Skip to main content
| author

سیاتیک و راه های درمان آن

07 دی, 1401

سیاتیک و راه های درمان آن ، برای درمان سیاتیک می توان از داروهای مختلفی مثل تسکین کننده درد، شل کننده عضلانی، داروهای ضد افسردگی و ضد التهابات استفاده کرد. با کمک داروی ضد افسردگی نیز می توان کاهش درک درد در مغز را تنظیم کرد.

از دیگر داروهای مفید برای درمان سیاتیک می توان نورونتین و گاباپنتین یا دولوکستین را نام برد. بیماری سیاتیک به عنوان یک وضعیت دردناک شناخته می‌ شود که در آن عصب سیاتیک دچار کشیدگی و آسیب می شود. سیاتیک معمولا از ستون فقرات آغاز شده و از پشت پا عبور می کند. برای درمان سیاتیک می توان از طریق روش‌های مختلفی اقدام کرد. با درنظرگرفتن دردی که بیمار دارد، همچنین با توجه به میزان حاد بودن یا نبودن و علت آن این درمان ها متفاوت خواهد بود. در این مقاله شما را با گزینه های درمانی و بهترین روش های درمان سیاتیک آشنا می کنیم. 

شما می‌توانید از فیزیوتراپی در منزل شریعتی و فیزیوتراپی در منزل پاسداران برای کمک به درمان سیاتیک استفاده کنید.

سیاتیک و راه های درمان آن


چه چیزی باعث ایجاد سیاتیک می شود؟


هنگامی که عصب سیاتیک به علت پارگی دیسک تحت فشار قرار گیرد، علاوه بر پارگی دیسک باعث رشد بیش از اندازه استخوان ها می شود. این موضوع موجب تنگی کانال نخاعی شده و در برخی موارد نادر ممکن است تومورها باعث فشرده شدن عصب سیاتیک شوند. در بسیاری از موارد امکان خوب شدن سیاتیک به صورت خود به خود وجود دارد. در اغلب موارد نیاز به جراحی برای درمان سیاتیک نیست. به طوری که تقریباً نیمی از افراد پس از گذشت ۶ هفته بهبود پیدا می کنند. افرادی که اضافه وزن دارند و یا ورزش کافی نداشته باشند، درد سیاتیک در آنها بسیار متداول خواهد بود. اضافه وزن فشار زیادی بر روی کمر و لگن ها وارد می کند. نداشتن فعالیت های ورزشی و بدنی موجب طولانی مدت شدن درد سیاتیک می شود.


درمان درد سیاتیک با استراحت


یکی از مراحل مهم برای بهبودی درد سیاتیک استراحت است. در صورتی که بدن به اندازه کافی استراحت داشته باشد، به کاهش درد سیاتیک کمک زیادی می کند. افرادی که از درد سیاتیک رنج می برند در صورت لزوم بهتر است در خانه یا محل کار خود ساعتی برای خوابیدن داشته باشند و اجازه دهند که کمر آنها استراحت کند. 


یخ درمانی برای درمان درد سیاتیک


برای کاهش اسپاسم دردناک عضلانی که معمولاً همراه با سیاتیک است، می توان از یخ و گرما استفاده کرد. گرمای متناوب و یخ درمانی تاثیر زیادی در تسکین فوری درد عصب سیاتیک دارد. یخ موجب کاهش التهاب می‌ شود. اما گرما جریان خون را به منطقه دردناک بیشتر می‌ کند و این موضوع باعث بهبودی خواهد شد. یخ درمانی یکی از روش هایی است که برای درمان سیاتیک می توان به کار برد. با مالیدن یخ به منطقه آسیب دیده به کاهش تورم و تنش در محل مورد از نظر می توان کمک کرد. کیسه های یخ را می توان برای مدت زمان ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر روی محل مورد نظر نگه داشت تا نتیجه مطلوب حاصل شود. برای کاهش درد و درمان سیاتیک بهتر است که این روش ۳ تا ۴ بار در روز انجام شود. کیسه های یخ را می توان با کمپرس گرم استفاده کرد. این روش باعث می شود تا رگ های خونی منقبض شده و درد تسکین پیدا کند. 


درمان درد سیاتیک با دارو


مصرف دارو یکی دیگر از روش هایی است که به کاهش تورم درد سیاتیک کمک می کند. علاوه بر کاهش التهاب، مصرف دارو موجب کاهش درد نیز می شود. امکان خریداری داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه پزشک نیز وجود دارد. این داروها برای درد ناشی از سیاتیک جزئی موثر هستند. شل کننده های عضلانی برای کاهش اسپاسم و درد عضلات تاثیر زیادی دارند.


درمان درد سیاتیک با پیاده روی


یکی از روش هایی که برای کاهش درد سیاتیک می توان به کار برد پیاده روی است. چون پیاده روی منظم موجب می شود تا فیدهای ضد درد آزاد شود و تاثیر زیادی در کاهش التهاب دارد. از سوی دیگر وضعیت نامناسب پیاده روی باعث تشدید علائم سیاتیک خواهد شد.

سیاتیک و راه های درمان آن | درمان درد سیاتیک با پیاده روی


درمان درد سیاتیک با کشش


با کشیدن عضلات آسیب دیده می توان به درمان درد سیاتیک کمک کرد. ورزش های کم تحرک و کشش باعث بهبود عضله و تقویت آن می‌ شوند.

سیاتیک و راه های درمان آن | درمان درد سیاتیک با کشش


ماساژ درمانی سیاتیک


برای درمان درد سیاتیک ماساژ درمانی با دو روش انجام می شود. ماساژ درمانی موجب آرامش بخشیدن به ماهیچه ها خواهد شد. هنگامی که عضلات تنش داشته باشند باعث وارد شدن فشار بیشتر بر اعصاب به ویژه عصب سیاتیک می شود. ماساژ دادن به این عضلات فشار وارد شده بر روی عصب سیاتیک را کمتر می کند.


ویتامین ها و مکمل های موثر برای کاهش درد سیاتیک


یکی از دلایلی که موجب کمبود b۱۲ در بدن می شود به احتمال زیاد درد عصب سیاتیک است. با مصرف غذاهایی که در آنها ویتامین b۱۲ وجود دارد، می توان به کاهش درد سیاتیک حاد یا مزمن کمک کرد. از جمله این غذاها بوقلمون، ماهی قزل آلا و تخم مرغ را می توان نام برد. همچنین تزریق ویتامین ۱۲b در این زمینه بسیار موثر خواهد بود. از جمله ویتامین هایی که به کاهش درد سیاتیک کمک می کند می توان به ویتامین E، روی و سلنیوم اشاره کرد که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند. ویتامین های گروه b تاثیر زیادی در کاهش سیاتیک و بهبود سلامت اعصاب دارند. اگر شما در رژیم غذایی روزانه خود از زردچوبه استفاده نمی کنید مکمل هایی مثل کورکومین باید در رژیم غذایی روزانه شما گنجانده شود. 

سیاتیک و راه های درمان آن


مدت زمان بهبود درد سیاتیک


درد سیاتیک می تواند حاد یا مزمن باشد. درمان درد سیاتیک تقریباً تا دو هفته ادامه دارد. به طوری که پس از چند هفته این درد برطرف می‌ شود. در برخی مواقع پس از اینکه درد مورد نظر فروکش کرد، ممکن است فرد تا مدتی در قسمت پاها احساس بی حسی داشته باشد. همچنین ممکن است در طول سال چندین بار درد سیاتیک عود کند.