Skip to main content
| author

دانستنی های جراحی فک پایین

14 آبان, 1401

وجود اختلافات فکی از جمله دلایل مهم ایجاد مشکلات دندانی به شمار می آید. همچنین عکس این موضوع نیز وجود دارد. مشکلات فکی باعث ایجاد ناهنجاری های دندانی می شوند.

بنابراین این مشکلات عوارض مختلفی برای فرد ایجاد می کنند. به منظور پیشگیری از این مشکلات و حفظ سلامت دهان و دندان می توان نسبت به درمان های به موقع اقدام کرد. اختلالات مختلفی در فک بالا و پایین به وجود می آید و روش ‌های درمانی متفاوتی برای آنها وجود دارد. یکی از این روش ها انجام جراحی فک است. در این مقاله می خواهیم شما را با برخی از مهم ترین مزایای جراحی فک پایین آشنا کنیم. 

جراحی فک پایین

روی عملکرد های زندگی روزمره ما موقعیت نسبی فک تاثیر زیادی می گذارد. به طوری که این موقعیت باعث شکل صورت و هارمونی آن می شود. هارمونی فک باعث می ‌شود تا فرد بتواند به راحتی نفس بکشد، غذا را جویده و قورت دهد. همچنین هارمونی فک تاثیر زیادی روی صحبت کردن دارد و موجب حمایت دندان ها به اندازه کافی توسط فک و حفظ عملکرد یکپارچه آن با عضلات صورت می شود. جراحی اصلاحی فک که به آن جراحی ارتوگناتیک نیز می گویند، به منظور اصلاح ناهنجاری های فکی انجام می شود. این جراحی را می‌ توان برای فک بالا و یا فک پایین به کار برد. همچنین این جراحی به منظور برطرف کردن دیگر اختلالات مربوط به فک صورت می گیرد. با در نظر گرفتن علت ایجاد ناهنجاری فک پایین و شدتی که این ناهنجاری دارد، عمل فک پایین معمولاً همراه با ارتودنسی خواهد بود. جراح فک و صورت از طریق همکاری با متخصص ارتودنسی برای بیماران یک برنامه درمانی منظم در نظر می‌ گیرد تا بیمار بتواند بهترین نتیجه را دریافت کند. 

جراحی فک پایین

قیمت جراحی فک پایین

روی تعیین هزینه عمل جراحی فک پایین موارد مختلفی تاثیر گذار است. از جمله این موارد می ‌توان به محل انجام جراحی، مهارت و تجربه ای که جراح دارد، دستمزد جراح، نوع و شدت اختلالات فکی اشاره کرد. همچنین هزینه های بیمارستان و دیگر هزینه های جانبی از جمله موارد تاثیر گذار در این زمینه هستند. انجام عمل زیبایی فک پایین و یا انجام آن با اهداف درمانی، دلایل پزشکی و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن یا نگرفتن نیز در این زمینه موثر است. برخی از شرکت های بیمه فقط هزینه های جراحی و درمان هایی را که به سلامتی و پزشکی مربوط است پوشش دهی می کنند.

قیمت جراحی فک پایین

سن مناسب برای جراحی فک پایین

برای جراحی فک پایین سن مناسب بستگی به سن بلوغ و کامل شدن رشد اسکلتی فرد دارد. بنابراین سن مناسب برای این جراحی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. برای مثال برای دختران بهترین سن جراحی فک پایین حدودا ۱۶ تا ۱۸ سالگی است. برای پسران نیز بهترین زمان برای انجام جراحی فک پایین ۱۸ تا ۲۰ سالگی در نظر گرفته شده است. همچنین این رشد در برخی از افراد ممکن است تا ۲۵ سالگی نیز ادامه داشته باشد. پس اگر قصد انجام جراحی فک پایین، جراحی فک پایین عقب رفته یا به جلو آمده و اصلاح انحراف آن را دارید، باید به جراح فک و صورت مراجعه کنید. بعد از انجام دادن معاینات و آزمایش های لازم شرایط انجام این درمان و سن مناسب برای آن برای شما توضیح داده می شود.

سن مناسب برای جراحی فک پایین

مزایای جراحی فک پایین

جراحی فک پایین به منظور زیبایی یا اهداف درمانی صورت می ‌گیرد. این جراحی برای بیمار مزایای مختلفی به همراه دارد. در ادامه برخی از مهمترین مزایای جراحی فک پایین را معرفی می کنیم.
این جراحی باعث بهبود تناسب و هارمونی صورت می شود و تاثیر زیادی روی زیبایی چهره دارد. بنابراین با انجام آن بیمار اعتماد به نفس از دست رفته خود را  دست می‌آورد. انجام جراحی فک پایین باعث آسان شدن روند جویدن و بلعیدن غذا می شود که این موضوع بر روی عملکرد سیستم گوارشی تاثیر مثبت دارد. جراحی فک پایین باعث می شود تا عملکرد دهان، دندان و لب ها بهبود یابد. هنگامی که دندان ‌ها و فک ها در موقعیت مناسب خود قرار گیرند، مشکل ساییده شدن دندان ها روی یکدیگر نیز حل می شود. حفظ بهداشت دهان و دندان زمانی که فک در موقعیت صحیح و درست قرار گیرد به راحتی امکان پذیر بوده و فرد کمتر دچار مشکلات مربوط به دندان و لثه می شود. این جراحی تاثیر زیادی برای برطرف کردن مشکلات تنفسی دارد. به طوری که مشکلاتی مثل نفس کشیدن از راه دهان و یا آپنه انسدادی که بر اثر اختلالات فکی به وجود آمده به خوبی برطرف خواهد شد. 

مزایای جراحی فک پایین

مراحل جراحی فک پایین 

1. ارتودنسی قبل از جراحی فک پایین
جراحی فک پایین یک فرآیند دقیق و طولانی مدت بوده که لازم است با مشورت پزشک ارتودنسی و جراح فک و صورت و همکاری میان آنها انجام شود. معمولاً این عمل جراحی سه مرحله دارد که به صورت زیر است: با در نظر گرفتن نیازی که بیمار دارد، مرحله آغازین این جراحی ممکن است شامل ارتودنسی و استفاده از بریس ها به منظور تراز کردن دندان ها باشد که توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود. این درمان معمولاً ۶ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید. بعد از این که دندان ها مرتب شدند و در محل درست و طبیعی خود قرار گرفتند با برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان های بیمار فرد برای انجام جراحی فک پایین آماده می شود. مراحل جراحی فک پایین

2. جراحی فک 
پس از اینکه جراح فک و صورت، بیمار را معاینه کرد تاریخ عمل برای تغییر موقعیت فک در نظر گرفته می شود. این عمل برای رسیدن به یک هماهنگی ایده آل میان دندان ها، چانه، بینی و لب ها است و معمولاً جراحی فک در بیمارستان ها انجام می شود. بیمار ممکن است دو تا سه روز در بیمارستان بستری شود. عمل جراحی فک پایین تحت بیهوشی کامل صورت می گیرد و مدت زمان آن دو تا چهار ساعت خواهد بود. بیشتر روش هایی که برای جراحی فک و صورت انجام می ‌شود شامل استئوتومی بوده و با برش هایی در داخل دهان همراه خواهد بود. این برش ها برای این است که امکان برش استخوان های صورت و فک وجود داشته باشد. چون این نواحی در داخل دهان زیر پوست صورت و بینی نهفته است. این احتمال وجود دارد که جای زخم قابل مشاهده به میزان زیادی کاهش پیدا کند. استخوان های فک پس از بریده شدن به موقعیت جدید برنامه ریزی شده خود انتقال داده می شود و با کمک مینی پلیت ها و پیچ ها فک در جای خود قرار می گیرد. معمولاً این پیچ ها قابل مشاهده نبوده و دردناک نیستند، همچنین بعد از ۱۰ تا ۱۲ هفته از گذشت جراحی برداشته می شوند. 

مراحل جراحی فک پایین

 

3. ارتودنسی پس از جراحی
بعد از اینکه جراحی فک پایین انجام شد، در بیشتر مواقع نیاز به ارتودنسی و تنظیم دندان ها برای یک دوره ۳ تا ۹ ماهه خواهد بود. این کار موجب قرارگیری دندان های بالا و پایین در موقعیت درست نسبت به یکدیگر می شوند. بعد از اینکه این مدت زمان سپری شد، برای حفظ موقعیت دندان ها از ریتینر ها یا نگهدارنده ها استفاده می شود. باید به این موضوع توجه کرد که اگر قبل از جراحی نیاز به انجام ارتودنسی نباشد پس از آن نیز به انجام ارتودنسی نیازی نیست. 

مراحل جراحی فک پایین

بهبودی پس از جراحی فک پایین

بعد از به پایان رسیدن جراحی فک پایین برای اینکه از وضعیت بیمار اطمینان حاصل شود، معمولاً بیمار دو تا چهار روز در بیمارستان بستری می شود. بعد از اینکه بیمار ترخیص شد برای او قرص هایی تجویز می شود تا درد بیمار کنترل شود. بیمار باید این قرص ‌ها را ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی مصرف کند. پس از انجام جراحی در دو هفته اول صورت تورم زیادی دارد. در هفته سوم این تورم شروع به فروکش کردن می کند. بعد از ۴ هفته وضعیت اکثر بیماران طبیعی تر می شود و آن ها احساس بهتری پیدا می کنند. به طوری که امکان خوردن طیف وسیعی از غذاها را دارند. معمولاً ۶ تا ۸ هفته پس از انجام جراحی بهبود اولیه استخوان ها صورت می‌گیرد. ولی روند بهبودی کامل تا ۱۲ هفته نیز طول خواهد کشید. بعد از اینکه بیمار به بهبودی کامل رسید، استخوان ها مانند پیش از جراحی قوی می‌ شوند و معمولاً برای فعالیت های روزمره خود بیمار هیچ محدودیتی نخواهد داشت. 

بهبودی پس از جراحی فک پایین
مثل هر جراحی دیگری جراح متخصص یک برنامه بهبودی برای بیمار در نظر می ‌گیرد. این برنامه شامل طیفی از غذاهای پیشنهادی برای مصرف، داروهای تسکین دهنده درد، نکات بهداشتی برای دهان و دندان و دیگر توصیه های مراقبتی در منزل است. 

مراقبت‌ های پس از جراحی فک پایین

بعد از انجام جراحی فک پایین باید به بدن بیمار انرژی کافی و غذای مناسب برسد. به دلیل تورمی که صورت دارد و بعد از این عمل جراحی فک را نمی‌توان خیلی باز کرد. همچنین بیمار ممکن است توانایی لازم برای جویدن غذا را نداشته باشد. با این وجود بیمار با رعایت برخی از نکات مهم می‌ تواند سریعتر بهبودی دست پیدا کند. از جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • داروهای مسکن را باید بر اساس دستور پزشک مصرف کرد تا هنگامی که جراح اجازه نداده از مسواک زدن باید پرهیز کرد.
  • تا هنگامی که فرد قادر به مسواک زدن نیست، بهتر است که برای ضدعفونی کردن دهان و دندان خود از محلول آب نمک استفاده کند.
  • بیمار پس از انجام عمل جراحی باید استراحت کافی داشته باشد. بروز هر گونه مشکل را باید خیلی سریع به جراح خود گزارش داد.
  • در طول دوره بهبودی باید مصرف سیگار و دخانیات را کنار گذاشت.
  • از هر گونه فعالیت سنگین یا ورزشی در طول دوره نقاهت باید خودداری کرد.
  • تا هنگامی که جراح اجازه نداده نباید فعالیت های قبلی را مجددا از سر گرفت.
  • بعد از اینکه احساس بهبودی حاصل شد می توان به آرامی فعالیت‌ های خود را شروع کرد. 

مراقبت‌ های پس از جراحی فک پایین

رژیم غذایی بعد از جراحی فک پایین

بعد از انجام جراحی اصلاحی فک پایین برای بهبود استخوان و بافت لازم است به بدن تغذیه و ویتامین های کافی برسد. پس داشتن یک رژیم غذایی سالم که از غذاهای نرم تشکیل شده باشد و یا غذای نیمه مایع برای بیمار ضروری خواهد بود. همچنین بهتر است بیمار از غذاهای پرکالری و پروتئین دار استفاده کند. در صورت مصرف غذاهای سفت باید آنها را با قاشق له کرده سپس بیمار میل کند. این غذاها بهتر است ترکیبی از غذاهای لبنی، سبزیجات، گوشت، تخم مرغ، اسموتی، ماست، سوپ و آبگوشت باشد. بیمار باید سه بار در روز بعد از غذا دهان خود را با کمک آب نمک گرم یا دهانشویه شست و شو کند. با استفاده از مسواک کودک می توان دندان هایی را که به آنها دسترسی وجود دارد، با دقت تمیز کرد. در صورت بروز هرگونه مشکل به دندانپزشکی در فاطمی مراجعه نمایید.