Skip to main content
| author

درمان زخم پای دیابتی

20 مرداد, 1401

با وجودی که در حوزه‌ های مختلف پزشکی پیشرفت‌ های زیادی صورت گرفته ولی هنوز در طب جدید برای زخم پای دیابتی درمانی پیدا نشده است. بنابراین بیماران زیادی به علت داشتن مشکل زخم پای دیابتی پای آنها به ناچار قطع می شود.

در این مقاله ما شما را با درمان زخم پای دیابتی با طب سنتی آشنا می کنیم.


زخم پای دیابتی


یکی از مشکلات متداولی که بیماری دیابت کنترل نشده دارد، زخم دیابتی است. زخم پای دیابتی در اثر شکستن بافت های پوست و قرار گیری لایه های زیرین پوست به وجود می آید. زخم پای دیابتی معمولاً در قسمت زیر انگشتان بزرگ پا و یا برآمدگی های پا مشاهده می شود. این زخم ها بر روی استخوان ها نیز تاثیر می گذارند. در صورتی که این موضوع ادامه داشته باشد، موجب بروز اتفاقات ناخوشایند خواهد شد که باعث قطع عضو می ‌شود. ولی با درمان به موقع و انجام برخی راهکارهای ساده می‌توان جلوی بروز چنین اتفاقی را گرفت. تاکنون موارد زیادی وجود داشته اند که مبتلا به زخم پای دیابتی بوده اند، ولی با کمک طب سنتی جلوی قطع شدن پای آنها گرفته شده است. همه ساله افراد زیادی در سراسر دنیا به دلیل بیماری دیابت دچار زخم پای دیابتی می شوند.


درمان زخم پای دیابتی با طب سنتی


در طب سنتی از طریق درمان های ساده می توان جلوی بروز این عارضه را گرفت. به طوری که سالانه افراد زیادی که دچار زخم پای دیابتی شده‌اند، با مراجعه به اساتیدی که در زمینه طب سنتی فعالیت می کنند، زخم پای آنها بهبود پیدا می ‌کند. این افراد با کمک رژیم غذایی مخصوص و ساده و همچنین مصرف داروهای گیاهی که عارضه ای ندارند و دیگر ترکیبات ساده در دسترس می توانند جلوی قطع شدن پای خود را بگیرند. همچنین درمان های طب سنتی برای زخم پای دیابتی به هزینه مالی زیادی نیاز ندارد. بنابراین طب سنتی کمک می‌کند تا افراد دیابتی بتوانند دوباره به زندگی خود بازگردند. حتی در موارد بسیار زیادی مشاهده شده که بیماران دیابتی با ادامه روند درمانی خود و همچنین رعایت کردن نکات غذایی که اساتید طب سنتی برای آنها تجویز کرده اند، نیاز آنها به تزریق انسولین نیز برطرف شده است.


عفونت زخم پای دیابتی


زخم پای دیابتی دارای عفونت های زیادی است. بنابراین در طب کلاسیک برای درمان این مشکل داروهای مختلفی تجویز می شوند تا باعث خشک شدن این عفونت شوند. اما اگر این داروها قادر به خشک کردن عفونت زخم پای دیابتی نشوند، پای فرد باید قطع شود. طب سنتی عقیده دارد که به خوبی می تواند زخم پای دیابت را درمان کند. ترکیبات گیاهی از مهم‌ترین داروهایی هستند که برای این بیماران در نظر گرفته می شوند. روش های مختلف برای درمان زخم دیابت در طب سنتی در صورتی که به موقع به کار برده شوند، جلوی پیشروی زخم را می گیرند.

 


متخصص طب سنتی برای درمان زخم دیابتی


در طب کلاسیک برای درمان زخم دیابت معمولا داروهایی تجویز می‌شود تا عفونت شکل‌گرفته در پای دیابت را خشک کند و در صورتی که دارودرمانی موثر نبود، عضو بیمار قطع می‌شود، اما در طب سنتی راه‌های مختلف برای درمان زخم دیابت پیشنهاد می‌شود تا به موقع جلوی پیشروی زخم گرفته شود. بسیاری از اساتید طب سنتی عقیده دارند که مشکل دیابت به دلیل سردی در این بیماران به وجود می آید. زخم هایی که در اثر بیماری دیابت به وجود می آیند را می توان با با کمک برخی راهکارها درمان کرد. متخصص طب سنتی از طریق لمس کردن می تواند مسیر رگی که در آن سودا وجود دارد را تشخیص دهد. سپس این متخصص از طریق روش ‌هایی مثل زالو درمانی می‌تواند موجب باز شدن مسیر و وارد شدن صفرای شود.


بادکش و زالو درمانی


با کمک بادکش می ‌توان موجب بهبود یافتن زخم پای دیابتی شد. انجام دادن بادکش در اطراف زخم موجب باز تر شدن عروق می شود. در نتیجه این عمل به بهبود زخم کمک زیادی می ‌کند. زالو درمانی یکی دیگر از روش هایی است که می توان برای درمان زخم دیابتی از آن استفاده کرد. بزاق موجود در دهان زالو باعث می شود که از بند آمدن خون جلوگیری شود. پس از این طریق خون به اطراف زخم جریان پیدا خواهد کرد.


عسل


در زخم پای دیابتی بافت ها به دلیل کاهش خونرسانی دچار محرومیت غذایی می شوند. بنابراین از عسل می توان برای تغذیه این بافت ‌ها استفاده کرد. در صورتی که زخم دیابتی دارای عفونت باشد، عسل و نمک درمان بسیار مناسبی برای آن خواهد بود. برای این کار باید دو پیمانه نمک و به تناسب آن عسل باهم ترکیب شود. پس از آن زخم دیابتی را به خوبی شست و شو داده با گذاشتن ترکیبات درست شده در قسمت مورد نظر می‌توان شاهد تاثیر آن بر روی زخم پای دیابتی بود. می‌توان به مدت سه روز از این روش برای درمان عفونت زخم استفاده کرد. سپس ترکیب عسل و زیتون را به کار برد. زیرا زیتون دارای تأثیرات ترمیمی و گوشت سازی برای این زخم ها خواهد بود.

 

سرکه سیب و زردچوبه


با شستشو دادن زخم دیابتی با سرکه سیب طبیعی بر روی آن گاز استریل قرار داده تا خشک شود. سپس می توان از پودر زردچوبه خالص برای زخم استفاده کرد. با قرار دادن این موارد بر روی زخم می ‌توان شاهد بهبودی آن بود.


گیاه درمانی با آلوورا


آلوورا از جمله روش های گیاه درمانی است که می توان برای درمان زخم دیابت از آن استفاده کرد. قسمت میانی برگ آلوورا که به شکل ژل است را بر روی زخم قرار دهید تا نتایج مطلوب حاصل شود. این کار لازم است روزانه و سه مرتبه در روز انجام شود.


روغن نارگیل


با قرار دادن روغن نارگیل بر روی موضع می توان از خواص درمانی آن برای زخم دیابتی بهره‌مند شد. میزان روغن استفاده شده در هر نوبت یک تا دو قاشق غذاخوری خواهد بود. این کار را می ‌توان روزی ۲ تا ۳ مرتبه انجام داد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.


برگ آب قاشقی


با اندکی برگ آب قاشقی یا یک قاشق غذاخوری کولا خشک می توان زخم پای دیابتی را درمان کرد. برای این کار لازم است برگ آب قاشقی با مقدار لازم آب خیس شود. سپس آن را به شکل خمیری درآورد. خمیر حاصله را بر روی زخم گذاشته و پس از چند دقیقه آن را بشویید. این کار باید یک تا دو بار در روز تکرار شود.


روغن درخت چای


ترکیب روغن درخت چای و روغن نارگیل از دیگر موارد درمانی برای زخم پای دیابتی هستند. با ترکیب کردن این روغن ها با یکدیگر مقداری از مخلوط حاصل را بر روی زخم بگذارید. این کار را دو مرتبه در روز باید انجام داد.


زردچوبه


زردچوبه از دیگر مواد موثر برای درمان زخم دیابتی است. برای این کار باید یک قاشق زردچوبه با آب مخلوط شود و خمیر حاصله با آن را روی زخم قرار داد. تا زمان خشک شدن خمیر باید آن را بر روی موضع باقی گذاشت. سپس آن را با آب گرم شسته و برای رسیدن به نتیجه مطلوب این عمل دو مرتبه در هفته انجام شود.


سرکه سیب


با مخلوط کردن سرکه سیب با مقداری آب گرم می توان زخم پای دیابتی را درمان کرد. برای این کار باید یک حوله را داخل محلول مورد نظر قرار داده و حوله را خیس کرد. سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حوله را بر روی زخم گذاشته و تا خشک شدن باقی بماند. این عمل باید دو مرتبه در روز تکرار شود.


بابونه


با گذاشتن یک قاشق چایخوری بابونه در یک فنجان روی آن آب داغ ریخته تا ۱۵ دقیقه بماند. پس از خیس خوردن کامل بابونه و خنک شدن آن یک حوله تمیز در مخلوط فرو برده و آن را بر روی پا قرار داد. بهتر است که حوله به مدت یک شب بر روی پا بسته شود. این عمل باید یک مرتبه در روز انجام شود.


سخن پایانی


تغذیه درست، ورزش، مصرف داروها، کنترل وزن و خود مراقبتی از جمله اصول مهم برای کنترل بیماری دیابت به شمار می ‌آیند. موارد ذکر شده در این مقاله همگی روش هایی برای درمان زخم پای دیابتی در طب سنتی هستند. اما پیش از اقدام کردن به درمان زخم دیابتی بهتر است که با متخصص طب سنتی مشورت لازم انجام شود.