Skip to main content
| author

سیاه دانه و عسل خواص و طریقه مصرف

20 مرداد, 1401

سیاه دانه و عسل خواص و طریقه مصرف، سیاه دانه و عسل خواص مفید و فوق‌العاده‌ای دارند

که از آن ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. مصرف کردن آن باعث می‌شود که ویروس‌ها و انواع عفونت‌های باکتریایی بدن از بین برود. سیاه دانه نام‌های دیگری هم مانند: سیاه تخمه، سیاه سنوخ، سیاه سرنیچ، کمون اسود، حب السودا، شونیز و... دارد.
مصرف مقدار معینی از ترکیب سیاه‌دانه و عسل کمک می‌کند که شما بیماری کمتری داشته باشید. در واقع مصرف این معجون طبیعی سیاه دانه وعسل در طب سنتی بسیار توصیه شده است چرا که سلامت بدن را تضمین می‌کند. پیشنهاد می‌شود که این معجون را در فصول سرد سال تهیه و مصرف کنید چون سیاه دانه و عسل مزاج گرم و خشکی دارند.


سیاه دانه به دو دسته وحشی و دشتی تقسیم می‌شود که اغلب در مناطق جنوب و جنوب غربی آسیا یافت می‌شود و همچنین در ایران نیز در مناطق شمالی کشت می‌شود؛ فیبری که در سیاه دانه وجود دارد برای تمام قسمت‌های بدن مفید است.


درمان انواع بیماری‌ها با سیاه‌ دانه و عسل

به سیاه دانه همراه عسل در طب سنتی بسیار تاکید شده، البته باید بدانید که هر یک از این دو به‌تنهایی نیز خواص مهمی دارند ولی اگر باهم ترکیب شوند بسیار قدرتمند و مؤثر می‌شوند.

تقویت ایمنی بدن

از خواص‌های سیاه دانه با عسل این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز سرماخوردگی پیشگیری می‌کند و باعث می‌شود قدرت مقابله شما در برابر بیماری‌ها افزایش یابد.

برطرف ‌کردن جوش بدن

شما می‌توانید برای درمان جوش‌های بلغمی و زیرپوستی که بدون التهاب است؛ از سیاه دانه با عسل استفاده کنید. ولی اگر جوش‌های شما ملتهب و قرمز هستند، از این ترکیب استفاده نکنید؛ چراکه حتی باعث تشدید جوش‌ها می‌شود.

درمان کیست تخمدان

از دیگر خواص سیاه دانه و عسل درمان کیست تخمدان می‌باشد. شما می‌توانید سه واحد عسل و یک واحد سیاه دانه کوبیده شده را بعد از شام و قبل از خواب یک قاشق مرباخوری را میل کنید.

درمان درد قاعدگی

برای دوران قاعدگی و تسکین درد آن سیاه دانه را با یک انار و آب جوشانده و با عسل شیرین کرده و روزانه 3 بار میل کنید.

تقویت گردش خون

برخی افراد که مشکل ضعف جریان گردش خون دارند می‌توانند برای درمان آن یک هفته یک قاشق چای‌خوری از روغن سیاه دانه و یک قاشق‌چای‌خوری عسل همراه با دو حبه سیر له شده هر روز صبح میل کنند.

درمان میگرن

نصف قاشق غذاخوری سیاه دانه‌ای که آسیاب شده است و نصف قاشق انیسون که دانه‌هایی شبیه به رازیانه دارد با سه عدد میخک له شده را باهم مخلوط کرده و می‌توانید همراه یک لیوان شیر بجوشانید و سپس با عسل ترکیب کرده و میل کنید.

درمان سنگ کلیه

شما می‌توانید یک فنجان سیاه دانه آسیاب شده را با دو قاشق عسل ترکیب کرده و سه حبه سیر له شده را به آن اضافه کنید و بعد از هم زدن این معجون را به سه قسمت تقسیم کرده و بعد از صبحانه میل کنید. همچنین می‌توانید قبل از صرف این معجون، نیم ساعت قبل شربت آبلیموی تازه‌ای که با پوست لیمو آب‌گیری شده باشد را مصرف کنید.

درمان آسم

سیاه دانه و عسل در کاهش علائم بیماری آسم تأثیر به سزایی دارند. به‌خاطر اینکه سیاه دانه در بدن آنتی‌هیستامین تولید می‌کند و این آسم را در بدن کاهش می‌دهد.


درمان ضعف قلب


برخی از افرادی که به تپش قلب، ضعف قلب و یا پمپاژ خون مبتلا هستند؛ می‌توانند با ترکیب روغن سیاه دانه با عسل خالص به درمان خود اقدام کنند. به این صورت که یک قاشق مرباخوری از معجون را هر روز صبح ناشتا میل کنید اگر در کنار آن برخی تمرینات سبک ورزشی انجام دهید منجر به تنظیم ضربان قلب، درمان ضعف قلب، اضطراب و تپش‌های قلبی می‌شود.


درمان کم‌سویی چشم


برای افزایش بینایی و درمان کم‌سویی چشم حدود 5 گرم سیاه دانه آسیاب کنید و نصف آن را گرم کرده و صبح با عسل میل کنید و نصف دیگر را عصر همراه با عسل میل نمایید.


درمان افسردگی


ترکیب سیاه دانه و عسل برای شما انرژی و نشاط به ارمغان می‌آورد و همچنین افسردگی را از شما دور می‌کند. شما می‌توانید به نوشیدنی خود چند قطره روغن سیاه‌دانه و مقدار کمی عسل اضافه کنید و سپس میل کنید.


درمان پروستات


برای درمان پروستات که منجر به درد در زیر مثانه می‌شود، باید یک قاشق سیاه دانه‌ای که آسیاب شده است را بعد از صرف شام و یک قاشق عسل را هر صبح به‌صورت ناشتا میل کنید.


درمان چاقی


گرم و خشک بودن سیاه‌دانه برای لاغری مؤثر است؛ چرا که ترکیباتی مثل مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها را دارد. سیاه دانه خاصیت چربی‌سوزی نیز دارد و به همین سبب مصرف کردن آن برای درمان چاقی و کاهش وزن تأثیرگذار است.


طریقه مصرف سیاه دانه با عسل


شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را در یک قوری همراه با یک لیوان آب ریخته و 20 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد؛ سپس می‌توانید برای شیرین شدنش از عسل استفاده کرده و نوش جان کنید.
یک روش دیگر هم برای مصرف وجود دارد و آن این است که می‌توانید روزانه ناشتا، یک قاشق چای‌خوری سیاه‌دانه با عسل مصرف کنید. با گذر زمان نیز می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید.