Skip to main content
| author

تفاوت های شوره و پوسته ی سر

21 مرداد, 1401

تفاوت های شوره و پوسته ی سر ، بسیاری از مردم پس از سن بلوغ با دانه های زرد یا سفید بین موهای خود مواجه می شوند. اما تشخیص اینکه این دانه ها پوسته ی سر هستند یا شوره سخت است. بین شوره و پوسته تفاوت هایی وجود دارد به همین دلیل درمان آن ها باهم فرق دارد. به عبارتی در ابتدای دیدن این دانه ها تشخیص اولین گام می باشد.

بیشتر مردم با دیدن این دانه ها احتمال می دهند که دچار شوره شده اند. شوره و پوسته هر دو علائم یکسانی دارند. این علائم به صورت خارش، پوسته پوسته شدن و ریزش پوست نمایان می شوند. هنگام پوسته پوسته شدن سر، پوست دچار التهاب می شود. چربی بیش از اندازه بر روی پوست باعث جمع شدن سلول های پوستی و ریز آن ها می شود. برای پیدا کردن و به کار گیری راه مناسب درمان، باید ابتدا تفاوت پوسته و شوره ی سر را تشخیص دهیم. همچنین اگر با مشکل اساسی در مورد شوره یا پوسته سر مواجه هستید می‌توانید به متخصص پوست و مو در مینی سیتی مراجعه نمایید. اگر در محدوده‌های دیگر به دنبال متخصص پوست و مو هستید، در لینک زیر لیستی از بهترین متخصصان پوست و مو در تهران را برای شما لیست کرده‌ایم: بهترین متخصصان پوست و مو در تهران

تفاوت پوسته و شوره سر

شوره سر چیست؟ 


شوره ی سر در آقایان بیشتر از خانم ها اتفاق می افتد. شوره ها همان پوسته های مرده ی سر هستند. پوست بدن معمولاً ماهی یک بار مرده و پوست جدید جایگزین آن می شود. شوره ها نیز به صورت دانه هایی خاکستری یا زرد با جنسی از چربی ظاهر می شوند. در صورت چرب بودن کف سر، شوره ها بیشتر شده و بزرگ تر نمایان می شوند. برعکس تصور بسیاری از مردم پدید آمدن شوره در سر مربوط به بهداشت فردی نیست. اما شستشوی نامناسب و ناکافی باعث افزایش شوره ها می شود. نکته ی مهم این است که شوره ها قابل رویت نیستند و در صورت عدم توجه خارش کف سر باعث ریزش مو می شود. شوره ها با ریزش تکه های کوچک و خشک پوست رخ می دهند. آن ها باعث خارش ناحیه های مختلف می شوند.

علائم شوره سر


علامت اصلی و مهم شوره ی سر دیدن نواحی پوسته پوسته شده و سفید رنگ در سر می باشد. در این مناطق سلول های پوستی مرده که تجمع ایجاد کرده اند تکه تکه شده و بین موها وارد می شوند. از علائم دیگر ابتلا به شوره خارش های گاه به گاهی سر، خشک یا چرب شدن پوست و گاهی برآدگی هایی با پوسته های زرد یا قرمز هستند.

خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن 


و اما درباره ی پوسته ی سر باید بدانید که زمانی که رطوبت پوست از بین می رود، رخ می دهد. در این زمان سر با خارش و پوسته پوسته شدن مواجه می شود. اگر خشکی پوست را به موقع درمان نکنید به اگزما و زخم های مختلف منجر می شود. برای درمان مشکل پوسته ی سر باید رطوبت پوست بازگردد. به عبارتی پوسته ی سر زمانی پدید می آید که پوست تمام بدن انسان دچار خشکی می شود. همچنین پوسته ی سر می تواند بخاطر کمبود آب و حساسیت اگزما یا پسوریازیس باشند. صدفک یا همان پسوریازیس نوعی بیماری می باشد که ریشه ی خود ایمنی دارد. به این صورت که سیستم ایمنی بدن انسان به پوست بدن حمله ور می شود. این امر باعث بروز التهابات قرمز روی پوست می شود. پسوریازیس مدل های مختلف دارد. پلاکی، پوسچولار، خال دار، معکوس و اریترودرمیک از انواع این بیماری هستند.
در صورتی که سر شما خشک و به صورت پوسته پوسته شده احتمال شوره وجود دارد. البته این علائم ممکن است مربوط به خشکی پوست نیز باشند. اگر پوست سر کسی خشک باشد امکان دارد متوجه ریختن پوسته از سرش شود. پوسته های ناشی از خشکی کوچک و سفیدند. برخلاف شوره که دانه های درشت تری دارد و زرد رنگ یا خاکستری هستند.
در کل باید بدانید که هم پوسته و هم شوره هر دو باعث خارش می شوند. در صورت بروز علائم شدید حتی ممکن است خارش در حدی شدید باشد که باعث ایجاد زخم های متعدد شود. به شرایط و وضعی که شوره ی سر را ایجاد می کند درماتیت سبورئیک گویند. این وضعیت باعث چرب شدن بیش از اندازه، تحریک و در نهایت قرمز شدن پوست می شود. با توجه به این نکته که شوره ها بر اثر تجمع چربی رخ می دهند در جاهای مختلف بدن نمایان خواهند شد. یعنی شوره می تواند در هر جای بدن که مو رشد کرده مثل ابروها، زیر بغل و سر اتفاق بیفتد. خوب است بدانید که علت ایجاد شوره ی سر بیشتر وجود یک قارچ با نام مالاسزیا می باشد. این قارچ بنا به دلایل مختلف مثل افزایش سن، افزایش استرس و تغییر در هورمون ها رشد و تکثیر می شود. درباره ی خشکی پوست خوب است بدانید که افزایش سن، بروز بیماری های پوستی و قرار گرفتن در هوای سرد و خشک از عوامل خشکی هستند.

درمان پوسته و شوره سر 

شوره و پوسته سر به دلایل گوناگونی ایجاد می شوند. با توجه به علل ایجاد آنها، از روش های مختلفی برای درمان استفاده می کنند. بهترین راه برای رفع این مشکلات، مراجعه به پزشک می باشد. 

 

سخن پایانی 


 شوره بخاطر چربی بیش از اندازه است. به صورت دانه های رنگ زرد یا خاکستری نمایان می شود. باعث خارش شدید ناحیه ی مورد نظر می شود. خشکی پوست به صورت تکه های بسیار ریز سفید رنگ دیده می شود. علت پدید آمدن خشکی کمبود آب و رطوبت سر است. اما خشکی سر نیز با خارش شدید همراه است. با خواندن این مطلب می توانید با دقت بیشتری به دانه های ریزی که در سر خود می بینید توجه کنید. به این صورت قادر خواهید بود تا شوره و پوسته را هم تشخیص دهید.