشند، این درد را بیشتر احساس می کنند.

سخن پایانی

در صورتی که از زمان قاعدگی خانم ها گذشته باشد و بیشتر علائم ذکر شده در بالا را احساس کنند، لازم است که برای آزمایش خانگی جهت مشخص شدن بارداری اقدام کنند. استفاده از بی بی چک از جمله اقدامات ساده در این زمینه است. اگر بی بی چک تایید شد باید آزمایش دقیق تر و مطمئن تری مثل آزمایش خون نیز انجام داد تا مراقبت های لازم برای بارداری تحت نظر پزشک هرچه سریع تر انجام شود.