Skip to main content
| author

برای ترک تریاک چه قرصی بخوریم؟

20 مرداد, 1401

یکی از مشکلات جدی که ممکن است برخی از افراد با آن درگیر باشند، اعتیاد به مواد مخدر است. اعتیاد به این مواد باعث می‌ شود تا جان، مال و آبروی افراد به خطر بیفتد. همانگونه که افراد خود وارد این بازی خطرناک می ‌شوند، خارج شدن از این بازی نیز به تصمیم آنها بستگی خواهد داشت. برای ترک اعتیاد می توان از روش های مختلفی استفاده کرد.

یکی از این روش ها مصرف قرص ترک اعتیاد است. از جمله دلایلی که باعث شده بسیاری از افراد نسبت به ترک اعتیاد اراده محکمی نداشته باشند، احساس درد ناشی از ترک اعتیاد است. در این مقاله می خواهیم شما را با قرص هایی که می توان سریع ترین راه ترک اعتیاد مصرف کرد آشنا کنیم.


برای ترک تریاک چه قرصی بخوریم؟


برای ترک تریاک افراد لازم است دو دسته قرص را مصرف کنند. دسته اول قرص هایی است که موجب کاهش وابستگی آنها به تریاک می شود. دسته دوم قرص هایی هستند که موجب تقویت جسم و روح آنها شده و در ادامه مسیر و سربلندی از این اقدام به آنها کمک می‌ کنند. داروهای مسکن قوی برای ترک اعتیاد راه حل خوبی برای ترک مواد مخدر هستند. اما اگر این داروها به صورت خودسرانه مصرف شوند، موجب وابستگی و اعتیاد مجدد به این داروها خواهد شد.
ده‌ها مواد افیونی و مواد مخدر مرتبط (که گاهی اوقات به آنها تریاک گفته می شود) از دانه‌های خشخاش استخراج شده یا در آزمایشگاه‌ها سنتز شده‌اند. دانه خشخاش حاوی مورفین و کدئین از جمله مواد مخدر است. مشتقات مصنوعی عبارتند از: هیدروکودون (Vicodin)، اکسی کدون (Percodan، OxyContin)، هیدرومورفون (Dilaudid) و هروئین (دی استیل مورفین).
برخی از مواد افیونی مصنوعی یا مواد افیونی با ساختار شیمیایی متفاوت اما اثرات مشابه بر روی بدن و مغز هستند. این موارد شامل پروپوکسیفن (دارون)، مپریدین (دمرول) و متادون می باشند. پزشکان از بسیاری از این داروها برای درمان درد استفاده می کنند.

برای ترک تریاک چه قرصی بخوریم؟


تأثیر مواد افیونی در بدن


مواد افیونی درد را سرکوب می کنند، اضطراب را کاهش می دهند و در دوزهای به اندازه کافی بالا باعث ایجاد سرخوشی می شوند. بیشتر آنها را می توان از طریق دهان یا دود مصرف کرد. اگرچه معتادان اغلب تزریق داخل وریدی را ترجیح می دهند که قوی ترین و سریع ترین لذت را به همراه دارد. استفاده از سوزن های داخل وریدی می تواند منجر به بیماری‌های عفونی شود و مصرف بیش از حد آن، به ویژه به صورت داخل وریدی، اغلب باعث ایست تنفسی و مرگ می شود.
در هر فردی که مواد افیونی را به طور منظم برای مدت طولانی مصرف می کند، گیرنده های عصبی احتمالاً سازگار شده و شروع به مقاومت در برابر دارو می کنند و باعث نیاز به دوزهای بالاتر می شود. طرف دیگر این، یک واکنش ترک فیزیکی است که زمانی رخ می دهد که دارو از بدن خارج می شود و گیرنده ها باید با عدم وجود آن سازگار شوند. بسیاری از بیمارانی که برای درد از مواد افیونی استفاده می کنند، از نظر جسمی وابسته هستند اما معتاد نیستند. این دارو به آنها آسیبی نمی رساند و آنها هوس آن را نمی کنند یا برای به دست آوردن آن تلاش نمی کنند.


بهترین داروها برای ترک تریاک


هیچ داروی واحدی برای سم زدایی تضمین نمی شود که برای همه بیماران به خوبی کار کند. بسیاری از مصرف کنندگان معمولی هروئین به متادون، مواد افیونی مصنوعی روی می آورند. یک ماده مخدر با اثر طولانی تر می تواند به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف شود، سپس دوز به تدریج در یک دوره حدود یک هفته کاهش می یابد. داروی ضد فشار خون، کلونیدین گاهی اوقات برای کوتاه کردن زمان ترک و تسکین علائم فیزیکی اضافه می شود.


متادون


متادون اولین بار در سال 1965 از طریق تحقیقات پیشگامانه دانشمندان در موسسه راکفلر کشف شد. آن مطالعات اولیه توانایی قابل توجه متادون را در کاهش انصراف و ولع مصرف و بهبود توانایی عملکرد عاطفی و اجتماعی نشان داد. در دهه های بعدی، شواهدی که از اثرات مثبت متادون حمایت می کنند، افزایش یافته است. این موارد شامل کاهش قابل توجه مصرف مواد مخدر، عفونت جدید HIV، جرم و جنایت و مرگ ناشی از مصرف بیش از حد است. این تحقیقات به حدی قوی است که متادون به همراه بوپرنورفین (Suboxone) به فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی اضافه شده است.
از آنجا که خطر انحراف به بازار غیرقانونی وجود دارد، مصرف کنندگان این دارو باید برای دوز روزانه خود برای دریافت متادون به کلینیک های تخصصی مراجعه کنند. یک دوز واحد 24 تا 36 ساعت طول می کشد.
متادون عوارض جانبی کمی وجود دارد با این حال، متادون می‌تواند باعث یک مشکل بالقوه تهدید کننده در ریتم قلب شود. البته این مشکل نادر است و با بررسی دوره ای نوار قلب برای یافتن یافته ای به نام فاصله QT طولانی مدت، خطر را می توان به حداقل رساند.
متادون را می توان به طور نامحدود ادامه داد یا می توان دوز را به تدریج برای آماده سازی برای قطع مصرف کاهش داد. تخمین زده شده است که حدود 25٪ از بیماران در نهایت پرهیز می کنند، 25٪ به مصرف دارو ادامه می دهند و 50٪ به طور مکرر متادون را مصرف و قطع می کنند.

متادون


بوپرنورفین (Suboxone)


بوپرنورفین پایه اصلی درمان با کمک دارو (MAT) برای اعتیاد به مواد افیونی است که در آن مواد افیونی ایمن تری برای مصرف روزانه به منظور جایگزینی استفاده از مواد افیونی غیرقانونی ارائه می شود. بوپرنورفین اغلب به عنوان جایگزین مواد افیونی گزینه بهتری است. زیرا فقط تا حدی گیرنده های مواد افیونی را تحریک می کند و باعث ایجاد "اثر سقفی" می شود که مصرف بیش از حد آن را در مقایسه با سایر داروهای مخدر بسیار دشوارتر می کند. نشان داده شده است که بوپرنورفین مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد را به نصف کاهش می دهد و به مردم اجازه می دهد زندگی پربار و رضایت بخشی را از سر بگیرند.
پرمصرف ترین شکل بوپرنورفین ترکیبی از این دارو با نالوکسان آنتاگونیست مواد افیونی کوتاه اثر است که با جذب در زیر زبان اثر کمی دارد. اما اثر مواد افیونی تزریقی را خنثی می کند. این دارو با نام Suboxone به فروش می رسد.
سوباکسون با اتصال محکم به گیرنده های مشابه در مغز مانند سایر مواد افیونی مانند هروئین، مورفین و اکسی کدون عمل می کند. با انجام این کار، مسمومیت با این داروها را کم می کند. از هوس ها جلوگیری می کند و به بسیاری از افراد اجازه می دهد تا از زندگی اعتیاد آور به زندگی عادی و ایمن نسبی برگردند. مزیت اصلی این است که بیماران مجبور نیستند برای مصرف آن به کلینیک مراجعه کنند.

بوپرنورفین (Suboxone)


قرص مکمل کلسیم و منزیم برای ترک تریاک


با مصرف این دو مکمل می ‌توان درد ناشی از ترک اعتیاد را کاهش داد. در برخی مواقع افراد به استفاده از این دو مکمل نیازی ندارند. بنابراین پزشک برای آنها این دارو را تجویز نمی‌ کند. پس افراد معتاد نباید این مکمل‌ها را خودسرانه مصرف کنند.

قرص مکمل کلسیم و منزیم برای ترک تریاک


مکمل ب کمپلکس


ب کمپلکس یکی از انواع داروهای مسکن در کاهش اضطراب، افسردگی و همچنین بهبود حال علائم درد در زمان ترک اعتیاد است. این دارو به ترک تریاک کمک بسیار زیادی می کند. شما با در نظر گرفتن تشخیص دکتر می توانید یکی از انواع مکمل ها را برای ترک تریاک استفاده کنید.

مکمل ب کمپلکس

برای ترک اعتیاد می توانید از متخصصان در کمپ ترک اعتیاد در تهران کمک بگیرید. متخصصین ترک اعتیاد در تهران افرادی هستند که تجربه و مهارت زیادی در زمینه درمان اعتیاد دارند. آن ها از طریق معاینه و بررسی وضعیت بیماران، بهترین روش ترک را برای بیماران در نظر می گیرند.