Skip to main content
| author

روش های از بین بردن تب

20 مرداد, 1401

روش های از بین بردن تب ، دمای طبیعی بدن انسان بین 36 تا 37 درجه سانتی گراد است. یعنی به طور طبیعی دمای بدن جانداران خون گرم باید بین این مقادیر باشد. اما اگر دمای بدن از 37 افزایش یافت نشانه ای از وجود عفونت در بدن است. تب نشان از این دارد که بدن در حال مقابله و مبارزه با عوامل ایجاد بیماری می باشد.

در بیشتر مواقع تب نشان از عفونت دارد. بدن با افزایش دمایش به صورت تب محیطی فراهم می کند تا میکروب ها نتوانند در آن رشد کنند. تب های بین 38 تا 40 درجه رایج هستند اما در صورتی که تب از 40 درجه بگذرد خطر حیاتی دارد. توجه داشته باشید که اگر دمای بدن انسان از 44.5 تا 45.5 بگذرد مرگ قطعی خواهد بود.

روش های از بین بردن تب

روش های از بین بردن تب

- حمام نرفتن 

- مصرف مایعات 

- استفاده از داروهای تب بر

- کاهش فعالیت بدنی 

- استراحت

- مصرف دمنوش های گیاهی

- ماساژ پاها 


در صورتی که تب دارید حمام کردن توصیه نمی شود. استحمام لرز را به همراه دارد که در نتیجه باعث بالا رفتن و افزایش دمای بدن می شود. زمانی که درجه ی تب کمتر از 40 باشد قابل کنترل و درمان سریع می باشد و نیاز به نگرانی نیست. در این زمان باید به مقدار کافی مایعات و نوشیدنی بنوشید. تب باعث تبخیر آب بدن می شود به همین منظور باید در این شرایط مایعات بیشتری مصرف شود. تب همچنین باعث افزایش ضربان قلب می شود. برای کاهش تب یا قطع آن می توان از داروهای تب بر مثل ایبوپروفن، پاراستامول، آسپرین و مانند آن استفاده کرد. این داروها باعث پیشگیری از تولید یا فعالیت آنزیم های مربوط به تولید پروستاگلاندین می شود. همچنین می توانید برای کاهش تب از حوله و دستمال های مرطوب و خنک استفاده کنید. پاشویه با آب ولرم نیز دمای بدن را کم می کند.
یکی از راه های کاهش تب کم کردن فعالیت بدنی و استراحت می باشد. فعالیت های بدنی باعث افزایش دمای بدن می شود. به همین علت داشتن استراحت به بهبودی و کاهش تب می انجامد. کاهش دمای محیط و در کل خنک نگه داشتن بدن باعث کاهش تب می شود. همچنین استفاده از پارچه ها یا اسفنج های مرطوب و خنک برای پیشانی و گردن به کاهش تب کمک می کند. نوشیدن دمنوش های گیاهی نیز برای کاهش دمای بدن تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این ها استفاده از کمپرس یخ نیز می تواند نتیجه بخش باشد.
در طب سنتی پزشکان اعتقاد دارند ماساژ پاها با آب (ولرم) و نمک باعث سم زدایی می شود. این روش مشکلات جسمی زیادی را بهبود می بخشد. آبی که برای پاشویه استفاده می شود نباید سرد یا خنک باشد. این آب باید دمایی نزدیک به دمای بدن داشته باشد.

سخن پایانی 

مواردی که عنوان شد برخی از روش های موثر در کاهش تب بدن هستند. ساده ترین راه برای از بین بردن تب بدن استفاده از پارچه خنک و پاشویه می باشد. این روش از گذشته تا به امروز رایج بوده است. بسیاری از افراد برای از بین بردن تب از داروهای تب بر استفاده می کنند. اگر تب دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.