Skip to main content
| author

راه های درمان کبد چرب

20 مرداد, 1401

راه های درمان کبد چرب ، بزرگترین عضو بدن، کبد می باشد. کبد نوعی بافت است که به هضم غذا، از بین بردن سموم بدن و ذخیره انرژی کمک می کند. وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی می باشد.


کبد چرب چیست؟


ذخیره سازی، شکستن و سوخت و ساز چربی ها در بدن از فعالیت های مهم کبد می باشند. اگر کبد طبیعی بیشتر از 5 درصد وزن آن چربی داشته باشد، کبد چرب گفته می شود. بیماری شایعی که در جامعه وجود دارد، کبد چرب می باشد. جمع شدن چربی در سلول های کبدی موجب التهاب این سلول ها می شود. این التهاب، زخم شدن و نارسایی کلیه را بدنبال دارد. دو نوع اصلی از این بیماری وجود دارد. این دو نوع 1. بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) 2. بیماری کبد چرب الکلی(استئاتوهپاتیت الکلی) می باشند.

کبد چرب چیست


بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) چیست؟


NAFLD به مصرف الکل ربطی ندارد. این نوع بیماری خود به دو دسته طبقه بندی می شود. این دو دسته عبارتند از:
- نوع ساده: وضعیتی است که مقدار چربی موجود در کبد بیش از اندازه طبیعی می باشد. اما التهاب و آسیب کمی به سلول های کبدی رسیده و یا اصلا آسیبی نرسیده است. کبد چرب ساده مخرب نمی باشد و باعث صدمه و عوارض کبدی نمی شود.
- استئاتوهپاتیت غیر الکی(NASH): این دسته برعکس کبد چرب ساده می باشد. یعنی به همراه چربی در کبد، التهاب و آسیب سلول های کبدی دیده می شود. این التهاب و آسیب، سرطان (سیروز) و زخم کبد (فیبروز) را بدنبال دارد. در صورتی که فرد دچار فیبروز شدید شود، به آن سیروز کبدی می گویند. سیروز وضعیت غیر قابل برگشتی می باشد.


بیماری کبد چرب الکلی(استئاتوهپاتیت الکلی) چیست؟


این بیماری ناشی از مصرف بیش از حد الکل می باشد. کبد فرد در این حالت بخش زیاد الکل مصرفی را به منظور خروج از بدن تجزیه می کند. روند تجزیه ممکن است باعث تولید مواد مضر شود. مواد مضر تولیدی باعث آسیب به سلول های کبدی، افزایش التهاب موجود در کبد و تضعیف دفاع طبیعی بدن می شوند. مقدار مصرف الکل با مقدار آسیب کبد رابطه مستقیم دارد. مصرف مداوم الکل منجر به هپاتیت الکلی و یا سیروز کبدی می شود.


علائم بیماری کبد چرب


در بسیاری موارد این بیماری علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند. اما اگر علائمی داشته باشد بصورت احساس خستگی، ناراحتی در سمت راست و بالای شکم، تهوع، کاهش وزن و اشتها، قرمزی چشم، بزرگ شدن کبد(در حالت حاد) و خارش پوست مشاهده می شود.


علت چربی کبد


چربی در کبد به علت های زیادی جمع می شود. در اینجا به مهمترین علل آن اشاره می کنیم:
- نداشتن فعالیت بدنی سالم
- سوء تغذیه
- فشار خون بالا
- اضافه وزن
- مصرف مواد غذایی چرب، الکل و مشروبات الکلی
- و ... .


درمان کبد چرب


برای درمان کبد چرب، در ابتدا باید نوع آن مشخص شود. هر دو بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی در صورت حاد بودن فیبروز، به سیروز منجر می شوند. مشکلات پزشکی ناشی از سیروز با دارو، جراحی و ... بهبود پیدا می کنند. در صورتیکه سیروز به نارسایی کبد منجر شود، تنها راه درمان آن پیوند کبد می باشد. برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی، پزشکان کاهش وزن را توصیه می کنند. کاهش وزن باعث کاهش چربی، التهاب و فیبروز در کبد می شود. در صورتیکه پزشک تشخیص دهد که مصرف یک داروی خاص عامل بیماری می باشد، مصرف آن را قطع خواهد کرد. اما قبل از این کار بهتر می باشد با پزشک تجویزکننده ی آن دارو مشورت شود. بدلیل اینکه ممکن است قطع آن دارو به تدریج صورت گیرد و یا دارویی جایگزین آن شود. برای درمان بیماری کبد چرب الکی، توقف نوشیدن الکل مهمترین توصیه می باشد.
راه های دیگری برای درمان کبد چرب وجود دارد. در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم.


- رژیم غذایی حاوی میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب


یکی از راه های درمان بیماری کبد چرب (صرف نظر از نوع آن)، رژیم غذایی مناسب و اصولی می باشد. در بدن سالم، کبد به حذف سموم و تولید پروتئین گوارشی صفرا کمک می کند. بیماری کبد چرب یعنی چربی آن بیش از حد طبیعی می باشد و این بیماری باعث آسیب به کبد و جلوگیری از کار کردن طبیعی آن می شود. بطور کلی رژیم غذایی درمان کبد چرب شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، گیاهان دارای فیبر زیاد، میزان حداقلی مواد( قند، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی اشباع شده) و فاقد الکل می باشد. در کل رژیم غذایی کم چرب و کم کالری به کاهش وزن و خطرات ابتلا به بیماری کبد چرب کمک می کند.

رژیم غذایی حاوی میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب


- ترک مواد مخدر
- مصرف مواد غذایی مانند سیر، پیاز، کلم و ...
- ورزش
- عدم مصرف مواد غذایی فریز شده و زودپز شده


- درمان کبد چرب با خاکشیر


کبد مزاج گرم دارد. مصرف مواد غذایی خاص مانند ماست، خیار، ترشیجات، سرکه و دیگر خوراکی هایی که طبع سرد دارند و برخی رفتارهای اشتباه مانند کاهش وزن سریع، مصرف آب بین غذا، گرسنگی های طولانی مدت و ... ممکن است طبع کبد را سرد کنند. در صورت سرد شدن طبع آن، کبد توانایی متابولیزه کردن و تجزیه چربی ها را ندارد. همین امر موجب تجمع چربی اضافه در کبد می شود. خوشبختانه مصرف خاکشیر بصورت ناشتا کمک کننده این عارضه می باشد. ناشتا به این دلیل که معده خالی است و جذب خواص خاکشیر بهتر انجام می شود. همچنین برای درمان کبد چرب می توان خاکشیر را با ترنجبین مصرف نمود. این ترکیب برای رفع بلغم، نرم کننده مزاج های خشک و رطوبت دهی به بدن مفید می باشد.
- و ... .

سخن آخر

با مشاهده علائم کبد چرب، به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز تحت درمان قرار بگیرید.